woensdag 22 mei 2019

Genieten van… DierenPark Amersfoort

Bij de uitreiking van de Leukste Uitjes van Nederland (door de ANWB) bereikte DierenPark Amersfoort de tweede plaats. Ze lieten alleen Efteling voor zich en daarmee concludeerden ze (logisch natuurlijk) dat ze de Leukste Dierentuin van Nederland zijn. Als dagje uit blogger schrijf ik heel graag over de leuke dingen en activiteiten van deze dierentuin. Maar dat heeft ook een andere reden: ik heb al jaren een abonnement op dit park. De reden is simpel: het ligt vlakbij waar ik woon én mijn hondje mag mee. En dat zijn slechts enkele redenen waarom ik altijd zo kan genieten van DierenPark Amersfoort. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Over DierenPark Amersfoort

DierenPark Amersfoort ligt – zoals de naam al aangeeft – in Amersfoort. Midden in een groots bos zijn de dierverblijven aangebracht. Het park is opgericht – zo leerde ik tijdens het 65 jarig bestaan van het park – om de Amersfoorters na de oorlog meer plezier te brengen. Zodat gezinnen iets leuks konden doen. En nu – al meer dan 70 jaar later – doet het park dat nog steeds. En hoe. Het park is 20 hectare groot en huisvest 100 verschillende diersoorten van stoere tijgers tot aan de allerkleinste mieren in het Honderdduizenddierenhuis. Voor kinderen is het er extra leuk. Ze komen heel dichtbij de dieren, dankzij verblijven met ramen en lagere omheiningen. Maar ook dankzij de Klim Alles-Route komen ze heel dichtbij. En uiteraard is er het stoere DinoPark waar dieren en dino’s samen leven.


Bereikbaarheid en prijzen

DierenPark Amersfoort ligt aan de Bachman Wuytierslaan aan de rand van Amersfoort. Het is zeer goed te bereiken met de auto, want er zijn ook veel eigen parkeerplaatsen bij het park waar je tegen betaling de auto laat staan. Daarnaast is het, vooral als je in de buurt woont, ook heel goed te bereiken met de fiets. Er loopt namelijk een fietspad rechtstreeks naar het park. Kom je liever met het openbaar vervoer? Stap dan uit bij Station Amersfoort en wandel de rest naar het park of neem de bus. Want dan stap je vlakbij het park uit. Het park heeft verschillende abonnementsvormen. Bijvoorbeeld alleen voor doordeweeks, voor doordeweeks én het weekend, maar ook voor kinderen. En het park heeft een parkeerabonnement, zodat je geen munten of uitrijkaartjes meer hoeft te kopen. Voor de actuele entree- en abonnementsprijzen verwijs ik je graag naar de website (zie onderaan het artikel).


Genieten van het bos en de dieren

Waar zal ik eens beginnen als het gaat om genieten van DierenPark Amersfoort? Ten eerste dat het heel lastig was om foto’s uit te kiezen. Het is immers het park waar ik het meeste kom om te fotograferen en te genieten van de dieren. Er is dan ook veel te zien. Zo is er een savanne met giraffen en zebra’s, loop je tussen de maraboes, pelikanen en gieren door in SnavelRijk, sta je oog in oog met oehoes en sneeuwuilen, ga ik altijd buurten bij de bruine beer en is het genieten van de rode panda’s. Ieder verblijf wordt zo natuurlijk mogelijk aangelegd, met genoeg verstopplekjes, groen en schaduw. Dat is vooral fijn als je op zoek gaat naar de Geoffroy’s Kat. Je moet echt geluk hebben om dit bijzondere wilde katje te spotten.


Het park biedt unieke dieren, zoals de Geoffroy’s kat en de in het wild uitgestorven Algazelle. Deze wonen naast de Prairie waar de prairiehondjes los rondrennen en van lekkere hapjes genieten. Maar ook de rode panda’s, vosmangoesten, mara’s, wolven, dassen, diverse soorten apen, maki’s en manenschapen vind ik prachtig om te zien. Uiteraard ga ik altijd even buurten bij de tijgers, olifanten, hyena’s en leeuwen. En dan heb ik het nog niet eens over de Japanse makaken, de Japanse tuin en de kraanvogels gehad…


Het park is heerlijk overzichtelijk en dankzij de goede bewegwijzering kom je overal. Het is mogelijk om stukjes af te snijden en zijpaadjes te nemen. De zijpaadjes zijn in het geval van DierenPark Amersfoort vaak avontuurlijke klimroutes, genaamd de Klim Alles-Route. Deze is speciaal voor kinderen aangelegd. Je vindt onderdelen van de route bij de papegaaienvolière, het berenverblijf, de hyena’s en de leeuwen. Binnenkort komt er zelfs een nieuw onderdeel aan! Maar er zijn ook allerlei andere leuke dingen voor kinderen te doen. Zoals een ritje met het treintje door het park, een rondje op de Carrousel of lekker klimmen en klauteren in de grote speeltuin.


DierenPark Amersfoort is een plek waar ik volop geniet van een prachtig bos, mooie verblijven en fantastische dieren. Je kan er heerlijk eten en drinken (bijvoorbeeld bij de knusse Boerderij of de meer moderne Serre) en er zijn altijd wel plekken waar je kan picknicken en geniet van een ijsje. En… er zijn veel toffe activiteiten in de schoolvakanties en bijzondere avonden, zoals de Winteravonden in december, het Foodtruckfestival in augustus en Vadernacht in de weekenden rondom Vaderdag. Het feit dat je dankzij glazen ramen zo dichtbij de dieren komt, maakt het voor mij nog leuker. En met dat abonnement op zak is het extra fijn om even een paar uurtjes de dierentuin op te zoeken, een bakkie koffie te drinken, een broodje te eten, van de dieren te genieten en dan weer met veel te veel foto’s naar huis te gaan.


Genieten samen met je hond

Op de vraag waarom ik een abonnement heb op DierenPark Amersfoort, luidt voor mij steevast het antwoord: ‘omdat mijn hondje mee mag.’ Dit is echt geweldig om te doen namelijk. Mijn hondje gaat al mee sinds hij puppy is en vindt het er fantastisch. Okay, de beer is niet zo dol op hem (of andere hondjes, dan slaat hij tegen het glas), maar de stokstaartjes vinden honden heel interessant. En andersom ook. Het meest mooie moment is toch wel toen mijn hondje neus aan neus stond met een van de kleine tijgertjes. Gelukkig zat er wel glas tussen, maar toch… Het blijft een bijzonder moment. Honden mogen overigens gratis mee het park in. Er zijn echter plekken waar je trouwe viervoeter niet naar binnen mag – en dat is ook best heel logisch. Zo zijn doorloopverblijven als de Prairie, De Nacht en SnavelRijk bijvoorbeeld niet toegankelijk voor honden. Er lopen immers dieren los en we willen niet dat hond of dier iets gebeurd natuurlijk. Honden mogen daarentegen wel gewoon mee het restaurant in – mits anders aangegeven. Verder wordt er van je verwacht dat je achter je hond opruimt als hij een poepje neerlegt in het bos en dat je de hond kort aan de lijn houdt.

Kijk voor meer informatie op DierenParkAmersfoort.nl.

3 opmerkingen:

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.