woensdag 26 juni 2019

Genieten van… WILDLANDS

De eerste keer dat ik voet zette in WILDLANDS Adventure Zoo Emmen was ik verkocht. En er was nog helemaal niets te zien. Ik was er op de bouwdag waar pers voor was uitgenodigd. En ik stond met mijn zebra gestreepte regenlaarzen in de blubber van waar het pinguïnverblijf (nu verhuisd) zou komen. Ik zag het helemaal voor me waar de pinguïns zouden komen, maar ook zag ik de prairiehondjes al voor mij en hoe ze over de weg zouden rennen. Zelfs de neushoorn die de safaritruck tegen zou houden, liep in gedachten al door het lege verblijf. Voor mij stelt WILDLANDS zeker niet teleur. Het is een schitterende dierentuin met heel veel natuurlijke verblijven. Met een olifantenverblijf zo groot… dat je soms moet zoeken waar de bewoners zijn. Deze keer in Genieten van… neem ik je mee naar WILDLANDS in Emmen. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Over WILDLANDS Adventure Zoo Emmen

Op 18 maart 2016 opende zijne koninklijke hoogheid Willem Alexander de nieuwste dierentuin van Nederland: WILDLANDS Adventure Zoo Emmen. Na maandenlang bouwen en verhuizen was het eindelijk zover en opende deze dierentuin haar deuren. Ook voor het publiek. WILDLANDS is een belevenispark. Via drie werelden – Nortica, Serenga en Jungola – ontdek je van alles over de natuur en de dieren die er leven. Maar je gaat ook samen op avontuur. Ieder werelddeel heeft zijn eigen charmes. Zo zie je in Nortica de ijsberen en pinguïns onder water, ga je in Serenga op safari in een echte truck en ontdek je Jungola per bootje of al klauterend door de boomtoppen. Voor jong en oud is er veel te ontdekken. En willen de kinderen even helemaal los gaan? Ontdek dan de aquaria en binnendieren in de indoorspeeltuin Animazia.


Prijzen en bereikbaarheid

WILDLANDS is zeer goed te bereiken met de auto. Je parkeert dan op het grote, gemeentelijke parkeerterrein en wandelt dan over een boulevard naar de ingang. Het Q-park parkeerterrein ligt aan de Ermerweg nummer 28. Je betaalt hier achteraf. Ook met het openbaar vervoer (trein naar station Emmen en dan lopen of met de bus) is het dierenpark goed bereikbaar. De entreeprijzen zijn door WILDLANDS dit jaar verlaagt. Een volwassene betaalt nu € 22,50 voor de entree. Maar een ticket via de website is altijd iets goedkoper dan aan de kassa.


Genieten van grote verblijven

Het mooie aan WILDLANDS vind ik de belevenis. Je maakt in een dag een reis om de wereld. Ieder gebied is anders qua thematisering en daar zijn zelfs de informatiebordjes op aangepast. Ik vind het prachtig om te zien hoe er zoveel werk in de sfeer van het park gestoken wordt. Het begint voor mij al op het Kompasplein, de plek waar alle ingangen van de werelden samenkomen. Meestal ga ik eerst naar Nortica, omdat daar zeeleeuwen, pinguïns, ijsberen en uilen wonen. Daarna breng ik een bezoek aan Serenga. Even buurten bij de nijlpaarden, dan naar de leeuwen, genieten van de savanne en zo weer terug. In Animazia – ook gelegen in Serenga – zijn aquaria vol zeedieren te bewonderen. En zelfs naakte molratten. Jungola biedt een vlindertempel, de olifantenvallei en een grote kas vol aapjes en tropische vogels.


Ieder verblijf is groots opgezet. Het nadeel daarvan is dat je soms even moet zoeken waar de dieren zijn. Dat vind ik juist dé charme van WILDLANDS. Want in welke dierentuin moet je nu eigenlijk speuren naar olifanten? Eenmaal gevonden kom je toch wel dichtbij de dieren. En dat levert weer mooie plaatjes op. Ook de savanne van Serenga vind ik prachtig. Je loopt in een grote boog om de giraffen, neushoorns, zebra’s en andere bewoners heen. Aan je rechterkant passeer je dan weer andere dieren. Zoals de leeuwen en de stokstaartjes. Zo heeft iedere wereld iets om je over te verwonderen.


WILDLANDS is opgezet met zo min mogelijk zichtbare hekken. Hier fotografeer je niet tussen kippengaas door en heb je zo min mogelijk te maken met reflecterend glas. De ontwerpers hebben vooral gebruik gemaakt van natuurlijke afscheidingen. Een watergracht bijvoorbeeld of een muur van natuurlijke stenen. Zelfs de ontspoorde trein is een natuurlijke afscheiding: je kan namelijk in Afrikaanse landen zomaar een ontspoorde trein in het landschap tegenkomen.



En dan zijn er nog verschillende doorloopverblijven om van te genieten. Zo wandel je over de kinderboerderij van Serenga tussen de geitjes, op de prairie kom je prairiehondjes tegen en je wandelt in Jungola tussen de ringstaartmaki’s, regenboog lori’s en andere kleine bewoners door. Deze doorloopverblijven brengen je zeer dichtbij de dieren en maken het avontuur helemaal compleet. Ik vind WILDLANDS een prachtige dierentuin, waar veel te zien en te beleven is. Ik kan in ieder geval niet wachten om binnenkort weer te gaan nu het park zo druk bezig is om zich wederom te vernieuwen.


Voor meer informatie, tickets, openingstijden en natuurlijk een routebeschrijving kijk je op WILDLANDS.nl.

1 opmerking:

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.