maandag 19 april 2021

Hond Gezond met Van Pom hondenvoeding

Mijn hond is, net als ik, gek op groente en fruit. Ik kan geen mango, honingmeloen, paprika of komkommer schoonmaken of mijn kleine meneertje komt al smakkend polshoogte nemen. Hij vindt het nu eenmaal heerlijk. Naast zijn vleessies natuurlijk, want daar is hij ook gek op. Ik probeer in zijn voeding zoveel mogelijk variatie aan te brengen, want iedere dag dezelfde brokjes of dezelfde vleesjes is saai. Bovendien eten wij toch ook niet iedere dag hetzelfde? Om het eten van je hond nog meer te variëren met groente, fruit en kruiden is er sinds vorig jaar herfst Van Pom. Dit is een plantaardig, aanvullend hondenvoer, zodat je hond naast vlees ook lekkere groente, kruiden en fruit binnenkrijgt. Goed voor de variatie én voor je hond. Ik sprak met Priscilla van Ooijen, de oprichtster van Van Pom over dit nieuwe voedingsmerk. Lees je mee? (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

'Wij zijn Van Pom gestart vanuit liefde voor voeding voor dier en mens.'

Ontstaan uit een voedingsbehoefte van Pom

Ieder product ontstaat eigenlijk vanuit een behoefte. In het geval van Van Pom was dat heel persoonlijk.

Waarom heb je Van Pom voeding ontwikkelt?
‘Van Pom is ontstaan door de allergieën voor een aantal dierlijke eiwitbronnen en groenten van onze eigen Franse Bulldog Pom. Omdat zij eigenlijk niet goed reageert op brokjes en ze vaak weer uitbraakt, ben ik natvoer of vers vlees gaan voeren. Doordat zij nu net voor hele reguliere eiwitbronnen, zoals delen van rund en kip allergisch is, maar ook voor veel gebruikte groente zoals wortelen en sperziebonen, werd het aanbod wel erg beperkt. Om die reden ben ik haar rauw vlees, gevogelte en vis gaan voeren,’ vertelt Priscilla. ‘Na enige tijd kwam ik erachter dat deze voeding in veel gevallen niet compleet is en voornamelijk het plantaardige deel vind ik erg onderbelicht. Ik kom vaak de mening tegen dat als je (vers) vlees voert, groentes en dergelijke niet nodig zijn. Terwijl de hond ook behoefte heeft aan vezels voor zijn verteringsysteem.’
Maar er was nog een reden om plantaardige voeding te gaan ontwikkelen: ‘Ik ben zelf vegetariër en vind duurzaamheid belangrijk. Waarom kan het voedingspatroon van onze hond hier ook niet aan een beetje aan bijdragen? Ik liep dan ook met de wens om Pom diverser en verantwoorder te voeden, waardoor ik zelf plantaardige mixen ben gaan maken die wij haar geven in aanvulling op haar reguliere voer.’

Vleesvrije recepten

De recepten van Van Pom zijn helemaal vleesvrij. De reden hiervoor is simpel: er is al zoveel voeding op de markt op basis van dierlijke eiwitten. Op basis van een plantaardige receptuur is er eigenlijk niet. Alle producten zijn vers en bevatten geen vreemde toevoegingen. Daarom liggen ze in het vriesvak.

Heb je de recepten helemaal zelf bedacht of heb je dit in samenspraak met een dierenarts of voedingsdeskundige voor honden gedaan?
‘Uiteraard hebben wij onderzoek gedaan naar de geschiktheid van de ingrediënten en de verteerbaarheid ervan. Zodoende zijn we tot verschillende recepturen gekomen. Vervolgens hebben wij deze laten reviewen door een voedingsdeskundige voor honden die ook voor verschillende grote merken werkzaam is. Op basis van haar terugkoppeling en die van onze eerste testwinkels hebben wij vervolgens de recepturen bijgesteld.’

Kan ik Van Pom gemakkelijk combineren met vlees of brokjes?
‘Via onze voeding krijgen honden juist vezels, vitamines en mineralen binnen uit de verse ingrediënten. Het is als aanvullende voeding juist gemaakt en afgestemd op het combineren met andere voeding. Bij het voeren van vers vlees ontbreken vaak de vezels, die je goed kunt aanvullen met Van Pom. Bij het geven van brokjes horen wij vaak dat hondjes te dik zijn of hun brokken niet goed opeten. Van Pom kan dan als aanvulling helpen om dit op te lossen, waardoor de brokken smeuïger worden en er meer diversiteit in het voedingspatroon kan worden aangebracht. En ook bij hondjes met overgewicht zou je goed meer plantaardig vers kunnen aanvullen. Zo hoef je minder reguliere voeding te geven, zodat ze kunnen afvallen en toch een goede en vullende maaltijd houden. En afhankelijk van hoe actief je hond is, kan je heel goed de voeding aanvullen met onze plantaardige mixen of juist een groter deel van de reguliere voeding door Van Pom vervangen. Je kan er heel makkelijk op een gezonde en duurzame manier variatie mee aanbrengen in het dagelijkse menu.’



Even uitproberen

Wist je dat het mogelijk is om een try-out pakket te bestellen? Het try-out pakket kost € 9,99 en bestaat uit vier smaken. Zo kun je eerst wat smaakjes uitproberen en ontdekken of je hond het wel lekker vindt.

Waar kan ik Van Pom kopen?
‘We liggen ondertussen in een vijftiental winkels in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht en zijn hard bezig om uit te breiden, zodat we tegen het einde van het jaar een landelijke dekking hebben in Nederland. Ook is het online te bestellen.’
Bij het online bestellen is het wel belangrijk dat je weet dat de verzendkosten hoger zijn. Dit heeft te maken met de speciale verpakking waarin Van Pom wordt geleverd. Aangezien het namelijk om verse voeding gaat zonder conserveringsmiddelen wordt het in de diepvries bewaard. Om de kosten een beetje te drukken, kun je een abonnement op de levering nemen.

Kan ik Van Pom eigenlijk makkelijk meenemen op vakantie of tijdens mijn dagje uit? Mijn hondje gaat namelijk altijd mee en soms krijgt hij dan eten onderweg.
‘Het is een versproduct en daarom van belang om het gekoeld te bewaren. Waarschijnlijk niet direct handig als snack mee onderweg, tenzij je natuurlijk een koeltas mee hebt.’

Er zijn verschillende smaken Van Pom, maar eh… welke vindt Pom nu het lekkerste?
‘Ik denk de Sweet Protein met zoete aardappel, omdat dat de eerste smaak is die ik aan haar heb gegeven. Maar ze eet de andere ook net zo lief.’

Heb je nog een advies voor ons hondenpapa’s en -mama’s over Van Pom?
‘Probeer het vooral uit! Het is alsof je samen met ons vers gekookt hebt voor je hond. Bovendien kan je diversiteit aanbrengen in het menu van je viervoeter zonder al je bestaande voer daarvoor te moeten veranderen.’

Praktische informatie

Van Pom is verkrijgbaar bij verschillende dierenspeciaalzaken in Overveen, Haarlem, Beverwijk, IJmuiden, Lisse, Amsterdam, Hilversum en Berkel en Rodenrijs. Er komen er uiteraard steeds meer bij. Voor alle verkooppunten, de online shop en meer informatie rondom Van Pom ga je naar VanPom.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.