donderdag 14 januari 2021

Genieten van… fotograferen

Ik had gehoopt de eerste Genieten van… van 2021 over de China Light te laten gaan in Ouwehands Dierenpark, maar die houden jullie nog van mij te goed (hopelijk!). Nu de lockdown is verlengd tot in ieder geval 9 februari 2021 gaat deze Genieten van… over iets anders waar ik intens van kan genieten: fotograferen. Of het nu in de dierentuin is, museum, Keukenhof of bij mij in de buurt, ik ga graag met mijn camera op pad. Soms vind ik het leuk om met het licht te spelen, de andere keer gaat alles volautomatisch, omdat ik gewoon het moment wil vastleggen en dan zeker weet dat het lukt. In deze Genieten van… neem ik je mee naar waarom ik fotograferen zo leuk vind. Uiteraard met verschillende foto’s die ik de afgelopen jaren heb gemaakt. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Over fotograferen

Fotografie is een Griekse term en betekent schrijven (grafie) met licht (foto). De fotografie kent een heel lange geschiedenis en gaat terug naar 1826, toen Joseph Nicéphore Niépce foto’s maakte door een plaat met lichtgevoelig materiaal in een camera obscura bloot te stellen aan licht. Sinds 1981 kunnen we al digitaal fotograferen. Hierbij is geen filmrolletje nodig, maar een lichtgevoelige beeldsensor. Dit opende deuren voor heel veel mogelijkheden, waardoor we nu dus ook met onze mobieltjes de mooiste foto’s kunnen maken. Toch is fotograferen op film bij echte fotografen zeer populair. En zelfs de instant polaroid camera is weer helemaal terug.


Fotograferen: al van kleins af aan

Ik heb fotograferen altijd fascinerend gevonden en doe het eigenlijk al van kleins af aan. Ik had zo een camera van mijn ouders waar een cassette in ging. Je kon er vierkante fotootjes mee maken en er zat een flitslicht blokje op. Met één blokje maakte je vier foto’s met flits. Dan moest er weer een nieuwe op. De foto’s liet ik dan altijd zo snel mogelijk ontwikkelen op het Winkelcentrum. Het wisselde nog wel eens tussen Dixons en HEMA, maar ik denk dat de meeste foto’s van mijn hand toch wel bij HEMA vandaan zijn gekomen. Van het ouderwetse cameraatje ging ik over op een gewone camera met rolletje. Een zogeheten point & click camera met ingebouwde flits. Daarna had ik een APS-camera met dichte rolletjes waarmee je drie formaten foto’s kon maken: gewoon 10x15, HD 16x18 en Panorama. Vooral dat laatste formaat vond ik fantastisch om landschappen mee te vangen. In 2005 (ik werd dat jaar voor het eerst tante) kocht ik een Minolta Spiegelreflexcamera met rolletjes en ging ik los met fotograferen van mijn neefje, de hond en de dierentuin. Het leverde vaak heel mooie foto’s op, maar de hobby was duur; met vier volgeschoten rolletjes thuiskomen en die binnen een uur weer ontwikkelt met CD in je handen hebben van de HEMA kost wel wat. Om alles vast te leggen, nam ik er een kleine point & click digitale camera bij met allerlei toffe functies. Zo kon ik eten mooi vastleggen en dat gold ook voor de zonsondergang. Inmiddels fotografeer ik al jaren volledig digitaal met een digitale spiegelreflex in bruikleen. En ik moet zeggen… dat is genieten!


Genieten van… het vastleggen van magische momenten

Naast het feit dat ik veel fotografeer ten behoeve van mijn freelance schrijfwerk en mijn dagje uit website, fotografeer ik vooral graag om die magische momenten vast te leggen. Bijvoorbeeld wanneer de zonneorgels door het bladerdak vallen, een interactie tussen mijn hondje en een stokstaartje, het uitblazen van kaarsjes op een verjaardagstaart… Het zijn allemaal van die momenten waar je later nog eens op terug wilt kijken. En ik gebruik het vaak als inspiratie voor het schrijven van een artikel, gedicht of verhaal.


Het mooiste vind ik het als ik een dagje uit ben geweest en de leukste momenten van die dag heb kunnen vastleggen. Natuurlijk ben ik soms ook op zoek naar dat ene portret van een leeuw of beer, dat tot in de kleinste details helemaal scherp is. Daar kan ik best van genieten. Maar vaak gaat het bij mij om meer dan alleen een dierenportret. Ik hou van het verhaal erom heen. En van gekke details. Zo ben ik zeer blij met een foto van een sprinkhaan die de varaan fopt door op zijn rug te gaan zitten.


Fotograferen laat je de wereld om je heen ook anders beleven. Je bent immers beperkt door wat je door de lens precies ziet. Dat maakt het soms zoeken naar de lichtval, wat wil je vastleggen en waarom. Gaat het om een overzicht, om het detail of juist om dat bijzondere moment. En of ik nu schilderijen vastleg tijdens een persbijeenkomst, mensen of dieren fotografeer of juist bezig ben voor het Instagram kanaal van mijn Cookie Monster; het is en blijft genieten om met die camera op pad te zijn!


Nu we middenin de lockdown zitten, fotografeer ik iets minder met mijn echte camera en meer met mijn mobiel. Van de zelfgebakken taarten tot aan de vele haakwerkjes; alles komt wel in aanmerking om op de kiek gezet te worden. Toch loont het zeker om, om op rustige momenten, met de camera naar buiten te gaan. Van het voorjaar heb ik dat veel gedaan om zo de natuur om het huis vast te leggen en ik heb plannen om ook de winter te gaan fotograferen in de wijk. Want alles leent zich om gefotografeerd te worden, als jij het ten minste de moeite waard vindt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.