woensdag 30 juni 2021

Writing Berries Maandoverzicht Juni 2021

Juni. De maand van de grootschalige versoepelingen voor dagjes uit. De maand van de zee, zon en veel artikelen die hier bij passen. De maand van SHARK WEEK (de tweede editie) met dit keer veel haaienprofielen. Afgelopen maand was echt heel fijn met allerlei heropeningen, geboortenieuws uit de dierentuinen, nieuwe en verlengde tentoonstellingen, mijn eerste coronavaccin (niet over geschreven, wel gekregen) en nog veel meer. Ik had in ieder geval geen last van een writers’ block (waar je tips tegen krijgt in de Schrijfcoachtip). Kom maar op met juli, de maand waarin nog meer kan. Maar natuurlijk nog wel op anderhalve meter afstand. (foto’s, mits anders aangegeven: Berry de Nijs/Writing Berries)

Corona update uitjes binnen ook open!

Binnenattracties en binnenverblijven mogen weer open! Wat een feest. Maar hoe ziet je dagje uit er binnen deze versoepelingen nu precies uit? Daarom begin ik de maand met een belangrijke corona update.

Dierentuinnieuws met geboortes en heropeningen

Hoera! De binnenverblijven mogen weer open. Dat betekent dat je de reptielenhuizen, nachtverblijven en stallen weer mag bezoeken in de dierentuin. En er is weer heel veel geboortenieuws om van te genieten.

Museumnieuws: WIJ ZIJN WEER OPEN

Hoera! De musea mogen weer open! En hoe. Met allerlei toffe tentoonstellingen (die ook deels zijn verlengd door de lockdown) en natuurlijk met allerlei mooie exposities. Welke dat allemaal zijn, dat lees je in deze Museumnieuws.

šŸ¦ˆ Writing Berries SHARK WEEK 2021

Het is de eerste volle week van juni en dus is het tijd voor de tweede editie van de Writing Berries SHARK WEEK. In dit artikel vertel ik je wat je van de komende week mag verwachten en neem ik je nog even mee naar hoe het staat met mijn fobie.

šŸ¦ˆ Writing Berries SHARK WEEK Luipaardhaai

Wist je dat er twee soorten luipaardhaaien zijn, waarvan er eentje ook bekend is onder een andere naam? En dat deze prachtige vissen hun naam danken aan het stippenpatroon op hun huid? Dat en meer lees je in het eerste haaienprofiel van SHARK WEEK 2021.

šŸ¦ˆ Writing Berries SHARK WEEK Zwartpuntrifhaai

Een haaierige haai waar ik vroeger het liefst hard voorbij rende, is de zwartpuntrifhaai. Nu kan ik genieten van zijn vinnetjes waarmee hij in de inktpot lijkt te hebben gezeten. Zwartpuntrifhaaien wonen het liefst in een koraalrif, zoals je in dit artikel leest.

šŸ¦ˆ Writing Berries SHARK WEEK Verpleegsterhaai

Ze houden ervan om op een kluitje samen te slapen, maar de jacht voeren verpleegsterhaaien liever solo uit. Maar waarom heet deze haai eigenlijk verpleegsterhaai? Je leest dat en andere weetjes over deze vis vandaag tijdens de SHARK WEEK.

šŸ¦ˆ Writing Berries SHARK WEEK Hondshaai

EĆ©n van de koddigste haaitjes die ik ken is de hondshaai. Komt wellicht door de leuke kleuren en dat hij er voor mij niet zo haai-ig uitziet als andere haaien. Wist je dat de hondshaai in de Noordzee woont?

šŸ¦ˆ Writing Berries SHARK WEEK Gevlekte gladde haai

De laatste haai van deze week is de Gevlekte gladde haai. Een haaitje wat in de Noordzee woont en je dus zomaar tijdens een tochtje tegen kan komen. En kijk hem dan vooral eens heel diep in die hypnotiserende oogjes…

šŸ¦ˆ Writing Berries SHARK WEEK afsluiting 2021

De tweede Writing Berries SHARK WEEK is op zijn einde gekomen. In de afsluiting kom je een overzicht van afgelopen week tegen, een stukje over haaien in het wild en hoe we deze schitterende vissen kunnen beschermen in het wild.

Dier van de Maand Tuimelaar dolfijn

De Tuimelaar dolfijn is het dier van de maand juni is de altijd vrolijk buitelende tuimelaar dolfijn. Deze dolfijn komt zelfs voor in de Noordzee, alleen dan niet zo vaak aan onze Hollandse kust. Hoewel ze geen vreemde bezoeker waren heel vroeger. Hoe dat zit, lees je vandaag in Dier van de Maand.

Dierentuinnieuws met geboortes, ijsjes en een aanstaande parade

Deze dierentuinnieuws staat vooral in het teken van geboortes, verkoeling voor de dieren en een aanstaande elephant parade voor WILDLANDS in verband met hun 5de verjaardag.

Genieten van… het strand

Zomerse dagen zijn heerlijk om naar het strand te gaan. Maar dat geldt voor mij ook voor zomeravonden, lentemiddagen en tijdens herfst- en winterstormen. Ik geniet altijd van het strand en ik vertel je graag waarom.

Hond Gezond 5 tips voor verkoeling met water

Mijn hond houdt niet van water, maar oooo als hij het warm heeft, dan wil hij toch wel een bijtspeeltje met ijs of zijn koelband. In deze Hond Gezond 5 tips om je hond verfrist door de hete zomerdagen heen te helpen.

SooBluu: je must have lichtgewicht badlaken van petflessen

Toen ik een tijdje terug in Groene Nieuwtjes schreef over deze handdoek was ik verkocht en heb ik er dus eentje gekocht. In dit artikel vertel ik je graag meer over deze fijne handdoek die echt met gemak in je strandtas past.

Corona update: bijna alles kan weer deze zomer

Het is de maand van de heerlijke versoepelingen. In dit artikel lees je wat je kan verwachten van een dagje uit of festival deze zomer. Want hoe zit het nu met zo een coronabewijs? En moet je nu wel of niet testen voor je ergens heen gaat?

Stadsbeeld Oude Garnalenvisser

In Zandvoort aan Zee, langs de boulevard, zit een oude garnalenvisser. Hij zit op een bankje en staart over het water van de Noordzee. Het lijkt alsof hij vol verhalen zit, maar zwijgend staart hij voor zich uit. Het is een prachtig standbeeldje om eens bij stil te staan…

Goed Doel Stichting Rugvin

Stichting Rugvin zet zich in voor onderzoek naar en voorlichting over walvisachtigen en dolfijnen die leven in de Noordzee en Oosterschelde. Hoe ze dat doen? Dat lees je deze maand in Goed Doel.

Schrijfcoachtip Writers’ Block

Het overkomt iedere schrijver wel een keer; je wil gaan schrijven, maar er komt niets om te schrijven. Geen paniek. Met deze tips lukt het je om van je writers’ block af te komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.