dinsdag 7 mei 2019

Genieten van… AquaZoo Leeuwarden

Genieten van… is een nieuwe rubriek hier op mijn website. Ik neem jullie graag mee naar een dagje uit dat ik (pas) heb bezocht om daar zo meer over te vertellen. Deze keer in Genieten van… vertel ik jullie graag over AquaZoo Leeuwarden. Deze dierentuin ligt in Leeuwarden in natuurgebied De Groene Ster. Een mediumgrote dierentuin waar je vooral veel dieren tegenkomt die in en om het water leven.
(foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Over AquaZoo Leeuwarden

AquaZoo Leeuwarden is een van de dierenparken van Libéma. Andere dierentuinen van Libéma zijn Safaripark Beekse Bergen, Dierenrijk en ZooParc Overloon. Het park heeft een ruim entreegebouw met restaurant en speeltuin. Start je avontuur in het binnengedeelte of ga meteen naar buiten. Het park is goed toegankelijk voor mindervaliden en bevat verschillende doorloopgebieden (hier kom ik straks op terug). Door de dag heen worden er voederpresentaties gegeven.



Bereikbaarheid en prijzen

AquaZoo Leeuwarden ligt net naast Leeuwarden. Het is zeer goed bereikbaar per auto, maar ook zeker met het openbaar vervoer. Je neemt de trein naar Leeuwarden Centraal Station en dan de bus naar bushalte Kleine Wielen. Het is dan nog maar een klein stukje lopen naar de ingang van de dierentuin. Ik ging vorige week met de auto naar deze dierentuin. Er is een eigen parkeerterrein aanwezig. Je parkeert hier voor € 4. Abonneehouders betalen € 2,50. Je kan voor € 16 een parkeerabonnement aanschaffen. Een entreeticket aan de kassa is € 17, online betaal je € 15. Kinderen tot en met 2 jaar mogen gratis mee naar binnen. Een jaarabonnement kost € 37,50. (Dit zijn de huidige tarieven van 2019, prijzen zijn onder voorbehoud, check altijd de website om de prijzen verifiëren)



Doorloopverblijven en zeehondenpret

Wat maakt AquaZoo Leeuwarden nu zo leuk? Voor mij de doorloopverblijven, de bijzondere dieren en het feit dat er ijsberen wonen. Binnen (en buiten, want ze mogen kiezen) kom je onder meer reuzenotters tegen (die moet je een keer gezien hebben). Er wonen nijlkrokodillen en piranha’s. Maar ook schildpadden. Er wonen zelfs aapjes in het binnendeel. En je vindt er verschillende vissen, witgezicht saki en de pauwoogzoetwaterrog. De leguaan en het bruinbehaard gordeldier wonen ook in het Binnendoar gedeelte.


Dan ga je naar buiten en nadat je eerst bij de dwergflamingo’s hebt staan kijken, kom je bij het eerste doorloopverblijf tussen de dieren: de zwartvoetpinguïn. Dat is echt heel leuk, want deze pinguïns staan je gewoon gezellig aan te staren en gaan niet zomaar voor je uit de weg. Dat is heel grappig. Het volgende doorloopverblijf vind je bij de ijsberen. Daar is een kinderboerderij waar je even met de geitjes knuffelt. Verder wandel je met gemak tussen de kangoeroes, ringstaartmaki’s en de Humboldt pinguïns door.


Nog een aanrader zijn de vrolijke voederpresentaties. Bij mijn bezoek vorige week heb ik meegedaan met de Zeehondensafari, waarbij je op een bootje het grote meer op gaat en heel dichtbij de zeehondjes komt. Daarna ben ik bij de zeeleeuwen voederpresentatie gaan kijken. Beide presentaties zijn niet alleen heel leuk, maar ook heel interessant en leerzaam.


Er is in AquaZoo Leeuwarden veel te zien. En net als de reuzenotters die je niet snel tegenkomt, hebben ze hier ook een Zuid-Amerikaanse zeebeer. Verder wonen er nog ooievaars en allerhande eenden, pelikanen, tapirs, capibara’s, sneeuwuilen en oehoe’s en nog veel meer. Ik vind het een heel leuke, overzichtelijke dierentuin waar je ook zonder kaart makkelijk doorheen navigeert. Volg gewoon Zoo-route dan kom je overal en ben je nooit ver van het restaurant af.


Voor meer informatie kijk je op: Aquazoo.nl

1 opmerking:

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.