donderdag 4 juli 2019

Genieten van... Efteling

Vorige week donderdag bezocht ik weer eens sprookjespark Efteling in Kaatsheuvel. Toevallig was dit de tweede keer dit jaar dat ik voet zette in (toch wel) mijn favoriete attractiepark. En nee, dat verveelt voor mij niet. Als klein meisje verwonderde ik mij al met grote ogen bij de Ezel van Ezeltje Strek-je. Kon ik uren staren in de put en luisteren naar het verhaal van Vrouw Holle. En ik waarschuwde de geitjes in het Sprookjesbos voor de wolf aan de voordeur. Door de jaren heen is er heel veel veranderd en wordt er nog steeds jaarlijks bij gebouwd en vernieuwd in Efteling. Maar ik voel mij altijd weer dat kleine meisje dat vol verwondering bij de Indische Waterlelies stond als ik de poort van Efteling passeer. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Over Efteling

Efteling is het oudste sprookjespark, maar is niet altijd een sprookjespark geweest. Het begon in 1933 als sportpark met voetbalveldjes, speelweides en een speeltuin. Het was een heerlijke plek om te recreëren in de natuur. In 1950 wordt Stichting Natuurpark de Efteling opgericht door Reinier van der Heijden, Peter Reijnders en Anton Pieck. Het doel is om de lichamelijke ontwikkeling en ontspanning van de bewoners van Loon op Zand te bevorderen. Het sportpark wordt uitgebreid met een parkeerplaats, theehuis en een grote recreatievijver. In 1952 opende dan het Sprookjesbos haar deuren, met 10 sprookjes, namelijk Sneeuwwitje, Doornroosje, De Kleine Boodschap, De Chinese Nachtegaal (in een andere versie), De Magische Klok, De Kikkerkoning, De Sprekende Papegaai, Vrouw Holle, De kabouterhuisjes en natuurlijk Langnek. Allemaal getekend in de onnavolgbare stijl van Anton Pieck. In de jaren daarna wordt het park steeds verder uitgebreid met nieuwe sprookjesbosbewoners en attracties. Want het park is sinds 1978 meer dan alleen een sprookjesbos dankzij het Spookslot, het is een echt attractiepark waarin achtbanen en andere attracties verrijzen. Dit jaar nog verrijst sprookje nummer 30 in het bos: De Zes Zwanen. Inmiddels is Efteling een groots park waar je dagen zoet bent en plezier beleeft.


Prijzen en bereikbaarheid

Efteling is niet het goedkoopste uitje van Nederland, maar er zijn volop kortingen te vinden (onder meer via de spaaractie van de Albert Heijn). Bovendien krijg je voor de entreeprijs wel heel veel attracties terug. Koop je je tickets online via de website van Efteling dan betaal je € 2 per ticket minder. Parkeren is (op moment van schrijven) € 10 per dag. Check dit van te voren nog even op de website. De prijzen kunnen soms verhoogd worden. De grote parkeerplaats biedt wel ruimte voor veel auto’s. Tevens is Efteling goed bereikbaar met de auto. Ook met het openbaar vervoer is het goed te doen. Let wel dat je vanaf Station Tilburg nog een tijdje in de bus zit.


Genieten van die speciale sprookjessfeer

Ik ben dol op Efteling en vooral de stijl waarin het is gebouwd. Deze authentieke Anton Pieck-stijl wordt ook voor nieuwe attracties gebruikt. Hierdoor heb je het gevoel dat een nieuwe attractie als Symbolica er al jaren staat. De constantheid van deze stijl, geeft die extra – toch wel nostalgische – sfeer aan het park waar ik zo van hou. Je ziet het overal terug, zelfs in de restaurants, speeltuinen, het theater en de winkeltjes natuurlijk.


Ook biedt Efteling voor iedereen wat wils. Nu ben ik zelf niet zo een achtbaanliefhebber, maar die zijn er genoeg voor de echte liefhebbers. De nieuwste aanwinst, De Baron 1898, is voor de ware durfal. Of race je liever tegen elkaar om de draak te verslaan in de achtbaan Joris en de Draak? De Python is een ware klassieker en de indoor achtbaan Vogel Rok is ook een prachtig exemplaar. Zelf hou ik meer van de andere ritjes, zoals Jokie’s Carnaval Festival, Droomvlucht, Symbolica, Fata Morgana en de Piranha natuurlijk.


Maar ook het Diorama, de Pagode, de Gondoletta, het Spookslot en vele andere plekken vind ik heerlijk om te bezoeken. Lekker struinen door het vrolijke Land van Laaf waar het Volk van Laaf bakt, brouwt, babysit en naar school gaat. Ik zeg altijd even Sinterklaas gedag (op het Sint Nicolaasplein, bij Raveleijn, Villa Volta, de Stoomtrein en Droomvlucht) en wandel ik op mijn gemak door het Sprookjesbos. Even dansend langs de muzikale paddenstoelen, buurten bij Roodkapje, even aan de schat van de draak rammelen, mij verlekkeren aan het snoephuisje van de heks en wegdromen bij de dansende rode schoentjes…



Efteling is voor mij een plek waar dat kind in mij weer naar boven komt. De plek waar ik met een brede glimlach naar toe ga en aan denk. Het park waar ik door een sprookjesboek wandel. Waar je nat gespoten wordt in de wildwaterbaan, waar je suikerspinnen koopt en in de winter kan schaatsen. Deze zomer barst het Negen Pleinenfestijn weer los en van de winter wordt het weer op en top genieten van Winterefteling. Ik kan stiekem nu al niet wachten op mijn volgende bezoek aan dit prachtige sprookjespark.


Voor meer informatie, tickets, openingstijden en dergelijke kijk je op Efteling.com.

1 opmerking:

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.