woensdag 25 augustus 2021

Schrijfcoachtip Less is more of toch niet?

Less is more. Ken je dat gezegde? Het betekent dat minder, meer oplevert. Bij schrijvers wordt er vaak op gehamerd dat je niet alles hoeft te beschrijven. Minder is beter dan meer. Zelfs al ben je helemaal verliefd op een bepaalde passage. Schrijven is schrappen, is ook zo een gevleugelde uitspraak. En hoewel beide waar zijn, hoef je echt niet alles te schrappen wat je lief is. Want wellicht is dat ene detail juist wel heel belangrijk voor jou om in je verhaal te verwerken, terwijl een andere schrijver of lezer denkt dat het niet noodzakelijk is. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Details

Het had geregend. De normale zilte zeegeur was vermengd met een zoetigheid die niet heel fijn met elkaar samensmolten. De golven rolden een voor een het strand op. Het werd vloed. Dan volgden ze elkaar steeds sneller op, totdat ze ver genoeg over het zand konden reiken om weer tot rust te komen en zich klaar te maken om zich met eb weer terug te laten zakken. Meeuwen krijsten in de verte. Waarschijnlijk ruziemakend over een stuk vis. De wind trok wild aan zijn haren, terwijl hij over het donkerblauwe, bijna zwarte water uitstaarde. Het had geregend. Maar hij wist dat de storm nog moest komen.

Voor de een zijn dit teveel details, de ander smult ervan, zoals ik. Ik hou ervan om het schilderij te maken voor de lezer om naar binnen te stappen, voordat er nog maar iets gaat gebeuren. Dat hoort bij mijn schrijfstijl en ik heb vaak gehoord dat het wat minder mag. Als je hiervan houdt, hoef je echt niet alle details van je beschrijving te schrappen. Details zijn belangrijk. Misschien kleuren ze je hoofdpersoon wel. Het is best belangrijk voor het vormen van een karakter dat je personage altijd met roze inkt schrijft. Je hoeft het alleen niet iedere keer terug te laten komen, alleen bij die eerste brief die je karakter schrijft. Het personage in mijn inleiding heeft oog voor wat de natuur om hem heen doet. Ik weet het nog niet. Wat ik wel weet is dat je jezelf niet moet verliezen in alle details. Zo hoeft de lezer niet te weten hoeveel schelpen er op het strand liggen, alleen dat ze er zijn.

Kies je details zorgvuldig

Wanneer je naar een film kijkt en ziet dat de regisseur veel moeite doet om dat ene mes goed in beeld te brengen, dan weet je dat precies dát mes een rol gaat spelen in het verhaal. Wellicht als moordwapen of als het lievelingsmes van een chefkok die er onder geen beding afstand van gaat doen. Voor het schrijven van een verhaal geldt hetzelfde: als je inzoomt op de roze inkt, een bepaalde klok, oorbellen of ieder ander voorwerp, dan moet het wel een doel dienen in je verhaal. Misschien wordt je hoofdpersoon wel zo gek van die ene klok, dat hij het uit het raam smijt. Waarom? Tja, dat mag jij als schrijver verzinnen natuurlijk. In het fragment hiervoor staat de zee en het weer centraal. Je kan er dus op rekenen dat dat een belangrijk onderdeel zal vormen voor dat verhaal. Kies daarom je details met zorg, zodat de focus van de lezer daar helemaal op komt te liggen en het wellicht een eigen personage kan zijn in je verhaal.

Schrijven is schrappen

Schrijven is schrappen, dat is een feit, maar niet alles hoeft weg. Het is nog altijd jouw verhaal en als jij een scène heel mooi vindt en het past bij je verhaal, dan hoef je deze zeker niet te schrappen. Toch zal je merken dat je, naarmate het verhaal vordert, terug gaat naar het begin om details te veranderen en wellicht zinnen te verwijderen, omdat ze niets meer toevoegen. Voor mij is schrijven een organisch proces van vloed en eb. Als ik begin met schrijven, schrijf ik alles op waarvan ik denk dat het belangrijk is (vloed) en daarna ga ik terug om te kijken of dat allemaal wel zo belangrijk is voor het verhaal (eb). Dat is een proces dat zich meerdere keren tijdens het componeren van een verhaal voordoet. Zelfs als ik denk dat het af is, ga ik ‘nog even’ terug om de puntjes op de i te zetten. Details te verwijderen die wellicht te veel zijn en om zinnen aan te vullen waarvan ik denk dat ze niet genoeg zijn.

Tip: schrijf eerst, schrap later

Als je een verhaal gaat schrijven, dan raad ik je aan eerst ALLES op te schrijven wat je maar wilt. Het is jouw wereld en die moet vorm krijgen. Ga je te buiten aan geuren, kleuren en details. Je zal zien dat ze echt niet allemaal nodig zijn. Maar doe het gewoon. Schrijf eerst wat je wil schrijven en leg het dan allemaal eventjes weg. Een paar dagen later pak je het erbij en ga je beginnen met het maken van aanpassingen.

Tip: bewaar oude versies

Gooi niet alles weg wat je hebt geschreven. Misschien kom je terug bij een scène die je toch heel graag in de tekst wil verwerken. Dan is het fijn als je deze nog ergens hebt staan in een computer. Ik heb meerdere versies van hoofdstukken op mijn laptop staan. En soms is de eerste versie met een paar veranderingen toch het beste. Gewoon, omdat daar de meeste emotie in zit van die eerste schrijfsessie.

Tip: laat je teksten lezen

Okay, deze tip is wellicht een beetje spannend voor alle schrijvers, maar laat je tekst eens lezen door iemand die je vertrouwt. Hij of zij kan je namelijk helpen om te zien waar de vaart uit je verhaal verdwijnt, maar ook of je jezelf teveel herhaalt. Wellicht kan diegene je wel helpen als je vast zit of juist door te schrijven. Als schrijfcoach doe ik dit overigens ook. Door de juiste vragen te stellen, kom je zelf verder in je verhaal. Hulp nodig? Neem vrijblijvend contact met mij op: berry.denijs@gmail.com Of lees eerst meer over wat ik als schrijfcoach voor je kan betekenen: Schrijfcoach. Succes met schrijven!

2 opmerkingen:

  1. Bedankt voor deze post, ik heb wel eens gehoord dat bijvoorbeeld Copywriters die reclame teksten schrijven spreken over 'Short Copy' of 'Long Copy', en dat mensen vaak toch tegen verwachting in ook 'Long Copy' wel lezen.

    Ik denk inderdaad ook dat als de opbouw goed is bepaalde toevoegingen een beeld dat de schrijver oproept dan nog beter kan versterken. Zolang er natuurlijk wel een zekere balans in zit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je leuke reactie! Balans is inderdaad heel belangrijk zowel voor fictie als non-fictie!

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.