dinsdag 29 december 2020

Schrijfcoachtip Ga beginnen

Dit jaar startte ik de rubriek Schrijfcoachtip, omdat ik het leuk vind om anderen te helpen met het schrijven van verhalen, gedichten en artikelen. Volgend jaar zal deze rubriek zeker terugkomen met meer tips. Heb jij een vraag? Stel deze dan zeker, want wellicht ga ik die behandelen in een van de Schrijfcoachtips in 2021. Deze laatste rubriek eindig ik met links naar alle Schrijfcoachtips van afgelopen jaar. En geef ik nog één tip voor iedereen die wil beginnen met schrijven: begin gewoon. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Zet je idee op papier

Is een van je goede voornemens om dat verhaal eindelijk te gaan schrijven? Zet dat idee dan op papier en fantaseer erover. Beschrijf waar je verhaal over zou moeten gaan. Verzin karakters, een omgeving, een plotje. Verzin gerust meerdere plotjes, want soms weet je niet precies waar je verhaal naar toe zal gaan.

Maak een plan

Heb je een idee op papier gezet? Maak dan een plan voor het schrijven van je verhaal. Hierin kunnen verschillende dingen staan, zoals het aantal hoofdstukken dat je zou willen schrijven, hoeveel hoofdpersonen in je verhaal spelen, welke locaties je nodig hebt en of je flashbacks wil gebruiken of juist niet. Door dit soort beslissingen vooraf te nemen, heb je meer ruimte voor het schrijven van je verhaal.

Ga beginnen

Zet een kop koffie of thee, zet je favoriete muziek op (of maak het helemaal stil om je heen) en ga beginnen. Niets houdt je namelijk tegen om te beginnen met schrijven, behalve jij zelf. Dus ga zitten, pak een pen en papier, een typemachine of je laptop en ga aan de slag. Het maakt niet uit waar je begint, als je maar begint. Schrijf het eerste hoofdstuk of juist het laatste als eerste. Maak karakterprofielen en beschrijf locaties. Net wat helpt bij het creëren van je verhaal.

Schrijfcoachtips

Persoonlijke hulp nodig? Neem dan eens contact op met mij. Als schrijfcoach help ik je graag je verhaal te verwezenlijken: berry.denijs@gmail.com. En check ook de tips van het afgelopen jaar. Wellicht helpt het je om je pen op te pakken en in 2021 eindelijk dat verhaal te schrijven wat in je hoofd zit. Veel schrijfplezier gewenst!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.