dinsdag 8 oktober 2019

Museum Prinsenhof Delft presenteert: Pieter de Hooch - Uit de schaduw van Vermeer

Als het gaat over bekende Delftse kunstenaars dan heeft iedereen het meteen over Johannes Vermeer. De man is dan ook wereldwijd bekend en geniet tot op de dag van vandaag over een grote schare fans. Maar er is nog een Delftse kunstenaar die door de schaduw van Vermeers bekendheid een beetje vergeten is geraakt. Een kunstenaar die vooral bekend is van zijn Delftse doorkijkjes en als de schilder die een inspiratiebron vormde voor Vermeer. Ik heb het natuurlijk over Pieter de Hooch, de kunstschilder die als geen ander in de Gouden Eeuw aan de slag ging met perspectief aanbrengen in zijn schilderijen. Hoe hij dit deed is vanaf vrijdag 11 oktober tot en met 16 februari 2020 voor het eerst in Nederland te bewonderen in Museum Prinsenhof Delft tijdens de tentoonstelling Pieter de Hooch – Uit de schaduw van Vermeer. (foto’s: Tessa Rondberg/Writing Berries – detail: binnenplaats van een huis in Delft 1658)

Pieter de Hooch, aangenaam

Pieter de Hooch (geboren in Rotterdam in 1629) is teruggekeerd in Delft en de hele stad zal het weten. Overal hangen vlaggen en zijn er grote aankondigingsborden geplaatst. Hij is gearriveerd en iedereen mag het weten. Het is dan ook heel bijzonder dat deze tentoonstelling te zien is, want het is de eerste overzichtstentoonstelling van zijn werk in Nederland (en Europa). Daarnaast is er ook voor het eerst grootschalig technisch onderzoek gedaan naar hoe Pieter de Hooch werkte en welke materialen hij gebruikte. Veel mensen dachten dat hij de binnenplaatsjes en andere taferelen ‘verzon’ en ‘Delfts maakte door herkenbare ijkpunten van Delft er in te verwerken’. Toch blijkt er veel meer Delft in de Delftse schilderijen te zitten dan er voorheen werd gedacht. En er zitten nog wel meer bijzondere elementen in zijn werk. Alle onderzoeksresultaten met bijbehorende theorieën van kenners zijn samengebracht in een groots display. Zo kom je niet alleen meer te weten over het werk van de kunstenaar, maar ook over zijn leven en de favoriete onderwerpen die hij op het canvas vereeuwigde.


Ode aan Delft

Pieter de Hooch (1629 – (in of na) 1679) vertoefde voor het grootste deel van zijn leven in Delft. Museum Prinsenhof Delft wijdt daarom het grootste deel van de tentoonstelling aan zijn tijd in de stad. Uiteraard worden werken van daarvoor ook belicht en enkele schilderijen van zijn tijd in Amsterdam zijn tevens opgenomen in de tentoonstelling. Hierdoor wordt er een rijk overzicht gegeven van zijn werk en hoe belangrijk het is geweest voor de Gouden Eeuw. Zijn oeuvre start met het schilderen van de ‘kortegardjes’. Dit is een verbastering van het Franse ‘corps de garde’, wat soldatenkorps betekent. De tafereeltjes spelen zich altijd af in een herberg en soldaten spelen de hoofdrol. In Delft legde Pieter zich steeds meer toe op de ontwikkeling van de nu zo beroemde en geliefde doorkijkjes. In al zijn schilderijen is veel te zien en te beleven. Kijk maar eens goed naar alle details in zowel de voor- als de achtergrond. De schilderijen zijn een ware ode aan Delft en laten dus dankzij de details zien hoe er in de tijd van Pieter de Hooch geleefd werd. Om de doorkijkjes nog meer te accentueren zijn er ook heuse doorkijkjes gemaakt in de tentoonstellingszalen.

Boven: Het lege glas (1652)
Links: Een moeder die het haar van haar kind reinigt (1658)
Rechts: Kaartspelers in een zonnige kamer (1658)

Carrière van een kunstenaar

De werken van Pieter de Hooch zijn door de eeuwen heen wijd verspreid geraakt over de wereld. De tentoonstelling – bestaande uit 29 werken – bevat maar liefst 21 bruiklenen afkomstig uit Europa en de Verenigde Staten, 3 bruiklenen zijn uit het Rijksmuseum in Amsterdam (groot partner in het materiaal technische onderzoek) gekomen. Dit levert een prachtig overzicht op van de carrière van een grote Delftse Meester en zijn inzicht om wonderlijke doorkijkjes en perspectieven te schilderen. Geen wonder dat hij zo geliefd was en zijn werk goed verkocht. Ook toen hij na 1660 naar Amsterdam verhuisde.

Boven: Vrouw en kind bij een bleekveld in Delft (1657-1659)
Links: Portret van een Delftse familie (1657)
Rechts: Raadskamer in het stadhuis van Amsterdam (1663-1665)

Genieten van Pieter de Hooch

Museum Prinsenhof Delft noemt de tentoonstelling een waar hoogtepunt in het Gouden Eeuw-jaar van Delft. Kom de pittoreske schilderijen van deze Delftse Meester zelf bewonderen. De tentoonstelling is geopend vanaf 11 oktober aanstaande tot en met 16 februari 2020. Voor de tentoonstelling geldt een toeslag van € 5,00 op de reguliere toegangsprijs (voor kinderen is dit € 2,50). Dit is inclusief audiotour. Ook met Museumkaart is het nodig om een tijdslot te reserveren. Voor meer informatie, tickets en openingstijden ga je naar PieterdeHoochinDelft.nl.

1 opmerking:

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef op reacties worden anonieme reacties op artikelen niet geplaatst.