vrijdag 20 december 2019

Hond Gezond Jaaroverzicht 2019

Hond Gezond is een terugkerende rubriek hier op de website. Maandelijks vertel ik graag wat meer over mijn hond en geef ik graag tips uit de praktijk over mij en mijn hondje. Natuurlijk zoek ik hier altijd goede informatie bij van deskundigen. Iedere maand snij ik een ander thema aan, passend bij de maand natuurlijk. Dit jaar kwamen onder meer de winter, reverse sneezing, allergie en vuurwerkangst voorbij. Ik heb alle 12 artikelen van het afgelopen jaar bijeen gebracht in onderstaand Hond Gezond Jaaroverzicht 2019. Uiteraard komt de rubriek volgend jaar weer terug en hoop ik wederom 12 mooie artikelen te gaan schrijven. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Tips voor de wintertijd

Januari is een echte wintermaand. En als het gaat sneeuwen en vriezen, dan wordt er weer gestrooid. Pekel is niet goed voor hondenpootjes en hevige kou ook niet. Met deze tips – en links naar aanverwante winterse Hond Gezond artikelen – help jij je hondje gezond de winter door.

Een schoon gebit

Februari is de maand van de gebitsverzorging bij honden (en katten). In deze maand vragen dierenartsen extra aandacht voor de reiniging en verzorging van het gebit van je huisdier. Een sterk gebit is voor honden van levensbelang. Het helpt ze met spelen en met eten natuurlijk. En een gezond gebit geeft geen problemen.

Tekenen dat je hond niet lekker is

Honden kunnen soms ook een dagje niet lekker zijn. Ze willen dan alleen maar met je bankhangen, zijn een beetje lusteloos en wellicht hebben ze geen trek – zelfs niet in dat ene plakje worst waar hij normaliter voor staat te springen. Er zijn verschillende tekenen waaraan je kan zien dat je hond niet zo lekker is. In dit artikel staan er een aantal op een rij.

Wat te doen met klitten?

Als er één klittenkontje bestaat, dan is het mijn hondje wel. Zijn vacht vormt van die viltklitten en daar is vaak niet tegenop te kammen of te borstelen. Door de jaren heen heb ik heel wat kammen en dergelijke aangeschaft om het ontklittingsproces te vergemakkelijken. Hopelijk kun jij ook wat met deze tips (en als je nog een gouden tip hebt voor mij, dan hou ik mij van harte aanbevolen!)

Allergie bij de hond

Wist je dat je hond ook allergisch kan reageren op voeding? En op vlooien of op shampoo? Net als mensen kunnen dieren zomaar een allergische reactie hebben. Het is dan belangrijk om uit te zoeken – samen met de dierenarts – wat de oorzaak van de allergie is. Zo kun je je vriendje beter helpen en heeft hij geen last van een jeukende huid.

Reverse Sneezing

Als je hond dit nog nooit gedaan heeft en ineens staat te doen, dan schrik je je een ongeluk. Reverse Sneezing ziet er namelijk heel akelig uit, omdat je hond helemaal stijf staat en een hele rare inademing maakt. Gelukkig is het onschuldig en gaat het vaak vanzelf over. Omdat het nogal een vreemd fenomeen is, schreef ik er een artikel over.

In de auto

Hoewel ik graag met mijn hond in de mand op de fiets stap, gaan we ook vaak met de auto op stap. Bijvoorbeeld om naar de dierentuin te gaan en voor de vakantie. Wist je dat er voor verschillende landen andere regels bestaan over het vervoeren van de hond in de auto? En dat het belangrijk is om regelmatig te stoppen?

Buiten Spelen

De meeste honden zijn graag buiten. Lekker snuffelen, beetje rennen… Liefst achter zijn bal aan. Als hij even in de tuin wil, dan zeg ik meestal: ‘Ga maar even lekker buiten spelen.’ Op het strand of tijdens een lange wandeling neem ik voor hem ook altijd iets te spelen mee. Uiteraard zijn bal of een aquatoy. Samen buiten spelen is heel goed voor mens en dier.

Uit eten met je hond

Tja, voor mij is er niets gezelligers dan wanneer mijn hondje mee kan naar een restaurant, want ik vind het super leuk als mijn hond er gewoon bij is. Mijn hond vindt dat gelukkig ook. Naar een restaurant gaan, is natuurlijk best spannend voor je hond. Vooral met al die lekkere luchtjes om hem heen. Maar met deze tips wordt het leuk voor jullie beiden.

Genieten van de Herfst

Maar dan wel graag zónder vlooien! Jawel, meer nog dan de lente is de herfst vlooientijd. Dat komt doordat het in de herfst vaak iets broeieriger warm is, dankzij het meer vochtige klimaat. Tijd dus om je hond extra te beschermen. Maar de herfst biedt meer; nieuwe geurtjes bijvoorbeeld en ‘speeltjes’ in de natuur.

Cadeautjes

Geef jij je hond ook cadeautjes met zijn verjaardag, Dierendag, Sinterklaas en Kerst, net als ik? Het is best leuk om samen met je hond een cadeautje uit te pakken. Of misschien doet hij het zelf wel, omdat hij al geroken heeft dat er iets lekkers voor hem in zit. In het novemberartikel van Hond Gezond vertel ik meer over cadeautjes geven aan je hond.

Stop met vuurwerk

December is de feestmaand, maar voor veel huisdieren is het absoluut geen feest. Helemaal niet wanneer ze last hebben van vuurwerkangst. Mijn hond heeft het gelukkig niet, maar ik ken genoeg hondjes die november, december én een deel van januari bibberend onder de bank willen kruipen. Daarom een artikel om te stoppen met vuurwerk en tips om je hond te helpen zich minder bang te voelen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.