donderdag 17 december 2020

Genieten van… de uitjes van 2020

Vandaag had ik eigenlijk een Genieten van… willen schrijven over de prachtige winterse gezelligheid die in deze tijd in pretparken en dierentuinen te vinden is. Maar aangezien alles door de nieuwe maatregelen tot in het nieuwe jaar gesloten is, heb ik iets anders bedacht. Ik ga jullie meenemen langs ALLE uitjes die ik dit jaar heb ondernomen. Dat zijn uitjes waarover je hier wellicht al gelezen hebt (ik plaats de linkjes naar de artikelen er bij), maar ook uitjes die ikzelf heb ondernomen, al dan niet met vriendinnen, mijn bonusoma, neefjes en papa. Want ondanks de coronamaatregelen en de regelmatige sluitingen, was het echt wel genieten dit jaar! Geniet je even mee? Uiteraard met extra veel foto’s. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Genieten van…

Waar ben ik allemaal geweest dit jaar? Wat heb ik gezien? En hoe vond ik dat. Daar draait deze Genieten van… om. Juist nu we weer in een lockdown zitten, vind ik het belangrijk om de positieve lichtpuntjes te pakken en je daar aan vast te houden. Daarom wil ik je deze tip nog even meegeven: blader je agenda en je social media pagina’s nog eens door en ontdek wat je allemaal hebt gedaan dit jaar, naast thuiswerken en social distancing. Misschien was het wel die wandeling met een goede vriendin, dat heerlijke rondje fietsen of gewoon een boek lezen in het park. Er valt zoveel te genieten!


12x fotograferen en fietsen in de natuur

Maart en april bestonden vooral uit rondjes fietsen. Ik moest zo nu en dan naar buiten en met het mooie weer was dat goed te doen. Bovendien wilde ik in beweging blijven, want met zo een lockdown is het verleidelijk om te blijven zitten achter mijn laptop (of op de bank). Het voorjaar was in volle bloei, dus ik ging op zoek naar voorjaarsbloemen. Nou, die heb ik gevonden. Net als babyeendjes, schapen en heel veel ander moois. Geniet je even mee?

Maar dat niet alleen. Ook stapte mijn vader en ik in de auto om te genieten van de natuur in Nederland. Zo bezochten we samen in de auto Nationaal Park De Hoge Veluwe en deden we een rondje Vechtstreek. Gelukkig waren het heerlijk rustige momenten in de natuur. De natuur werkt rustgevend voor mij. En tijdens die eerste lockdown had ik dat zo nu en dan best nodig.


12x naar het museum

Afgelopen jaar bewonderde ik maar liefst 11x kunst in een museum of museale setting, zowel voor werk als privé (en uiteindelijk kwam dat dan soms ook weer ten goede van mijn werk). Zo bezocht ik in januari het Drents Museum voor de tentoonstelling Barbizon van het Noorden (voor website en later ook voor VIND Magazine) en wandelde ik in het donker door de kasteeltuinen van Slot Zeist voor het Internationale Lichtkunstfestival (voor de website).


In Februari mocht ik voor VIND Magazine naar het Rijksmuseum om te schrijven over Caravaggio en Bernini. Daarna bezocht ik de tentoonstelling van George Stubbs met Whistlejacket in het Mauritshuis en mocht ik de dag daarna oog in oog staan met een bijzonder zelfportret van Vincent van Gogh in het Van Gogh Museum bij de tentoonstelling In the Picture. Stuk voor stuk bijzondere tentoonstellingen, waar ik mooie stukken over mocht schrijven. Het laatste uitje voor de lockdown in maart bracht ik door in Madurodam, waar ik later een Genieten van… over schreef.


Het eerste museum dat ik na de lockdown bezocht was het Kunstmuseum in Den Haag in juni, samen met een vriendin. Even lekker bijkletsen en kunst kijken, een top combinatie! Mijn eerste persevent sinds de sluiting van alles vond plaats op 30 juni ook in Den Haag en wel in het Mauritshuis waar Jakob & Elisabeth weer verenigd werden. In september mocht ik de tentoonstelling Groeten uit Zandvoort gaan bewonderen in het Zandvoorts Museum. Daar ontmoette ik tevens Kees de Muis (die daar nu woont). En in genoot op de valreep van de bijzondere nijntje tentoonstelling in het Utrechtse Centraal Museum. Eind oktober, vlak voor de lockdown van twee weken, haalde ik mijn hart op bij de Bassie & Adriaan tentoonstelling in Museum Vlaardingen. En als laatste museum dit jaar bezocht ik met mijn bonusoma Bob Ross Happy Painting in Museum MORE. Dat was echt genieten.


14x naar dierentuin

Gemiddeld 1x per maand heb ik een dierentuin bezocht, dat is toch best netjes dit jaar. Ik vind het heerlijk om naar een dierentuin te gaan. Zo omringd door dieren kan ik alle stress gemakkelijk laten varen… Als abonnementhouder kom ik graag in DierenPark Amersfoort, waar ik dit jaar 4x ben geweest, verdeeld over het jaar. Verder bezocht ik WILDLANDS en Burgers’ Zoo 2x en ben ik dit jaar 1x in Diergaarde Blijdorp, Safaripark Beekse Bergen, Ecomare, AquaZOO Leeuwarden, Ouwehands Dierenpark en SEALIFE Scheveningen geweest. Vooral in het kader van het overwinnen van mijn haaienfobie waren bepaalde parken dit jaar zeer gewenst om te bezoeken, waarbij Diergaarde Blijdorp, SEALIFE en Burgers’ Zoo vooral heel belangrijk waren in verband met de grootte van de haaienbewoners aldaar. Helaas ben ik nog niet in alle parken met haaien geweest, maar… in 2021 komt dat zeker goed!


De eerste dierentuin die ik na de lockdown van maart bezocht, was Safaripark Beekse Bergen. Alles met de anderhalf meter afstand houden en het reserveren van tijdsloten was toen nog redelijk nieuw, maar zeker goed te doen. Bovendien viel er veel te genieten van kleine aapjes en stoere tijgers. Daarna bezocht ik met een tijdslotreservering Ecomare tijdens de vakantie in Texel. Met mijn neefje ging in naar WILDLANDS en met mijn bonusoma zwijmelen bij Fan Xing in Ouwehands Dierenpark. Al met al was het wederom een zeer prachtig dierentuinjaar.

Op volgorde: WILDLANDS, Diergaarde Blijdorp, Burgers’ Zoo, SEALIFE, Ecomare, AquaZOO Leeuwarden, Safaripark Beekse Bergen, DierenPark Amersfoort, Ouwehands Dierenpark

1x op vakantie

Dit jaar ging ik 1x op vakantie naar mijn favoriete Waddeneiland Texel. Het was net na de lockdown, dus het was allemaal een beetje anders, maar o zo goed geregeld. Dit jaar had ik voor het eerst mijn fiets mee naar het eiland en dat was echt zo genieten! Heerlijk met die zeewind in je haren door de duinen heen stampen. Naar de Slufter toe op de fiets en naar Den Burg. Tijdens de vakantie bezocht ik Ecomare (uiteraard) onder meer voor de tentoonstelling Wonderlijk Wad, gingen we lekker naar het strand om van de zonsondergang te genieten en bewonderden we de vuurtoren in de avonduren. En ja… ik schreef er een I ♥ Texel artikel over… Geniet je nog even mee van een paar heerlijke vakantiefoto’s?


En 3x overige evenementen

Tot slot sluit ik af met drie andere evenementen die ik dit jaar heb bezocht, en die niet echt onder een andere categorie vielen. Ik heb het dan over de Vakdag van de Vakantiebeurs waar ik altijd zeer van geniet. Voor het eerst bezocht ik in januari het lichtfestival Glow in the Park in Utrecht. Een bijzondere wandeling in het donker, waarbij je allerlei optredens tegenkomt. Ik bezocht het festival voor Dreefnieuws (de wijkkrant van Overvecht waar ik voor schrijf). En in januari werden de Leukste Uitjes van Nederland uitgereikt in DierenPark Amersfoort, een evenement dat ik als dagje uit blogger niet mag missen natuurlijk.


Kortom: het was qua uitjes voor mij persoonlijk toch een vol en prachtig jaar. Zelfs met lockdowns heb ik heel wat om op terug te kijken en om van te genieten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.