maandag 16 maart 2020

Hond Gezond: Klaar voor het voorjaar

De lente komt eraan! Het zonnetje schijnt vandaag al een beetje meer. En mijn hondje heeft last van lentekriebels. Lekker overal aan snuffelen, lang buiten willen zijn en met zijn neus omhoog op het terras in de tuin van het zonnetje genieten… Ik hou er van, want een wandelingetje duurt zo meteen wat langer en zo zijn we samen meer buiten te vinden. En dat zonnetje is weer goed voor de aanmaak van vitamine D, dus het is een win-win situatie voor ons allebei. Maar… de lente brengt ook weer parasieten met zich mee. En het is dé tijd van het jaar om dat wintervachtje van hem grondig uit te dunnen. Of te wel: we maken ons weer klaar voor het voorjaar. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Weer teken en vlooien

Hoewel vlooien vooral in de herfst uit het ei kruipen, zijn ze er in het voorjaar uiteraard ook. Vlooien veroorzaken vooral veel jeuk. Het liefst kruipen ze weg op warme plekken, zoals achter de oren, op de billen onder de staart en in oksels en liezen. Vlooien zijn soms lastig waar te nemen, omdat ze zo klein zijn. Let vooral op het gedrag van je hond. Als je hond ineens opspringt en gaat krabben of zichzelf gaat bijten, dan zou het zomaar kunnen dat er een vlooi op hem zit. Wassen met een antivlooienshampoo en goed kammen helpen om die nare beestjes te verwijderen. Maar je kan ook vlooien preventief weren met speciale druppels of een vlooienband.


Hond Gezond
Vlooientijd


Een andere parasiet die je liever niet op het lijf van je vriendje tegenkomt, is de teek. Ik heb een grote hekel aan teken, niet alleen omdat het vieze, kleine bloedzuigers zijn, maar ook omdat ze enge ziektes kunnen overdragen. En ja, dat wil ik natuurlijk niet. Ik spuit daarom iedere maand (ongeveer om de 4 tot 4 ½ week) een antitekenpipet leeg in de nek van mijn hondje. Er zijn ook tabletjes en insectenwerende banden die teken op afstand houden, maar ik vind de vloeistof voor mijn hondje het fijnste. Vooral omdat hij er niet allergisch op reageert. Degene die ik gebruik weert ook muggen, zandvliegen en stalvliegen af.


Hond Gezond
Teken: bloedzuigende parasieten


Weg met dat haar

Mijn hond heeft lang haar dat zo heel fijn in de klit kan draaien. De klitten lijken wel vilt en zijn daardoor heel moeilijk te ontwarren. Zelfs als ik dagelijks een lekkere borstel door zijn haar haal. Dus… deze week ga ik hem weer eens even lekker knippen. Vooral nu de zon weer zo lekker schijnt, is het goed om die haren te verwijderen. Nu is ieder hondenras qua vacht anders en niet iedereen kan (of durft) het zelf. Ga je het wel zelf doen? Lees dan eerst over hoe je het haar van jouw hond moet behandelen. De ene hond heeft namelijk haar dat geplukt moet worden. De ander kan alleen worden geschoren. En een derde heeft haar dat met een (kappers)schaar of tondeuse kan worden bijgeknipt. Let hier goed op, want anders kun je de vacht van je trouwe vriendje aardig verpesten.

Investeer daarnaast in goede borstels, kammen, plukmesjes en dergelijke, want dat helpt. Zelf gebruik ik voor het haar van mijn maltezermixje een mensenhaarborstel met antiklit functie (daar gaat hij echt voor zitten). Daarnaast heb ik een speciale kam voor zijn klitten. Het lijkt een beetje op een harkje met scherpe puntjes die door de klit heen snijden. Verder heb ik een kappersschaar (van het Kruidvat), een schaartje met ronde, botte puntjes om het haar bij zijn oogjes weg te halen en nog een glansborstel. Om het meeste haar in een keer te verwijderen, gebruiken we ook nog een hondentondeuse van de dierenspeciaalzaak. Wil je je hond niet zelf trimmen, zoek dan een hondensalon uit waar jij en je hond zich goed bij voelen.


Hond Gezond
Grooming, tips & benodigdheden


Lekker naar buiten

Zon is goed voor mens en dier. Als het kan, ga dan lekker eens een extra wandelingetje maken met je hond in de zon. Onder invloed van zon maakt de huid van de mens vitamine D aan, dat is goed voor onze weerstand. Honden houden gewoon van de warmte van de zon. Het is vaak goed voor hun spieren. Let wel: ook honden kunnen verbranden. Haal ze dus op tijd uit de zon en gebruik Рindien nodig Рeen antizonnebrandcr̬me speciaal voor honden.

Zo… laat dat voorjaar maar komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.