woensdag 11 december 2019

Genieten van… Jaaroverzicht 2019

December is altijd zo een heerlijke maand om terug te kijken op het afgelopen jaar. 2019 was een prachtig jaar, vol verrassingen. En door middel van verschillende jaaroverzichtjes zet ik met liefde nog even wat hoogtepunten op een rijtje. Vandaag is het jaaroverzicht van de rubriek Genieten van… aan de beurt. Deze rubriek riep ik in mei in het leven, omdat ik al die dagjes uit waar ik niet direct iets over kan schrijven, toch op mijn manier onder de aandacht wilde brengen. Het werd een bonte mix van dierentuinen, musea en andere leuke uitjes waar ik persoonlijk erg van geniet. Met de rubriek hoop ik inspiratie te geven voor dagjes uit aan jullie. Daarom zet ik de 26 uitjes van afgelopen jaar nog even voor je op een rij. Wil je het hele artikel lezen? Klik dan gewoon op het tussenkopje. Veel leesplezier! (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Genieten van…


AquaZoo Leeuwarden

Zeehonden, zeeleeuwen, zeeberen, reuzenotters, flamingo’s, krokodillen, ijsberen, pinguïns en pelikanen… als het op, in of rondom het water woont, dan heb je grote kans dat je het tegenkomt in AquaZoo Leeuwarden. Deze dierentuin heeft daarnaast ook nog allerlei andere leuke dieren om te bewonderen (sneeuwuilen bijvoorbeeld en tapirs), maar de waterdieren vormen het allergrootste deel van de bewoners. De grote doorloopverblijven maken dit uitje nog leuker.

Keukenhof

Een bijzonder park waar ik mijn hart voor voorjaarsbloemen (en met name tulpen) helemaal kan ophalen. Ieder jaar is er een ander thema dat de bloemententoonstelling verbindt. Maar de kleurenpracht is altijd groots, meeslepend en bijzonder. Geen wonder dat het jaarlijks zoveel toeristen trekt. Als je een keer heel veel tulpensoorten bij elkaar wilt zien, dan is Keukenhof echt een plek waar je naar toe moet. Het park is slechts 8 weken per jaar geopend, maar dat maakt het eigenlijk extra speciaal.

DierenPark Amersfoort

Voor mij stiekem het leukste dierenpark van Nederland. Hier geniet je echt met het hele gezin van een dagje tussen de dieren. En voor mij is het hele gezin inclusief hond. In deze dierentuin waar kinderen over en onder dierverblijven door kunnen klimmen, klauteren en glijden, kom je ook nog eens heel dicht bij de dieren. Samen met je hond dus. Geniet van tijgers, kamelen, wolven, een bruine beer, algazelles, prairiehondjes, een bos vol dino’s, chimpansees, stokstaartjes, leeuwen en nog veel meer.

Elephant Parade

Ik hou van olifanten en de Elephant Parade ook. Deze openlucht beelden tentoonstelling vraagt aandacht voor olifantjes die door stroperij en mijnenvelden wees worden en gewond raken. De olifanten worden beschilderd tot kunstwerken door verschillende kunstenaars en paraderen gezellig de wereld rond. Een top doel en gewoon zulke leuke diertjes! Daar geniet ik op en top van.

Safaripark Beekse Bergen

Zelf zie ik mij niet zo snel in het vliegtuig stappen om op safari te gaan in Afrika. Ik ga dan liever naar Safaripark Beekse Bergen waar ik met de auto ook op safari ga tussen de wilde dieren. Of stap in de bus voor de bussafari en leer meer over de bewoners van het park. De bootsafari en een wandelsafari maken het dagje uit helemaal compleet. Het grote dierenpark brengt je vooral in aanraking met Afrikaanse bewoners, maar er wonen ook tijgers in het park en Californische zeeleeuwen.

De Orchideeën Hoeve

Een van de mooiste overdekte uitjes: de botanische tuinen staan vol tropische planten en de orchidee kom je er in allerlei kleuren, maten en dus soorten tegen. Naast planten en bloemen om te bewonderen, zijn er ook verschillende dieren te zien in de Hoeve. Zo is er een Lorituin met regenbooglori’s, een Vlinder Vallei vol vlinders en het Makirijk waar ringstaartmaki’s, flamingo’s, alpaca’s en verschillende eendjes samenwonen. En er wonen ook nog aapjes en diverse reptielen.

WILDLANDS

Een aantal jaar geleden opende WILDLANDS haar deuren in Emmen. Ik vind WILDLANDS een bijzondere dierentuin, waar de dieren veel ruimte hebben in hun verblijven. Het is bijvoorbeeld de enige plek waar ik soms de olifanten moet zoeken… Het park is opgedeeld in drie werelden, met in iedere wereld dieren die daar perfect bij passen. Geniet van vlinders en olifanten in Jungola, ga op safari in Serenga en bezoek de dieren die rond de poolcirkel wonen in Nortica. WILDLANDS neemt voor mij een speciale plek in.

Efteling

Gewoon even een dagje helemaal kind zijn! In Efteling kan het. Huppel door het Sprookjesbos, geniet van Droomvlucht en ga op avontuur in Fata Morgana. Ik hou ervan! Voor de liefhebbers van achtbanen heeft Efteling ook een aantal toffe attracties voor je in petto. Zelf geniet ik vooral van de sprookjes en van het Carnavalfestival. O, en Symbolica natuurlijk.

Burgers’ Zoo

Nog zo een dierentuin waar ik graag een dagje naar toe ga. Burgers’ Zoo staat vooral bekend om zijn prachtige biotopen, zoals Burgers’ Bush, Ocean, Mangrove en Desert. Iedere overdekte biotoop biedt je een schare aan planten en dieren in een zo natuurlijk mogelijk aangelegde omgeving. Zo waan je je echt op de bodem van de zee of juist in de droge woestijnen. Ik ga vooral naar Burgers’ Zoo voor de zeekoeien, de mensapen, de Sumatraanse tijger en de Maleise beer.

Het Rembrandthuis

Even gluren bij de meester thuis, wie wil dat nu niet? Ontdek de slaapplaats van Rembrandt en zijn vrouw Saskia, geniet van zijn atelier, neem een kijkje in de keuken en wandel door de huiskamer. Het huis waar Rembrandt echt gewoond heeft, is zoveel mogelijk in oude staat ingericht, zodat je echt voelt hoe de kunstenaar geleefd heeft. Daarnaast wordt er ook veel aandacht aan de kunst van Rembrandt besteedt, zowel in het woonhuis als in het ernaast gelegen museum met wisseltentoonstellingen.

Blijdorp

Eén van de hoofdredenen voor mij om naar Blijdorp in Rotterdam te gaan, zijn de ijsberen. Ik ben dol op beren en zij hebben daar een prachtig verblijf. Daarnaast geniet ik er ook volop van de grote katten, de rode pandaatjes, olifanten, neushoorns, flamingo’s, Bokito en zijn familie en natuurlijk de okapi’s. Want dat verblijf vind ik ook echt schitterend. De grote dierentuin biedt voor iedereen genoeg te zien en te beleven. Genieten dus!

Museum Prinsenhof Delft

Ben je nieuwsgierig naar wat Delft je te bieden heeft qua historie? Dan is dit het museum dat je bezocht moet hebben. Delftse meesters staan hier centraal, maar dan wel in de meest brede zin van het woord. Naast kunstenaars als Vermeer en De Hooch worden ook Delfts Blauw en Calvé geëerd in dit museum. Daarnaast vertelt het museum in Delft het verhaal van Willem van Oranje.

Kaap Skil

Texel biedt voor mij verschillende uitjes om van te genieten. De maand augustus stond in het teken van deze diverse uitjes. Te beginnen met Kaap Skil, een openluchtmuseum in Oudeschild. Het museum biedt een kijkje in het leven van de vissers zo’n 100 jaar geleden. Daarnaast zijn er veel gevonden historische voorwerpen in het depot te bewonderen. En – zeer de moeite waard – bezichtig je natuurlijk de Reede van Texel, de grootste maquette van alle schepen die in de Gouden Eeuw voor de kust van Oudeschild verzamelden.

Ecomare

Iedere keer dat ik op Texel ben, ga ik even langs bij de zeehondjes en bruinvissen van Ecomare. Het is vooral een opvangcentrum, maar er wonen ook dieren die niet meer terug konden naar de zee. Zij leren ons meer over zeehonden, bruinvissen en het leven in de zee. De opvangdieren mag je als bezoeker ook gewoon bezichtigen. Verder is er nog een Walviszaal met skeletten van walvissen en dolfijnen, een aquarium en worden er verschillende tentoonstellingen georganiseerd.

Schipbreuk- en Juttersmuseum Flora

In De Koog op Texel ligt een bijzonder museum waar je werkelijk niet weet wat je allemaal ziet. Van blikken tot televisies, van auto-onderdelen tot bakken vol tandenborstels… Echt alles wat gevonden wordt op het strand, vind je hier terug. Dat is zeer confronterend. Daarnaast vertelt het museum over reddingsacties, schipbreuk, jutters en meer. Een bijzondere plek dat zeker interessant is voor jong en oud.

Texel Zoo

Het eiland Texel heft zijn eigen dierentuintje genaamd Texel Zoo. Hier kom je geen schapen of zeehonden tegen, maar vlinders, tropische vogels, roofvogels en kleine witoorpenseelaapjes. Texel Zoo is gevestigd in een kas, wat ooit dienst deed als tuincentrum. De dierentuin is wellicht niet groot, maar huisvest wel bijzondere dieren. En het is voor het grootste deel overdekt. Dat maakt het ook een geschikt uitje voor regenachtige dagen.

Dierenrijk

De eerste keer dat ik Dierenrijk bezocht, was voor de eerste verjaardag van de ijsberentweeling Noordje en Pixel. Inmiddels heb ik al heel wat bezoekjes gebracht aan deze dierentuin in Noord-Brabant. Ik vind het er erg gezellig en vooral het feit dat je dicht bij de dieren komt, vind ik heel bijzonder. Meest speciaal? Dat je er wasberen mag voeren.

nijntje museum

Ik hou van nijntje, het Utrechts konijntje dat over de hele wereld harten heeft veroverd. Het konijntje van Dick Bruna heeft haar eigen museum waar kinderen zich onderdompelen in de wereld van nijntje, haar familie en vriendjes. Ook de rest van de wereld van Dick Bruna komt hier tot leven. De allerkleinsten spelen er naar hartenlust, terwijl volwassenen zich even helemaal onderdompelen in de nostalgie.

Ouwehands Dierenpark

Dit is het tweede dierenpark in Nederland waar de hond gezellig mee naar toe mag en dat maakt het voor mij ook een zeer geslaagd uitje. Maar ook het aanbod beren maakt mij heel gelukkig. Ouwehands Dierenpark huisvest pandaberen, ijsberen en Maleise beren. In het grote Berenbos wonen verschillende berensoorten met een koppeltje wolven samen. Deze beren zijn opgevangen en gered uit benarde situaties. Ik hou van beren en dit park geeft mij heel veel beren om van te genieten – samen met nog veel meer andere dieren natuurlijk.

De Mesdag Collectie

Nog zo een bijzonder museum waarbij je bij de kunstenaar thuis bent is De Mesdag Collectie in Den Haag. Ik leerde het kennen dankzij het Mesdagjaar een paar jaar terug en ben er sindsdien al meerdere malen geweest. Naast de verzameling en zelf gemaakte collectie van Hendrik Willem en Sientje Mesdag worden er ook veel wisseltentoonstellingen georganiseerd.

Apenheul

Als je net als ik van apen houdt, dan is er eigenlijk maar één dierenpark wat je echt bezocht moet hebben. Apenheul is hét apenpark van Nederland en je vindt er gorilla’s, orang-oetans, baardapen, doodskopaapjes, diverse maki’s, bonobo’s en hanuman langoeren. En dat zijn slechts een paar apensoorten waar je van kan genieten. De vele doorloopgebieden brengen je extra dicht bij de prachtige dieren.

’t Veluws Zandsculpturenfestijn

Schitterend. Dat is een bezoek aan ’t Veluws Zandsculpturenfestijn zeker. Ieder jaar wordt het festijn grootser en specialer. Ieder jaar bezoek ik de opening en val ik weer van de ene in de andere verbazing. Het thema is ieder jaar anders. Binnen en buiten geniet je van de mooiste beelden. Een feest van herkenning en een gespreksstarter voor verschillende generaties.

Sea Life Scheveningen

Ik hou van de zee, maar snorkelen of duiken is niet echt iets voor mij. Gelukkig is er dan Sea Life Scheveningen waar ik mij kan onderdompelen in de wereld van de zee. Wandel langs bijzondere vissen in allerlei kleuren, geniet van kwalletjes en zeepaardjes, ontdek krabbetjes en voel aan zeewier in de speciale voelpoel. En geniet van de tunnel, waar roggen, schildpadden en haaien zomaar over je heen zwemmen…

Beelden aan Zee

In Scheveningen ligt het museum Beelden aan Zee. Zoals de naam al zegt, is het vooral een beeldenmuseum. In de wisseltentoonstellingen worden steeds andere kunstenaars of stromingen in het zonnetje gezet. Daarnaast bevat het prachtige schelpvormige gebouw ook een vaste collectie en kijk je op het dak uit over zee… Aan de boulevard staan ook nog beelden, deze zijn vrij te bezichtigen voor alle voorbijgangers en spreken zeer tot de verbeelding.

Miniworld Rotterdam

Alles wat Rotterdam groot maakt, kom je tegen in miniatuurvorm in Miniworld Rotterdam. Populaire musea, de Erasmusbrug, het havengebied, Kinderdijk en Diergaarde Blijdorp zijn vereeuwigd in dit museum. Ontdek samen de vele grapjes in het landschap en leer door de verhalen meer over deze havenstad. Vier feest in Ahoy of geniet van de rijdende treinen. Er is echt veel te zien in Miniworld Rotterdam.

ZooParc Overloon

De laatste van dit jaar is ZooParc Overloon. Een prachtige dierentuin waar je gewoon tussen de pinguïns en kangoeroes doorloopt. Waar je geniet van de fossa en zijn buren, de ringstaartmaki. Ontdek de elegantie van de reuzenmiereneter en sneeuwuil. Of kijk uit over het leeuwenverblijf – en de weidse omgeving. Ook is ZooParc Overloon de enige tuin in Nederland waar je ook nog witte tijgers kan bewonderen.


Dat was een hele waslijst met 26 uitjes om op en top van te genieten. Als dagje uit blogger kom ik nog wel eens ergens en ik heb lang nog niet alles met jullie gedeeld. Daarom komt de rubriek Genieten van… volgend jaar zeker terug!

1 opmerking:

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.