woensdag 23 oktober 2019

Genieten van… ’t Veluws Zandsculpturenfestijn

Nog even en het seizoen voor ’t Veluws Zandsculpturenfestijn is weer voorbij (tot en met 2 november). Dan worden de sculpturen weer tot korrels zand teruggebracht en wordt het terrein klaargemaakt voor het volgende seizoen. Ieder jaar weten de carvers er weer een feestje voor het oog van te maken. Met eigenzinnige thema’s, prachtige belichting en een stukje geschiedenis geniet je niet alleen van beelden, maar leer je er ook nog eens wat van. De carvers dagen elkaar ieder jaar weer uit om het jaar ervoor te overtreffen. Voor mij is het een van de bijzondere uitjes van het jaar. Je weet van te voren nooit hoe het aangekondigde thema tot leven wordt gebracht. En daarom is het altijd genieten van ’t Veluws Zandsculpturenfestijn in Garderen. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Over ’t Veluws Zandsculpturenfestijn

’t Veluws Zandsculpturenfestijn werd in 2009 voor het eerst geopend als onderdeel van de Beeldentuin. In de Beeldentuin met nostalgisch showroomdorp doe je volop tuininspiratie op. Erbij ligt Lunchroom de Rozentuin. Een bijzondere lunchroom waar je door bijzondere mensen wordt bediend. De combinatie brengt veel verschillende mensen op een speciale wijze samen. ’t Veluws Zandsculpturenfestijn wordt met het jaar groter en spectaculairder en trekt ook steeds meer bezoekers. Op het terrein wordt ieder jaar in zand een heel nieuw thema uitgebeeld.


Prijzen en bereikbaarheid

’t Veluws Zandsculpturenfestijn is leuk voor jong en oud. Kinderen tot en met 5 jaar mogen gratis mee naar binnen, van 6 tot en met 12 jaar betaalt € 4,50 en vanaf 13 jaar en ouder kost een entreekaartje € 9,50. Koop je de kaarten online, dan krijg je een paar euro korting. Parkeren is overigens gratis en de hond is – aangelijnd – van harte welkom. ’t Veluws Zandsculpturenfestijn bevindt zich bij de Beeldentuin in Garderen aan de Oude Barnevelderweg 5 en is geopend van maandag tot en met zaterdag (niet op zondag). Het is overigens mogelijk om met het openbaar vervoer te komen. De bushalte ligt zo’n 250 meter verderop.


Genieten van beelden van zand

Ik heb het geluk dat ik al meerdere edities heb mogen bewonderen voor mijn dagje uit-website. Iedere keer was het anders, iedere keer een beetje mooier en spectaculairder. Ieder thema is altijd tot in de puntjes uitgewerkt. De tuin aangelegd door Rob’s Grote Tuinverbouwing (ik heb Rob zelfs al een paar keer gesproken) maakt de sfeer altijd perfect af. En de gastvrijheid en gezelligheid bij ’t Veluws Zandsculpturenfestijn zorgt ervoor dat ik nu alweer uitkijk naar de volgende keer. In dit artikel zal ik mijn favoriete beelden delen.


Voor het carven van de zandsculpturen wordt heel speciaal zand gebruikt. Soms staat er een tonnetje van dit zand bij de ingang, zodat je als bezoeker even zelf kan voelen. Dat raad ik ook ten zeerste aan. Het is namelijk best heel ander zand dan je op het strand of in de zandbak tegenkomt. Dit zand heeft een hoekige structuur. Dat is met het blote oog niet te zien, maar wel met een microscoop. Dankzij deze structuur blijft het zand mooi bijeen om zo de mooiste creaties te kunnen maken.


Ik heb de afgelopen jaren mogen genieten van verschillende thema’s. De eerste keer dat ik het festijn bezocht was in 2014. Het thema was De Gouden Eeuw en dit was al de zesde editie van het festijn. Ik wist niet wat ik kon verwachten van ’t Veluws Zandsculpturenfestijn en viel toen al van de ene verbazing in de andere. Vervolgens bezocht ik in 2015 Grootmoederstijd, 2016 stond in het teken van De wereld van Rien Poortvliet, vervolgens genoot ik in 2017 van het thema ‘Erop Uit in Nederland’, in 2018 dompelde ik mij onder in de kunst dankzij Hollandse Meesters van Zand en dat overtrof al de jaren ervoor. En dit jaar… dit jaar heb ik vol verbazing genoten van Reis om de Wereld.


Binnen en buiten is er veel om te zien en te bewonderen. Let vooral op de allerkleinste details, want die maken van de taferelen echt een bijzonder geheel. Ook verwerken de carvers vaak kleine grapjes in hun beelden. De entree en de zalen erna en de grote tuin vertellen samen het verhaal van het hoofdthema. In de binnenzaal daarna geniet je altijd van een bijzondere speurtocht door een feest van herkenning. Kinderliedjes, televisieprogramma’s van vroeger, bordspelletjes, spreekwoorden- en gezegden… ze zijn op een bijzondere manier vormgegeven. Volg de hele route met de speurtocht en schrijf de juiste letters op, op het formulier. Je kan er leuke prijzen mee winnen.


Nogmaals, er is veel te ontdekken tijdens een bezoek aan ’t Veluws Zandsculpturenfestijn. Ook overtreft het festijn zich ieder jaar weer, waardoor je niet weet waar je kijken moet. Iedere editie heeft wel een bijzonder aspect. Zelf ben ik altijd erg gek op het spelletjesthema binnen, omdat dit net even anders is dan de rest van het festijn. Het spelletje maakt echt iets los bij mensen, waardoor opa’s en oma’s met hun kleinkinderen ineens over vroeger praten. En de zandbeelden van dieren vind ik altijd heel bijzonder (dit jaar nog meer dan anders). Tot slot vind ik de combinatie tussen informatie/educatie en de prachtige beelden echt heel leuk. Ik kijk nu al uit naar het thema van 2020.



Voor meer informatie kijk je op Zandsculpturen.nl.


Geniet nog even volop van de eerder door mij bezochte thema’s, met nog meer foto’s:
2014 de Gouden Eeuw
2015 Grootmoederstijd
2016 de Wereld van Rien Poortvliet
2017 Erop Uit in Nederland
2018 Hollandse Meesters van Zand
2019 Reis om de Wereld


1 opmerking:

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.