woensdag 8 juli 2020

Uitwaaien op Texel

Begin juni had ik een weekje vakantie en we gingen weer naar het eiland waar ik mij zo thuis voel: Texel. Dit keer ging mijn fiets mee. In de aanhanger, want een speciale fiets moet natuurlijk op speciale wijze mee. En hoe fijn was dat! Ik heb het eiland nu op een heel andere manier ervaren. Graag praat ik je vandaag bij over mijn tijd op het eiland, de dingen die ik heb gezien en gedaan en natuurlijk hoe men er met de coronamaatregelen om gaat. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Coronamaatregelen

Laten we beginnen met de maatregelen die er op het eiland zijn getroffen. Let wel: ik was er begin juni, het kan zomaar zijn dat de maatregelen in de tussentijd zijn aangepast. Mocht je dus naar Texel gaan en wil je weten hoe het nu precies zit? Check dan de website van VVV Texel en ook van TESO: Texel.net en TESO.nl.

Overtocht
TESO is de veerdienst die je vanuit Den Helder naar het eiland brengt. Op de boot is het verplicht om in je auto te blijven als je met de auto gaat. Fietsers en voetgangers zijn verplicht een mondkapje te dragen. Als je de auto verlaat voor bijvoorbeeld een toiletbezoek, dan is het dragen van een niet-medisch mondkapje ook verplicht. Omdat ik snel zeeziek word wanneer ik in de auto moet blijven, hebben we de ramen van de auto opengehouden en heb ik mijn mondkapje opgezet.

Op het eiland
Wij verbleven weer in De Koog en daar was het goed geregeld. De winkelstraat was opgesplitst en je moest verplicht rechts aanhouden. Reserveren in de horeca was verplicht. Bij Bakker Timmer in De Koog lieten we onze contactgegevens achter en mochten gewoon plaatsnemen op het terras. En bij Café-Restaurant de Sluftervallei werd je netjes vanuit een wachtrij naar een tafeltje doorverwezen. Bij winkels en horecagelegenheden stonden voldoende hygiënepunten. Ook heb ik een bezoek gebracht aan Ecomare. Ik had al ruim van te voren een tijdslot gereserveerd. Binnen was alles netjes geregeld met een eenrichtingsroute en minder tafeltjes in het restaurant.


Op de fiets over het eiland

Texel is een echt fietseiland, met heel veel goede fietspaden. Echter: ik rij op een bijzondere fiets en die zijn slechts sporadisch te huur op het eiland. Daarom hadden we dit keer de aanhanger gehaald, mijn fiets erin getild, vastgesnoerd en meegenomen op de boot. Het eerste ritje naar de supermarkt beukend tegen de wind in was echt heerlijk. Op Texel heb je of wind mee of wind tegen. Dus je gaat of heel hard of je moet werken om vooruit te komen. Dankzij de fiets heb ik van heel dichtbij schapen gefotografeerd (ik hoefde niet eerst de auto ergens te parkeren), ben ik door de duinen naar de Slufter gecrost en heb ik met volle teugen genoten van een rondje naar Den Burg. En ja, ik ben zelfs in de regen naar Ecomare gestoempt. Wanneer je op de fiets het eiland verkent, komt je echt op heel andere plekken. Ook geniet je nog intenser van de bijzondere omgeving. De volgende keer gaat mijn fietsje dus lekker weer mee! Overigens had mijn vader wel een fiets gehuurd met hondenkarretje, zodat ons hondje ook lekker overal mee naar toe kon.


Genieten van zee, zon en zeehonden

Zoals ik al zei, heb ik weer een bezoek gebracht aan Natuurmuseum en Zeehondenopvangcentrum Ecomare in De Koog. Ten eerste voor de zeehondjes, ten tweede omdat ik op zoek ging naar de haaien die er wonen en ten derde om Wonderlijk Wad te gaan bekijken. Meer over deze nieuwe tentoonstelling las je in juni al in het artikel: Ecomare presenteert: Wonderlijk Wad. Over mijn haaienzoektocht vertel ik volgende week graag meer in een SHARK WEEK update. Het was weer een heerlijk bezoek aan Ecomare en dankzij de eenrichtingsroute heb ik ook echt alles beleefd wat het centrum te bieden heeft.


Verder zijn we in de avond de vuurtoren gaan bewonderen en heb ik heerlijk met mijn voeten in het koude zeewater gestaan bij Paal 28. Kortom, het was weer een heerlijke week uitwaaien. Geniet nog even mee met een paar van de mooie plaatjes die ik heb gemaakt tijdens mijn vakantie. Ik kan haast niet wachten op de volgende keer…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.