maandag 18 januari 2021

Hond Gezond 5 tips voor spelen in de sneeuw

Heeft jouw hond ook zo heerlijk gespeeld in de sneeuw afgelopen weekend? Het zou fijn zijn als we nog eens op zo een wit laagje getrakteerd zouden worden, want mijn hond vind het fantastisch in de sneeuw. Hij wilde eigenlijk niet binnenkomen! Toch is het heel goed om op je viervoeter te letten in de sneeuw, want onderkoeling ligt altijd op de loer. Met deze 5 tips voor spelen in de sneeuw, maak je het voor jou en je trouwe harige vriend nog leuker. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

1. Ga lekker wandelen

Als het sneeuwt of heeft gesneeuwd, dan is het heerlijk om samen te gaan wandelen. Je hond zal heel anders reageren op het witte laagje dat zijn normale route bedekt. Het is nieuw, het ruikt anders en er valt daarom veel te ontdekken. Sneeuw bedekt de wereld van geur, dat maakt het voor honden zo interessant. Want waar zijn die luchtjes nu gebleven? Zelfs zijn normale wandelroute wordt hierdoor een stuk verrassender! Let bij het wandelen wel op dat er waarschijnlijk gestrooid is op doorgaande wegen, stoepen en fietspaden. Dit strooizout is funest voor hondenpootjes. Was de pekelvoetjes bij thuiskomst en let op dat er geen kloofjes in de kussentjes ontstaan.

2. Neem je camera mee

Jawel, daar istie weer en dat kan ook niet anders als je weet dat ik van fotograferen hou. En mijn vriendje op de foto zetten, vind ik het allerleukste. Hij niet altijd, maar dat is een ander verhaal. De winter brengt weer zoveel mooie momenten met zich mee en wanneer je dan toch aan de wandel bent, heb je vast tijd om je hond al ravottend in de sneeuw vast te leggen. Of maak een gezellige selfie met zijn tweetjes. Zo vaak sneeuwt het niet in Nederland en daarom is het des te mooier om deze herinneringen vast te leggen.

3. Op tijd naar binnen

Mijn hond is net een klein kind als het sneeuwt (ik denk dat hij dat van mij heeft). Als het sneeuwt dan wil hij eigenlijk niet meer naar binnen. Dan kan ik hem nog drie of vier keer roepen, maar meneertje wil nog even lekker snuffelen met zijn neus in de sneeuw. Van mij mag hij hoor, maar het is toch belangrijk om je hond op tijd naar binnen te halen. Zelfs met een pak haar kan je hond het koud krijgen. Ook is het beter voor de voetkussentjes, want deze hebben in kou heel wat te stellen.

4. Sneeuwballen gooien

Honden vinden het fantastisch om ergens achter aan te hollen. Dus ook achter sneeuwballen! Maak zo een sneeuwbal niet te hard en glad. En zorg ervoor dat je hond deze ballen niet allemaal op hapt. Zo kan hij én allerlei rare stoffen binnenkrijgen én onderkoelt raken. Sneeuw is koud en in combinatie met de koudere buitentemperaturen krijgt je hond dan veel te veel ijswater binnen. En daar kan zijn maag niet goed tegen. Naast het feit dat je hond het er extra koud van krijgt, kan dat koude water zijn darmen van slag brengen met diarree als gevolg.

5. Trek je hond een jasje aan

Kleine hondjes, oudere honden en honden die niet dik in hun haar zitten, kunnen het sneller koud krijgen dan grote honden, jonge honden en honden met een dikke vacht. De ene hond heeft roots in de bergen, terwijl de ander ooit uit tropische oorden is gekomen. Trek je hond dus gerust een truitje of jasje aan in de sneeuw. Zolang je hond dat fijn vindt – en geloof me, dat kun je zien aan zijn gedrag – is daar helemaal niets mis mee. Bovendien staat het nog leuk ook voor de foto. Zoals bij mijn vorige hond die op de foto hier ruim 15 jaar was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.