donderdag 11 maart 2021

Genieten van… 5 jaar WILDLANDS

Vijf jaar geleden sloot Noorderdierenpark Emmen haar deuren als dierenpark definitief en opende verderop WILDLANDS Adventure Zoo. Van de knusse stadsdierentuin, naar een immens terrein vol grote, zo natuurlijk mogelijk aangelegde verblijven. Het is een wereld van verschil. Deze maand viert WILDLANDS haar eerste lustrum en dat zal gedurende het jaar ook met haar bezoekers zijn, want ja, corona gooit wel roet in het feestje. Ik heb zelf een bijzondere band met dit dierenpark in Emmen en geniet al vijf jaar van de werelden, verblijven en meer. Vandaag in Genieten van… neem ik je mee door deze vijf jaar. Uiteraard met de nodige foto’s. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Over WILDLANDS Adventure Zoo Emmen

WILDLANDS is de jongste dierentuin van Nederland en opende op 18 maart 2016 voor het eerst haar deuren. Eerst voor abonneehouders en de Koning – die de opening verzorgde. Er volgde wat pers- en testdagen. En toen? Toen gingen voor het grote publiek op 25 maart 2016 de poorten open. Dit is daarom de officiële openingsdatum van het park. WILDLANDS is een zogeheten belevenispark waarbij je door de aankleding je even in een andere wereld bent. De drie werelden van WILDLANDS heten Nortica, Serenga en Jungola. In iedere wereld ontdek je van alles over de natuur en de dieren die er leven. Ieder werelddeel heeft zijn eigen charmes en bijbehorende dieren. WILDLANDS staat ook bekend om zijn attracties en indoor speelparadijs Animazia (te vinden in Serenga) waar ook dieren wonen.


Bouwdag voor de pers

Voordat het park openging voor publiek, werd ik in december 2015 uitgenodigd voor een Bouwdag. Op deze dag werden bloggers en journalisten wegwijs gemaakt in het park in aanbouw. Tijdens een rondleiding door het park werd er van alles verteld over de dieren die er kwamen te wonen, dat de verblijven met natuurlijke afzettingen zouden worden gemaakt en hoe de beleving tot stand gebracht zou gaan worden. We klommen in de safaritruck voor een eerste rondje over de vlakte zonder bewoners en ik zag al helemaal voor mij hoe er straks een giraffe zou staan te grazen en een neushoorn lekker in de weg zou lopen. Ineens stond ik met mijn laarzen in de zuigende modder van het pinguïnverblijf zonder pinguïns. Nu wonen er wasberen en zijn de pinguïns verhuisd naar een andere plek, maar het blijft mooi als ik er nu loop dat ik weet dat ik ín het verblijf heb gestaan… Deze bouwdag wakkerde de band aan die ik heb met het park. En dat is eigenlijk al die tijd zo gebleven.


De opening

Mijn eerste bezoek met dierlijke bewoners in het park beleefde ik op 19 maart 2016. Samen met mijn vader hebben we ons verwonderd over het park. De ideeën die ik had na de bouwdag zag ik voor mij in de verblijven zonder hekken, maar met natuurlijke afzettingen. Wat mij het meeste is bijgebleven is toch wel het olifantenverblijf waar we de olifanten werkelijk moesten zoeken om ze te zien. Ik vond het prachtig en we genoten van alle verrassende elementen in het landschap en hoe ruimtelijk alles was opgezet. Iedere wereld is werkelijk anders, waardoor het lijkt dat je echt ergens anders bent. Het park is groot en als je de tijd neemt om overal te kijken, ben je zo een dag zoet. Soms slaan wij een deel over onder het mom ‘dan moeten we daar de volgende keer voor terug’.


Bijzondere activiteiten

Hoewel ik het rondwandelen en naar de dieren kijken al een heerlijke bezigheid vind, organiseert WILDLANDS geregeld leuke activiteiten voor haar bezoekers. In de Kerstvakantie bijvoorbeeld geniet je er van WILDNights. Het park is dan in de avond ook geopend. Er zijn lichteffecten, foodtrucks, muziek en projecties die de avond een magisch tintje geven. Ook zijn er lampionnen te vinden in het park en staan er zomaar zwarte panters naar je te grommen in de bosjes… Daarnaast organiseert het park in de wintermaanden WILDLANDS Backstage. Dit is een speciale wandelroute achter de schermen van het park. Zo kom je bijvoorbeeld langs het binnenverblijf van de leeuwen en de waterzuivering van het park. De wandelroute brengt je daarna weer terug naar de dieren, zodat je je weg kan vervolgen.


Jungola: welkom in de jungle

Jungola is het junglegebied van WILDLANDS. Via de Vlindertempel (entree op het Kompasplein) stap je in deze wereld. De tempel huisvest vlinders, slangen en meer. Eenmaal buiten kun je de olifanten, doodshoofdaapjes en Aziatische kleinklauwotters bezoeken. In Jungola staat een zeer grote tropische kas vol tropische planten. Het huisvest verschillende vogels, maki’s en aapjes. Via klim-en-klauterroutes kunnen kinderen de apen hoog in de bomen tegenkomen. Er is een boottochtje te maken in de kas, waar het verhaal van een ontdekkingsreiziger vertelt wordt. Dit verhaal kun je ook beleven tijdens een theatervoorstelling. Het meest bijzondere aan het tochtje vind ik het laatste stukje langs het olifantenverblijf, want ja, die kunnen ook naar binnen.


Serenga: waar Momma Dunia de dieren beschemt

Via de Zonnetempel kom je Serenga. Hier wonen dieren uit Afrika en dieren die in de woestijn of op de prairie te vinden zijn. Het is een combinatie van authentieke Afrikaanse dorpjes en een frontier goudzoekersstadje uit het Wilde Westen. De combinatie werkt goed. In Serenga vind je ook het indoorspeelparadijs Animazia met aquaria en naakte molratten. Het meest bijzonder aan Serenga vind ik het verblijf van de prairiehondjes, waar je zo dichtbij de diertjes kan komen. Het levert altijd mooie foto’s op. Ook de savanne waar de leeuwen vanuit hun verblijf op uitkijken vind ik een speciale plek. Evenals de oplossing van de ontspoorde trein als wandelpad bij de kamelen! In Serenga kan je op de safaritruck stappen en een rondje maken over de savanne. Maar pas op, neushoorns staan graag in de weg tijdens je ritje.


Nortica: ga mee op expeditie

Nortica is de plek waar de Noord- en Zuidpool samen komen. Er wonen dieren die wel van koude gebieden houden, maar ook die rondom de Poolcirkels wonen (zoals in Groenland of Canada). Nortica huisvest ijsberen, pinguïns, zeeleeuwen en wasberen. Maar ook sneeuwuilen wonen er. Nortica is een werelddeel dat ik eigenlijk nooit oversla tijdens een bezoek (ijsberen, uilen, zeeleeuwen…). Het is het kleinste deel van het park, maar o zo mooi aangelegd. Inmiddels zijn de pinguïns verhuisd van hun eerste verblijf naar een nieuw verblijf naast de ijsberen en wonen er in een ‘oude’ houtzagerij wasberen. De ijsberen en pinguïns kun je overigens onder water zien zwemmen, er is een recyclestation, een bijzondere prehistorische lift en een 4D filmvoorstelling.


Genieten van WILDLANDS

Kortom, ik geniet altijd weer van een bezoek aan WILDLANDS. In de vijf jaar dat ze open zijn, ben ik er (zonder bouwdag) acht keer geweest en ik weet dat wanneer de deuren weer opengaan dit jaar, ik zeker weer naar het park zal gaan. We zijn nu vijf jaar later en ook WILDLANDS heeft een bijzonder jaar achter de rug (en we zijn er nog niet). Maar wil je ondertussen meer weten over het jubileum, het park, de entreeprijzen, parkeergelegenheid en openingstijden? Of misschien wil je een cadeautje kopen in de webshop? Kijk dan op WILDLANDS.nl.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.