maandag 19 juli 2021

Hond Gezond 5 tips samen fietsen

Het is heerlijk weer om lekker te gaan fietsen. En ik vind het dan weer heel fijn om een mandje in mijn fietsmand/bak te doen, mijn hondje erin te tillen en dan lekker erop uit te gaan. Even naar het park, waar hij dan achter zijn balletje aan kan rennen en dan weer naar huis. Mijn hond vind het heerlijk. Zodra hij ziet dat ik zijn mand pak, staat hij al tegen mijn fiets aan. Onderweg zit hij dan prinsheerlijk met zijn neusje in de wind om mij heen te kijken. Omdat ik graag fiets met mijn hond, vandaag 5 tips over samen fietsen. En nog wat tips voor warme dagen. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

1. Fietskarretje

Als het erg warm is, dan is het niet goed om je hond hele lange stukken te laten lopen in verband met de kans op oververhitting. Investeer eens in een goed fietskarretje voor de hond. Deze zijn er in verschillende vormen en maten, voor grote en kleine honden. Zo kun je samen heel mooie fietstochten maken en je hond krijgt genoeg frisse lucht tijdens het rijden.



2. Bakfiets

Ga je graag met je hond(en) erop uit, maar is wandelen te ver en wil je niet met de auto? Met een (elektrische) bakfiets is het ook heel fijn om met je hond op pad te gaan. Zelf heb ik een driewieler met een bakje aan de achterkant waar precies een mand in past voor mijn hondje. Maar ook de gewone bakfietsen waar vaak kinderen in worden vervoerd, zijn heel handig voor je hond. Sommige hebben zelfs een deurtje, zodat je hond makkelijk in en uit stapt, zoals die van Baboe. Kleine hondjes kunnen natuurlijk ook in een (beschermd) mandje op het stuur.

3. Naast de fiets wandelen

Heb je een hond waarvoor het goed is dat hij kilometers maakt? Dan kun je hem leren naast de fiets mee te wandelen of te rennen. Bouw dit rustig op, zodat je hond niet bang is voor je fiets. Op de website van Medpets laat weten dat je eerst met de fiets aan de hand gaat wandelen. Met jou tussen de fiets en je hond in. Is je hond dit gewend? Dan zet je de fiets tussen jullie in. Vervolgens ga je langzaam aan fietsen en bouw je het zo langzaam op. Let wel dat dit niet geschikt is voor iedere hond en dat je het rustig opbouwt. Een fietskar erbij zorgt ervoor dat je hond ook kan uitrusten onderweg.



4. Water mee

Of je hond nu lange stukken loopt of lekker bij je in de fietskar of bakfiets zit, water is altijd wenselijk om mee te nemen. Ga je een stukje fietsen naar een park of natuurgebied om vervolgens te gaan wandelen of zwemmen? Neem dan ook de riem, hondenzakjes, een handdoek, iets te spelen en wat lekkers mee. En water natuurlijk, want dat is – helemaal met deze temperaturen – heel belangrijk.

5. Schaduwrijke fietstochten

Voor je hond is het fijn als je een fietstocht maakt met veel schaduw. Vooral als hij naast je wandelt of rent kan hij het snel warm krijgen. Een schaduwrijke tocht is daarom aan te raden. Het is ook fijn om ’s morgens of aan het einde van de middag een fietstocht te doen, wanneer het minder warm is op de dag. Zoek ook altijd een leuke route uit, waar je hond ook van geniet in de natuur. Een hondenlosloopgebied met fietspaden is bijvoorbeeld heel geschikt voor een fietstochtje met de hond.

Hitteplan voor je hond

Meer tips voor een fijne zomer met je hond? Klik op de plaatjes hieronder en lees verder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.