donderdag 31 december 2020

Writing Berries Jaaroverzicht 2020

Wat een jaar was 2020! Het was het jaar waarop ik mijn haaienfobie omzette in een haaienverwondering. Het jaar waarop we minder erop uit konden gaan door het nog steeds rondwarende coronavirus. Het jaar waarin ik genoot van Keukenhof op mijn laptop en de televisie. Een jaar met ups en downs. Maar… de mooie momenten blijven toch bovendrijven. Zo heb ik genoten van alle uitjes die ik wel kon ondernemen, zoals de tentoonstelling van Bob Ross, vakantie op Texel en een bezoek aan de babypanda. 2020 is zo een jaar waar we het nog jaren over gaan hebben. Ondertussen viel er genoeg te schrijven over dagjes uit, introduceerde ik nieuwe rubrieken (Dier van de Maand, Stadsbeeld en Schrijfcoachtips) en gingen vertrouwde rubrieken heerlijk door. In de maandoverzichten kwamen alle artikelen voorbij en in dit jaaroverzicht neem ik je nog een keer mee langs al die maanden, met wat extra, persoonlijke foto’s uiteraard. Klik gerust op de tussenkopjes om de maandoverzichten te bekijken. Rest mij nog 1 ding: ik wens een ieder een heel gelukkig, voorspoedig, creatief, vrolijk en vooral gezond 2021 toe. Uiteraard met mooie uitjes! Tot volgend jaar. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Januari

Januari begon goed met een uitstapje naar het Drents Museum om Barbizon van het Noorden te gaan bewonderen. Ook bezocht ik het Lichtkunstfestival in Slot Zeist, de Vakdag van de Vakantiebeurs en Glow in the Park in Utrecht. De Leukste Uitjes van Nederland werden in DierenPark Amersfoort bekend gemaakt en ik mocht voor Dreefnieuws een paar leuke interviews doen. Een mooie drukke maand, waarover veel te schrijven viel.



Februari

Voor VIND magazine mocht ik naar het Rijksmuseum in februari om te genieten van de tentoonstelling Caravaggio | Bernini. Dat was echt weer een fantastische tentoonstelling om over te mogen schrijven. Voor mijn website mocht ik naar het Mauritshuis voor George Stubbs en het Van Gogh Museum voor In the picture. Er was veel dierentuinnieuws en ik schreef weer eens een make-up artikel over een vrolijk oogschaduw beertje.



Maart

Begin maart had ik griep en schreef ik een artikel over tijdsloten in het museum, niet wetende hoe belangrijk dat artikel zou gaan worden dit jaar. En toen werd het vrijdag 13 maart en plaatste ik mijn allereerste coronamaatregelen artikel: ‘Wegens corona gesloten’. Alle dagjes uit gingen dicht en gingen zelfs niet meer open. Maart is traditioneel de maand waarin ik de Keukenhof bezocht, maar dat ging niet door. Het werd een uitdaging om als schrijver over dagjes uit te kunnen schrijven over diezelfde dagjes uit. Maar het lukte. Want er was genoeg nieuws vanuit musea, dierentuinen en pretparken. Zelf stapte ik regelmatig op de fiets op zoek naar tulpen en ander voorjaarsschoon. Voordat overigens alles sloot, bezocht ik in maart wel nog Madurodam.



April

Aprilletje o zo zoet, heeft ook nog wel eens een witte hoed… deze maand echter niet. We werden wel al op zonnige dagen getrakteerd. In april werkte ik achter de schermen vooral aan SHARK WEEK en aan opdrachten voor Dreefnieuws en VIND magazine. Ondertussen was het genieten van filmpjes uit de dierentuinen, bezocht ik digitaal musea en zocht ik de natuur op. Het liefst op de fiets, maar soms ook met de auto. Zo schreed april voorbij en kwamen er door de persconferenties steeds weer lichtpuntjes in het vooruitzicht.



Mei

En zo kwamen we aan in mei en mei bracht het grootste lichtpuntje van allemaal: het aantal infecties nam af en daardoor konden dagjes uit weer open. En op 20 mei had ik mijn eerste tijdslot in handen voor een bezoekje aan Beekse Bergen. Ook kon ik weer op pad voor Dreefnieuws, schreef ik voor verschillende opdrachtgevers, genoot ik ondertussen nog van video’s van de Keukenhof, diverse dierentuinen en meer.



Juni

Writing Berries SHARK WEEK! De eerste week van juni schreef ik 7 dagen lang over haaien om zo over mijn eigen angst heen te komen. Een week waar ik best trots op ben, want het heeft mij echt geholpen, waardoor ik later dit jaar eindelijk van aquaria en haaien kon genieten. Daarnaast stond mijn vakantie voor de deur: een week lang uitwaaien op Texel! Uiteraard met bezoekje aan Ecomare (met tijdslot). In juni bezocht ik het Kunstmuseum en het Mauritshuis in Den Haag. En doordat de uitjes weer open gingen, viel er ook heel veel over te schrijven.



Juli

Tijdens de eerste lockdown had ik al aangekondigd dat wanneer de dagjes uit weer open zouden gaan, ik helemaal los zou gaan met het weer bezoeken van dierentuinen. En… die belofte maakte ik helemaal waar. In juli bezocht ik Diergaarde Blijdorp, WILDLANDS, AquaZOO Leeuwarden en Burgers’ Zoo. Dat leverde veel foto’s op – ook van haaien. Op professioneel vlak haalde ik een nieuwe opdrachtgever binnen en voor mijn website viel er veel te vertellen over alle dagjes uit.



Augustus

Augustus was een fijne maand. Tropisch weer, nog een keertje naar WILDLANDS en veel geschreven voor website en opdrachtgevers. Augustus was een fijne maand om lekker in rond te fietsen. Gewoon, even genieten van het zomerse weer. Helaas vormde augustus ook de opmaat voor nieuwe coronamaatregelen in september (minder gasten bij je thuis) en oktober. Maar laat ik niet op de zaken vooruit lopen, want ook in september viel er nog veel te genieten.



September

Hieperderpiep HOERA! 1 september is de dag dat ik jarig ben. Dit jaar heb ik dat niet groots gevierd, vanwege corona en de coronamaatregelen. Maar dat geeft niet, want dat feestje haal ik nog wel in. Wat wel een feestje was, waren mijn bezoeken aan SEALIFE in Scheveningen, Burgers’ Zoo in Arnhem, Zandvoorts Museum en het Centraal Museum voor een speciale nijntje tentoonstelling waarbij de nijntjes in nieuwe mode waren gestoken. Een echte tentoonstelling voor mij dus.



Oktober

Oktober. Maand van dierendag, een interview voor VIND over de Groningse kunstenaar Henk Helmantel, artikelen over bloesems, mondkapjes en dagjes uit. De maand dat de bloembollen voor Keukenhof 2021 de grond in gingen en ik dus mijn eerste Keukenhofnieuws plaatste. En de maand van de Herfstvakantie en Halloween. Hoogtepunt? Mijn hart ophalen qua jeugdsentiment in Museum Vlaardingen bij de tentoonstelling over Bassie & Adriaan.



November

En toen werd het november, waarin alle dagjes uit weer twee weken hun deuren moesten sluiten vanwege de coronamaatregelen. Gelukkig had deze dagje uit blogger en freelance tekstschrijver genoeg om over te schrijven, want dichte poorten betekent niet dat er geen nieuws is. Ondertussen kwam Sinterklaas weer aan in Nederland en bezocht ik na de sluiting van twee weken Museum MORE voor de tentoonstelling over Bob Ross. Bovendien kwam in november het VIND magazine uit met het artikel over Henk Helmantel dat ik heb mogen schrijven.



December

En dan tot slot december. De laatste maand van een bewogen jaar leverde wederom een lockdown op tot ver in het nieuwe jaar. Geen uitjes voor de Kerstvakantie, helaas. Maar begin deze maand heb ik wel het geluk gehad de babyolifant van DierenPark Amersfoort en de kleine reuzenpanda in Ouwehands Dierenpark te kunnen bewonderen. Wederom werkte ik aan een mooie opdracht (over hotels dit keer) en heb ik ondertussen genoten van Sinterklaas en Kerst.



Dit gekke jaar komt na vandaag ten einde. En nu ik alles zo op een rijtje zet (ook al met Genieten van de uitjes van 2020), heeft het jaar ondanks de coronamaatregelen heel veel mooie momenten gekend. En die mooie momenten neem ik mee naar 2021.



Nogmaals: een heel gelukkig, gezond en mooi 2021 gewenst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.