donderdag 12 maart 2020

Genieten van… Almere Jungle

In 2018 bezocht ik uit nieuwsgierigheid voor het eerst de Almere Jungle in – hoe kan het ook anders – Almere. Blijkbaar ben ik in de tijd dat ik nog voor een tijdschrift werkte in Almere er dagelijks langsgereden, zonder het eigenlijk te weten. Tijdens mijn bezoek was het wel even zoeken, want de locatie (achter Stichting AAP) lijkt in eerste instantie niet op een dierentuin. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik ook niet wist wat ik moest verwachten. Buiten stond ik voor een grote kas. Zoals van een tuincentrum. Maar eenmaal binnen viel ik van de ene verwondering in de andere. Daarom dit keer in Genieten van… vertel ik graag meer over Almere Jungle. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Over Almere Jungle

Almere Jungle is een jungletuin met een buitengedeelte waar verschillende dieren (al dan niet uit de opvang) te bewonderen zijn in verschillende themagebieden. De flora en fauna sluiten zoveel mogelijk op elkaar aan, waardoor je dus iedere keer in een nieuw stukje terechtkomt. Naast dierenpark is het dus ook een ware botanische tuin met bijzondere planten en bloemen. Het dierenpark is geboren uit de behoefte een plek te creëren voor opvangdieren, maar meer en meer komen er ook andere exoten bij. Naast een plek om te genieten van dieren en speciale planten is Almere Jungle ook een plek waar mensen samenkomen. Zo maakt deze dierentuin onderdeel uit van Nieuwland Werk Taal en Zorg. Almere Jungle biedt voor kinderen en volwassenen een zinvolle dagbesteding in het Jungle Café of de Jungle Shop. Zo beleeft iedereen veel plezier aan het park.


Prijzen en bereikbaarheid

Almere Jungle is een voordelig dagje uit. Toegang kost voor iedereen (behalve kindjes van 0 en 1 jaar) € 5,45. Wil je meteen een donatie doen? Dan kost een ticket € 6,45. Bij de entree kun je voor 55 eurocent een zakje voer kopen met keuze uit lekkers voor de schildpadden, kippen of vissen. En de hond mag mee, voor € 1,00 entree. Het park is iedere dag geopend van 10:00 tot 17:00 uur en op zondag tot 17:30 uur. Parkeren is gratis. Je vindt Almere Jungle op Stadslandgoed de Kemphaan aan het Kemphaanpad nummer 2 te Almere. Het is goed bereikbaar met de auto, maar ook met de buslijnen 326, 159 en 160 kom je er. Je stapt dan uit bij halte De Kemphaan en wandelt zo het landgoed op.


Genieten van een jungle vol bijzondere ontmoetingen

Ik vond Almere Jungle heel bijzonder. Ik kocht bij de ingang een zakje voer voor de schildpadden, want dieren voeren vind ik heel leuk om te doen. En dat was het ook. Schildpadden zijn sneller dan je denkt als er lekkere hapjes te halen zijn. Maar dat was natuurlijk niet het enige verrassende van de dag. De gehele tuin, zowel binnen als buiten, is heel sfeervol en gezellig ingericht. Volg de paden en laat je verrassen door de verschillende vogels, schildpadden, reptielen, spinnen, vissen en zoogdieren.


Binnen is er heel veel te beleven. Van een reuzenschildpaddenbrug waarbij je ineens oog in oog staat met een schildpad en rond racende stokstaartjes. Tot aan wasbeertjes die buiten lekker rondscharrelen. Grote kippen met ‘sokjes’, alpaca’s, uilen en konijnen kom je overigens ook tegen in de tuin. En wat dacht van tropische vissen, een paar vogelspinnen en een slang. Heel tof vond ik ook de leguaan die toen ik er was werd gevoerd door zijn verzorger.


Als je de paden volgt, dan kom je vanzelf alle dieren en verhalen van de Almere Jungle tegen. Zo ook de verhalen van de opgevangen eekhoorntjes en aapjes die er wonen. Neem ook de tijd om de verhaaltjes op de bordjes te lezen. Je leert al snel meer over de dieren én de planten.


Almere Jungle is een overdekt uitje dat ook nog eens te combineren is met een bezoekje aan Stichting AAP (hiervoor moet je wel een afspraak maken of buitenom wandelen om de buitenverblijven te zien, kijk daarvoor op de website van Stichting AAP) of een wandeling over het stadslandgoed. Het is heel mooi ingericht en biedt je nieuwe inzichten in de natuur. Almere Jungle is altijd in beweging en is volop bezig met uitbreiden. Ik ben daarom zeker van plan om snel weer eens een bezoekje te brengen aan deze dierentuin. Daarnaast was ik heel gecharmeerd van de mensen die er vanuit de dagbesteding werken. Een vers belegd broodje en een kop koffie smaken twee keer zo lekker wanneer ze met zo een brede, trotse glimlach worden klaargemaakt. Ik vind het een aanrader.


Wil je meer weten over Almere Jungle? Kijk dan snel op AlmereJungle.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.