maandag 8 augustus 2016

Hond Gezond: Grooming, tips & benodigdheden

Als je een hond hebt, dan moet je hem of haar natuurlijk ook verzorgen. Niet alleen voeding, maar ook zijn uiterlijk is belangrijk om bij te houden. Kortharige honden die verharen hoef je niet te knippen, maar hebben wel verzorging van de oogjes en oren nodig. Honden met lang haar moeten regelmatig geborsteld en zelfs geknipt worden. Ook de nagelverzorging van de hond is niet onbelangrijk. De belangrijkste vraag is eigenlijk: doe je het zelf of besteed je het uit? En als je het zelf doet, hoe kun je ogen, oortjes en haren dan het beste verzorgen? (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Uitbesteden: naar de trimsalon
Er zijn heel veel trimsalons en lieve hondenkappers die aan huis komen te vinden. Zij weten hoe ze met een hondje om moeten gaan en hebben verstand van nagel-, oor- en oogverzorging. Ook geven zij tips over het bijhouden van de vacht en preventietips. Kan, durf of wil je niet zelf je hond groomen, dan is het fijn om een goede trimmer te vinden. Zorg er wel voor dat je ook een goed gevoel hebt bij de trimmer, want groomen is voor een hond best een spannende gebeurtenis. Ga de eerste keren ook gewoon mee, maak kennis met de trimmer en voel of het klikt.

Doe het zelf
Ik knip mijn Sammie altijd zelf. Ik ben geen kapster, maar weet wel een beetje hoe je een hondje moet knippen. Eigenlijk komt dat doordat mijn moeder ook de honden altijd zelf trimde en ik haar daar naarmate ik ouder werd mee hielp. Daarnaast had ik voor Sammie een getraumatiseerd hondje. Hij vertrouwde bijna niemand, maar mij vertrouwde hij blind. Hem knipte ik daarom ook zelf. Sammie is niet getraumatiseerd en vind het prima dat ik met scharen en kammen zijn onstuimige haren op orde breng. Echter: nagels knippen doe ik niet zelf, want dat vind ik vrij spannend. Sammie loopt veel dus het hoeft ook niet per se, maar anders laat ik dit bij de dierenarts doen.

Wat heb je nodig
Ga je zelf je hond zijn haren knippen dan heb je het volgende nodig:
- een goede kappersschaar > investeer hierin, daar zal je veel plezier aan beleven
- een tondeuse > ik gebruik deze niet veel want Sam houdt niet van het gebrom van het apparaat, maar is met langharige honden wel fijn in gebruik
- haarborstel > ik heb er 2: 1 om zijn vacht te laten glanzen en 1 Zenner haarborstel speciaal voor klitten
- antiklitkam > speciale kammen die als het ware door de klitten heen snijden, verwijdert makkelijk de ondervacht
- schaartje met afgeronde punt > voor de haartjes bij de ogen

Optioneel:
- anti-klitspray > je hebt ze voor honden, ik gebruik die van Kruidvat
- hondenshampoo > ik was Sammie niet vaak, want het meeste vuil borstel ik uit zijn haar
En uiteraard een deken of handdoek, zodat je hond niet uitglijdt op de vloer of tafel en je meteen het haar kan opvangen. Een kleine vuilniszak helpt hier ook bij.

Voorzorgsmaatregelen
Vind je hond het erg spannend, laat hem of haar dan wennen aan de schaar, tondeuse, borstels en kammen door af en toe maar iets te doen. Even een haartje knippen hier, rugje kammen daar. Dat helpt.
Knip nooit met de punt van de schaar richting de huid. Houd ook altijd je vingers tussen de huid en de schaar, zoals de kapper ook knipt. Zo zorg je ervoor dat je de huid niet raakt.
Gebruik voor het vuil wegknippen bij de oogjes de kleine schaar met afgeronde punten. Knip van het oog af en houd ook weer je eigen vingers ertussen. Kan je hond zijn koppie niet stil houden, vraag dan hulp hierbij.
Let op waar de oren van je hond zit. Sammie heeft heel harige flaporen. Met mijn vingers zoek ik daar de rand van, zodat ik weet welk haar ik kan afknippen.
Vergeet niet om staart, buik en voetzooltjes van overtollig haar te ontdoen.
Hou beloningssnoepjes binnen handbereik en blijf zelf rustig, ook wanneer je hond er duidelijk geen zin meer in heeft. Zo maak je er alsnog een leuke ervaring van, waardoor het de volgende keer makkelijker wordt.

Oogjes & oren
Of je hond nu lang haar heeft of kort, ogen en oortjes moet je toch schoonhouden om ontstekingen van oog, oor en huid te voorkomen.

Ogen
Honden met tranende ogen, krijgen snel korstjes in de ooghoeken. Deze korstjes kun je afknippen (bij honden met lang haar) of voorzichtig verwijderen met lauwwarm water en een niet pluizende doek, zoals een hydrofiel luier of een katoenen theedoek. Een wattenschijfje kan ook helpen. Het lauwwarme water lost de korstjes op, zodat je viezigheid makkelijk verwijderd.

Oren
Honden met lange haren kunnen ook lange haren in de gehoorgang krijgen. Deze zitten niet heel erg vast, maar kunnen wel irritatie geven, vuil vasthouden en dus oorontstekingen veroorzaken. De haren kun je zelf plukken met je vingers. Lukt dit niet, neem dan een pincet. Let hierbij weer heel erg op dat de scherpe kanten niet tegen het oor komen. Je kan een watje om de punten doen om beschadigingen te voorkomen. Met een watje en lauwwarm water kun je overigens ook overtollig oorsmeer uit de oorflap en –schelp verwijderen. Heeft je hond heel vieze oren, gebruik dan een speciale cleaner van de dierenspeciaalzaak of dierenarts.

Heb je zelf groomingtips? Geef deze dan door.
Heb je vragen over grooming? Stel ze gerust aan mij, je dierenarts, hondensalon of dierenspeciaalzaak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.