maandag 21 december 2020

Hond Gezond Warme winter tips

Zoals het er nu uitziet, wordt de winter ’s nachts koud en overdag zacht met regen. Nee, ik ben geen weervrouw, maar ik vind het wel altijd leuk om te weten wat we kunnen gaan verwachten. Mijn hondje is namelijk dol op sneeuw en winters weer. En ik gun hem best een pak sneeuw om lekker in te spelen. Want dat vindt hij superleuk, levert mij mooie foto’s op en maakt ons beide hartstikke blij. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Winterliefhebber

Mijn hond houdt van de winter. Waar hij in de zomer niet vooruit te branden is, wil hij in de winter lekker lang rondscharrelen in de tuin en wandelingen maken. Dan hoeft meneertje niet zonodig snel weer verkoeling op te zoeken in huis. Dat winters karakter komt, denk ik dan, omdat hij in februari is geboren en van nature een dik pak haar op zijn lijfje heeft staan. Maar ook heeft hij het in de genen zitten (lhasa apso/maltezer mix) dat hij wel van winter houdt. Zelfs als het nu zachtjes regent – en meneer houdt absoluut niet van waterplassen en stortbuien – neemt hij zijn tijd buiten. Ik vind het gezellig zo samen buiten.

Sneeuw en onderkoeling

Echter moet ik wel opletten dat, wanneer het zou gaan sneeuwen, mijn vriendje niet té lang in de witte deken gaat ravotten. Honden hebben namelijk een heel andere manier van het regulieren van hun lichaamstemperatuur en kunnen gemakkelijk onderkoelen tijdens een winterse dag buiten. Hoe kleiner de hond, des te groter is de kans op onderkoeling, omdat je hond dichter bij de grond staat. Ga dus tijdig weer met je hond naar binnen of til hem/haar op. Rondrijden in een wagentje of bolderkar kan in deze gevallen zeker geen kwaad. Let ook op: het happen naar sneeuw en het oplikken van het koude goedje kan maag- en darmproblemen geven. En het lichaam extra afkoelen.

Wel of geen trui

Ik vind de discussie tussen hondenbaasjes en -vrouwtjes over wel of niet je hond een jasje aandoen zeer onzinnig. Ik denk dat het iets is wat je zelf moet weten en waarbij je goed moet kijken of je hond het fijn vindt of niet. Dit is iets wat je uiteraard helemaal zelf bepaalt. De ene hond is ook zeker de andere niet en de een heeft een dikkere vacht dan de ander.
Uit eigen ervaring sprekende; mijn oude hondje (die bijna 17 jaar mocht worden bij mij) trok ik de laatste jaren van zijn leven geregeld een truitje of jasje aan in de koude wintermaanden. Zijn vacht was dun en hij stond altijd flink te bibberen bij zakkende temperaturen. Met jasje of truitje aan deed hij dit niet. Dus had hij een kleine garderobe winterjasjes en truitjes. Mijn hond nu vindt kleding geen probleem, maar hij heeft het dankzij zijn dikke vacht niet nodig. Hij is ook pas 8 jaar oud en wie weet trek ik hem over een jaar of 5 ook een jas of trui aan tijdens koude wintermomenten.

Voetjes ontdooien

Wat ik wel doe als ik met mijn hondje na een koude, gladde of besneeuwde dag weer binnenkom is zijn voetjes afspoelen. Vooral wanneer er gestrooid is doe ik dit, om zo schade van het pekelzout aan de voetkussentjes te voorkomen. Ik doe dit op aanraden van de dierenarts met lauwwarm water. Overigens doe ik dit ook als de sneeuwballen aan zijn haren blijven plakken. Het haar van mijn boomertje heeft namelijk de neiging om sneeuw vast te houden. Krijgt je hond last van uitgedroogde voetkussentjes? Bij de dierenspeciaalzaak wordt zalf verkocht speciaal voor honden om ze te beschermen tegen winterse vrieskou en pekelzout.

Warm plekje in huis

Hoewel mijn hond het heerlijk vindt om met dit weer buiten te spelen, is hij ook graag binnen in zijn warme mandje of verstopt tussen de schapenvachtjes te vinden. En nee… ik heb hem voor deze foto niet ondergedekt. Soms schuift hij zelf onder een sjaal of dekentje om even op te warmen. Want ja, ook die rakker van mij heeft het soms koud. Volgens mij is het goed om je hond de ruimte te geven om zelf te kiezen of hij bij de verwarming gaat liggen of toch liever in de koelere gang. Hij weet het zelf het allerbeste nietwaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.