donderdag 17 juni 2021

Genieten van… het strand

We zitten midden in de zomerse temperaturen, dus is het extra fijn om verkoeling te zoeken aan het water. Voor velen is het strand daar ideaal voor. Lekker in de zon op een terras van een strandtent, op je handdoek in het zand en een verfrissende duik tussen de golven. Ik hou van het strand, ook in de herfst en wintermaanden overigens. Schelpjes zoeken, met je voeten in de branding (die je dan weer uit het zuigende zand moet bevrijden) en de rustgevende golven maken mij altijd blij. Omdat de zomer eraan komt, gaan we vandaag alvast genieten van het strand. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

450 kilometer kustlijn

Wist je dat je in Nederland de keuze hebt uit maar liefst 450 kilometer kustlijn? En dat langs die gehele Noordzeekust er prachtige stranden te vinden zijn? Van de 450 kilometer is er 250 kilometer aan zandstranden te vinden. Langs die stranden vind je heel veel duingebieden waar je kan wandelen. Maar niet overal, want sommige gebieden zijn natuurgebieden waar vogels broeden. Veel stranden in Nederland hebben een zogeheten strandslag of een strandopgang. Dat is een pad dat je over de duinen naar het strand toe leidt. Vaak vind je bij deze opgangen strandtenten, souvenirwinkeltjes, verhuurbedrijven en natuurlijk openbare toiletten. Het langste strand van Nederland vind je in Cadzand. Deze meest zuidelijke badplaats in Zeeland heeft 11 kilometer zandstrand.



Populaire badplaatsen

Nederland kent heel veel populaire en toeristische badplaatsen. Ze hebben gemeen dat ze bij een stad of dorp liggen, veel strandtenten hebben en natuurlijk goed bereikbaar zijn. Denk maar eens aan Scheveningen, Katwijk, Zandvoort, Noordwijk en Bloemendaal. Wil je niet iedere keer aan je buurman of -vrouw hoeven vragen of je je handdoek terug mag, dan zijn er nog genoeg rustigere plekken te vinden. In Noord-Holland bij Den Helder en Julianadorp bijvoorbeeld, langs het eiland Texel of bij Bergen aan Zee. Als je het niet erg vindt om een stukje verder te gaan, dan zijn er genoeg pareltjes te vinden.



Genieten van zee en zand

Ik ben zelf niet zo een strandligger – ik verveel me al snel als ik op mijn handdoekje zit en ik verbrand nog sneller – maar wandelen en spelen met de hond aan zee vind ik heerlijk! Daarom ga ik ook zo graag op vakantie naar Texel. Daar is heel veel ruimte om met je rakker op het strand te spelen. Er zijn overigens veel stranden waar je gewoon met je hond naar toe kan, zelfs in het hoogseizoen. Iedere badplaats heeft echter zo zijn eigen regels. Volg daarom altijd de instructies op, op het bord bij de strandopgang.



Mijn andere favoriete strandactiviteit is schelpjes zoeken. Er spoelen dagelijks honderden schelpjes aan op de stranden van Nederland. En deze mag je rapen. Misschien zit er wel echt iets heel bijzonders bij! Mocht je een roggeneikapsel, bijzondere schelp of een mogelijk fossiel vinden, dan kun je altijd bij Naturalis of Ecomare terecht. Hier werken allemaal onderzoekers die verstand hebben van schelpen en andere schatten uit zee.



Uiteraard vind ik het heerlijk om te fotograferen aan het strand. Een mooie zonsondergang bijvoorbeeld, de pootafdrukjes van meeuwen en mijn hond, de golven die over elkaar heen rollen… het zijn allemaal fijne momentjes om vast te leggen – en te delen.



Het strand en de zee maken mij altijd heel gelukkig. De zeewind in je haren, het zand tussen je tenen en het koude water langs je benen… De geur van zout in de lucht, soms vermengd met de geur van antizonnebrandcrème, muziek van een strandtentje en een nieuwsgierige meeuw op een paar meter afstand… Als ik er aan denk dan word ik al blij. En met dit mooie weer wordt het vast veel genieten van het strand!



PS: om iedereen zo veel mogelijk van het strand te laten genieten, ruim je natuurlijk meteen je eigen rommel op. Neem voor de zekerheid een eigen vuilniszakje mee. En rook je? Koop dan een afsluitbaar asbakje bij Action, So Low of Xenos zodat er geen plastic uit de filter en nicotine uit de tabak in het milieu terechtkomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.