Pieter de Hooch, aangenaam
Pieter de Hooch (geboren in Rotterdam in 1629) is teruggekeerd in Delft en de hele stad zal het weten. Overal hangen vlaggen en zijn er grote aankondigingsborden geplaatst. Hij is gearriveerd en iedereen mag het weten. Het is dan ook heel bijzonder dat deze tentoonstelling te zien is, want het is de eerste overzichtstentoonstelling van zijn werk in Nederland (en Europa). Daarnaast is er ook voor het eerst grootschalig technisch onderzoek gedaan naar hoe Pieter de Hooch werkte en welke materialen hij gebruikte. Veel mensen dachten dat hij de binnenplaatsjes en andere taferelen ‘verzon’ en ‘Delfts maakte door herkenbare ijkpunten van Delft er in te verwerken’. Toch blijkt er veel meer Delft in de Delftse schilderijen te zitten dan er voorheen werd gedacht. En er zitten nog wel meer bijzondere elementen in zijn werk. Alle onderzoeksresultaten met bijbehorende theorieën van kenners zijn samengebracht in een groots display. Zo kom je niet alleen meer te weten over het werk van de kunstenaar, maar ook over zijn leven en de favoriete onderwerpen die hij op het canvas vereeuwigde.Ode aan Delft
Pieter de Hooch (1629 – (in of na) 1679) vertoefde voor het grootste deel van zijn leven in Delft. Museum Prinsenhof Delft wijdt daarom het grootste deel van de tentoonstelling aan zijn tijd in de stad. Uiteraard worden werken van daarvoor ook belicht en enkele schilderijen van zijn tijd in Amsterdam zijn tevens opgenomen in de tentoonstelling. Hierdoor wordt er een rijk overzicht gegeven van zijn werk en hoe belangrijk het is geweest voor de Gouden Eeuw. Zijn oeuvre start met het schilderen van de ‘kortegardjes’. Dit is een verbastering van het Franse ‘corps de garde’, wat soldatenkorps betekent. De tafereeltjes spelen zich altijd af in een herberg en soldaten spelen de hoofdrol. In Delft legde Pieter zich steeds meer toe op de ontwikkeling van de nu zo beroemde en geliefde doorkijkjes. In al zijn schilderijen is veel te zien en te beleven. Kijk maar eens goed naar alle details in zowel de voor- als de achtergrond. De schilderijen zijn een ware ode aan Delft en laten dus dankzij de details zien hoe er in de tijd van Pieter de Hooch geleefd werd. Om de doorkijkjes nog meer te accentueren zijn er ook heuse doorkijkjes gemaakt in de tentoonstellingszalen.Boven: Het lege glas (1652)
Links: Een moeder die het haar van haar kind reinigt (1658)
Rechts: Kaartspelers in een zonnige kamer (1658)
Carrière van een kunstenaar
De werken van Pieter de Hooch zijn door de eeuwen heen wijd verspreid geraakt over de wereld. De tentoonstelling – bestaande uit 29 werken – bevat maar liefst 21 bruiklenen afkomstig uit Europa en de Verenigde Staten, 3 bruiklenen zijn uit het Rijksmuseum in Amsterdam (groot partner in het materiaal technische onderzoek) gekomen. Dit levert een prachtig overzicht op van de carrière van een grote Delftse Meester en zijn inzicht om wonderlijke doorkijkjes en perspectieven te schilderen. Geen wonder dat hij zo geliefd was en zijn werk goed verkocht. Ook toen hij na 1660 naar Amsterdam verhuisde.Boven: Vrouw en kind bij een bleekveld in Delft (1657-1659)
Links: Portret van een Delftse familie (1657)
Rechts: Raadskamer in het stadhuis van Amsterdam (1663-1665)
het is echt een prachtige tentoonstelling
BeantwoordenVerwijderen