vrijdag 31 december 2021

Writing Berries Jaaroverzicht 2021

Het is de laatste dag van het jaar. Een dag waarop we terugkijken op het jaar dat achter ons ligt. Maar ook vooruitblikken op het nieuwe jaar. Het is de dag waarop hier in huis alles lekker naar de oliebollen ruikt. En de dag voor een jaaroverzicht. Want wat een jaar hebben we weer gehad. Ga er maar even voor zitten, dan neem ik je mee door mijn 2021 en eindig ik met de jaaroverzichtjes van zes vaste rubrieken hier op de website. Lees je mee? De maandoverzichten vind je via de links in de tussenkopjes, de artikelen bij de jaaroverzichten door op de fotootjes te klikken. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Januari

Januari begon nog volop in de lockdown, een op gang komend vaccinatieprogramma en thuis afwachten totdat we er weer voorzichtig op uit konden. Hoewel ik het liefste met het beetje sneeuw richting dierentuin was gereden, bleef ik gewoon lekker binnen. Dat kon ook gemakkelijk, want voor mijn freelance tekstbureau had ik genoeg te doen. Het nieuws vanuit de uitjes stroomde ook gewoon binnen. Dus dat maakte het allemaal een beetje beter. In de tussentijd haakte ik een beestenbende bij elkaar.
Bezochte uitjes: geen

Februari

SNEEUW! En IJS! Er kon in februari gewoon geschaatst worden op natuurijs! Niet door mij, maar o wat was het genieten. Lekker naar buiten, foto’s maken, veel schrijven en haken natuurlijk. Want ja, we zaten nog middenin de lockdown te wachten op een persbijeenkomst met een verlossend woord. Aan het einde van de maand lonkten de eerste voorjaarskleuren al. Puur genieten dus. Hoogtepunt? Een digitale persbijeenkomst van het Mauritshuis met een geurige perskit thuis, zodat je er toch bij was.
Bezochte uitjes: Mauritshuis (digitaal)



Maart

Maart roert zijn staart, de lente begon, maar Keukenhof bleef gesloten. Alle uitjes zaten nog achter gesloten deuren, maar hadden wel van alles te melden. Omdat de lockdown ook geld kost (dieren moeten immers wel verzorgd worden), werden er verschillende acties op touw gezet. Hierdoor ben ik inmiddels trotse adoptiemoeder van een sneeuwuil en een parasolmier. Bijzonder? Ik mocht helemaal alleen in een leeg museum wandelen! Dat was echt heel tof.
Bezochte uitjes: Oude Ambachten & Speelgoed Museum Terschuur, Grebbeberg bij Rhenen

April

April stond in het teken van aanstaande heropeningen. Maar hoe moesten we dat precies gaan invullen? Daarvoor werd het programma Testen voor Toegang in het leven geroepen. En wie deed daaraan mee? Keukenhof! En aangezien ik dol ben op Keukenhof, ben ik in Naarden een test gaan doen om de andere dag volop te genieten van het lentepark! Een cadeautje in deze tijd waarvan ik echt met volle teugen heb genoten. Verder wederom lekker doorgeschreven en gehaakt.
Bezochte uitjes: Keukenhof, Bollenvelden Noord- & Zuid-Holland



Mei

Zo zoetjes aan ging de wereld weer open. We maakten een autorit door de bollenvelden van de Noordoostpolder om van de tulpen te genieten. Een dagje Zandvoort met terrasje was gewoon weer mogelijk. Op 19 mei mochten de uitjes buiten dan eindelijk weer helemaal open. De Keukenhof was helaas alweer dicht, maar dierentuinen, pretparken en andere buitenlocaties mochten weer bezoekers ontvangen. Tijd om wat plannen te gaan maken voor de komende maanden...
Bezochte uitjes: Tulpenroute Noordoostpolder, Zandvoort

Juni

De zomer is aangebroken, ik schreef weer een week lang over haaien en ik had weer heel veel schrijfopdrachten. Het goede nieuws waar de maand mee begon, was dat binnen uitjes ook weer open mochten. Ondertussen bezocht ik DierenPark Amersfoort weer eens, ging ik voor het eerst naar het Textielmuseum in Tilburg (want de jurken van het Songfestival stonden daar) en genoot ik van de Formule 1 strijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. Kortom: juni vloog voorbij.
Bezochte uitjes: DierenPark Amersfoort, Textiel Museum Tilburg



Juli

Hallo juli, met je schitterende Olympische Spelen (zo genoten), buiige dagen, warme zomeravonden en bijzondere dagjes uit. De wereld ging steeds weer een beetje meer open en het was – met reserveren – zo fijn om er lekker op uit te gaan. Vooral de bezoekjes aan de Botanische tuinen en twee musea maakten juli een prachtige maand. Ondertussen werd er gewoon doorgeschreven natuurlijk, want de opdrachten bleven binnenkomen en het nieuws voor de website ook.
Bezochte uitjes: Botanische Tuinen Utrecht, Anton Pieck Museum, Museum Catharijneconvent

Augustus

Een van de meest bijzondere momenten van augustus was oog in oog staan met racelegende Jan Lammers bij het Zandvoorts Museum. Het was een van mijn eerste live persbijeenkomsten dit jaar voor de website. Wat een bijzonder mens is dat. Ook de tentoonstelling was fantastisch en voor het ultieme zomergevoel wandelde ik nog even langs de boulevard. Verder blonk augustus uit in heerlijke dagjes uit naar de dierentuin. Dat had ik best gemist en het was echt genieten tussen het werken door!
Bezochte uitjes: Ouwehands Dierenpark, DierenPark Amersfoort, Zandvoorts Museum, Apenheul, Ontdekhal Utrecht



September

Hieperderpiep Hoera! September is mijn verjaardagsmaand. Maar het is ook de maand van het Formule 1 weekend op Zandvoort (waar Max met pole position de race ook nog eens won!) In september stroopte ik de mouwen weer op voor werk, maar kon ik ook genieten van Madurodam. Dit was in 2020 het laatste uitje wat ik bezocht voor de eerste lockdown, dus het was heel fijn om nu nogmaals te gaan. Ook ging ik weer naar een persbijeenkomst en bezocht ik ARTIS en de Ginkelse Heide.
Bezochte uitjes: Madurodam, Ginkelse Heide, ARTIS, Scheepvaartmuseum Amsterdam

Oktober

De derde persbijeenkomst die ik bijwoonde dit jaar vond plaats in het Drents Museum in Assen. Hier genoot ik van een heel bijzondere tentoonstelling met werken en over het leven van Frida Kahlo. In één woord? Wauw. Echt heel bijzonder. En omdat ik toch al in het noorden was reed ik meteen door naar de Elephant Parade in Emmen. Ook mocht ik voor VIND magazine weer op pad om mooie interviews te maken en ging ik op vakantie naar mijn favoriete Waddeneiland! Puur genieten dus van een heerlijke herfstmaand.
Bezochte uitjes: Drents Museum, Haags Historisch Museum, WILDLANDS Adventure Zoo Emmen, Elephant Parade Emmen, Ecomare, Zandvoort, Vechtse Banen Utrecht



November

Soms is het zo heerlijk om in de herfst van een dierentuin te genieten. Daarom bezocht ik niet één, maar twee keer Ouwehands Dierenpark deze maand voor een berenrondje. In Rotterdam bezocht ik op één dag twee musea en dat was echt heel erg leuk. Beide kende ik nog niet, maar leverde heel veel schrijfinspiratie op, zoals in december te lezen viel. Verder was ik druk als Rijmpiet, want ja, Sinterklaas kan ál die gedichten niet helemaal alleen schrijven natuurlijk.
Bezochte uitjes: Ouwehands Dierenpark (2x), Vianen, DierenPark Amersfoort, Kunsthal Rotterdam, Natuurhistorisch Museum Rotterdam, De Orchideeën Hoeve

December

En dan zijn we ineens in december aangeland. De feestmaand met Pakjesavond, Kerst en Oud & Nieuw. De maand waarin Nederland helaas weer in lockdown ging en de dagjes uit allemaal op 19 december de deuren moesten sluiten. Heel jammer, want ik had twee bijzondere uitjes al in de planning staan. Gelukkig had ik begin deze maand nog wel wat heerlijke uitjes. En zo eindigt het jaar zoals we begonnen zijn… met een lockdown. Al hoef ik mij dankzij veel schrijf- en haakprojecten niet te vervelen.
Bezochte uitjes: Rembrandts Amsterdam Experience, Diergaarde Blijdorp



Jaaroverzichten

Dier van de Maand


Hond Gezond


Goed Doel


Genieten van…


Stadsbeeld


Schrijfcoachtip


🦈 SHARK WEEK


Ik wens jullie een heel gelukkig nieuwjaar. Laten we van 2022 een creatief, liefdevol, vrolijk en vooral gezond jaar maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.