maandag 18 februari 2019

Hond Gezond: Een schoon gebit

Hieperderpiep Hoera! Mijn hondje was gisteren jarig en is 7 jaar oud geworden. Natuurlijk heeft hij wat extra lekkers gekregen, want ja, hij is immers jarig. Maar, net zo als iedere dag, heeft hij ook genoten van zijn tandenpoetskluif. Deze krijgt hij iedere dag, want dat helpt om de tanden schoon te houden. En volgens mij vindt hij het ook best wel lekker. Februari is de maand van de gebitsverzorging bij honden en andere huisdieren. In deze maand staat dus het gebit extra centraal. Ja, de reclames voor de tandenpoetskluiven nemen dan ook toe. Evenals de aanbiedingen bij de dierenwinkels en dergelijke. Eigenlijk zouden we het hele jaar door extra op de tandjes van de hond moeten letten. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Het hondengebit

Heeft je vriendje al een volwassengebit? En heeft hij al zijn tanden en kiesjes nog? Dan is het gebit als volgt opgebouwd:
Onder bevinden zich 6 snijtanden, 2 hoektanden en 14 kiezen. Boven 6 snijtanden, 2 hoektanden en 12 kiezen. Onder heeft je hond dus twee kiezen meer dan boven. In totaal zijn dat 42 elementen (zoals dat zo mooi heet).
Een melkgebitje bestaat uit 28 elementen met zowel boven als onder 6 snijtanden, 2 hoektanden en 6 kiezen.
De tanden en kiezen van je hond zien er net zo uit als bij ons. Het heeft een kroon, een wortel en een tandhals. Kroon en tandhals bevatten een laag glazuur dat de kern van ieder element beschermt.

Gebitsproblemen

Verkeerde voeding, erfelijke aanleg, vreemde voorwerpen, te wild spelen, ongelukjes… het kan allemaal van invloed zijn op het gebit van je hond. Dat en niet poetsen. Wij mensen poetsen (als het goed is) minimaal twee keer per dag twee minuten met een fluoridehoudende tandpasta om onze glimlach mooi te houden. Een hond doet dit niet. Bovendien zou een fluoridehoudende tandpasta giftig zijn voor je trouwe viervoeter. Toch is het niet verkeerd om de tanden te reinigen met een speciale hondentandpasta. Want ook tandplak kan zich ophopen op tanden en kiezen van je hond met alle gevolgen van cariës en andere gebitsproblemen van dien.

Poetsen maar!

Eh ja. Ik geef toe. Ik poets niet iedere dag de tanden van mijn hondje. Die kluif doet al veel en hij heeft zo een speciaal speeltje van hard rubber waarmee hij zijn tanden schoon knarst. Daarnaast ‘poets’ ik zo nu en dan het ergste vuil dat dan overblijft met een speciaal doekje dat ik bij de dierenarts heb gekocht. Dit doekje is net een vingerpoppetje en geeft mij de mogelijkheid om gericht bij de achterste kiezen te komen. Ik heb gekozen voor een zacht doekje in plaats van een borstel om de simpele reden dat die gekke bekken die mijn hondje trekt als ik daarmee bezig ben, wel geinig zijn, maar het werkje niet gedaan krijgt. Het doekje bevat een elastiekje, zodat het om je vinger blijft zitten. Super handig. Ook is het makkelijk uit te wassen (geloof mij dat is hard nodig na gebruik). Soms gebruik ik er tandpasta bij. Hondentandpasta wel te verstaan. Maar daar is mijn woef niet echt fan van.

Regelmatig controleren

Zelf ga ik twee keer per jaar naar mijn tandarts om mijn eigen tanden na te laten kijken. Want ja, je kan nog zo goed poetsen of reinigen, maar er kan toch altijd iets gebeuren. Dat geldt natuurlijk ook voor het gebit van je hondje. Ben je toch bij de dierenarts voor controle, laat dan meteen het gebit nakijken. Zo kunnen veel problemen worden voorkomen – en heeft je hondje geen pijn in zijn bekkie. Ruikt de adem van je hond onfris, heeft hij geelbruine aanslag op de rand van zijn tand en tandvlees en eet hij zijn brokken bijna niet meer? Maak dan snel een afspraak met de dierenarts, want – zo zegt de website MaandvandeGebitsverzorging.nl – dat lijkt foute boel. Op deze website vind je overigens ook leuke instructievideo’s van hoe je de tanden van je hond poetst en op andere wijzen het gebit schoonhoudt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.