maandag 15 april 2019

Hond Gezond: wat te doen met klitten?

Ik zeg het maar meteen: mijn hondje is een klittenkont. Dat is niet zo vreemd; mijn haar zit ook altijd in de knoop. En aangezien hondjes en baasjes op elkaar lijken… Maar goed. Die klitten komen door zijn haartype, zo heb ik onlangs geleerd. Mijn hondje is namelijk een boomer en heeft het haar van een Shih Tzu en een Maltezer Leeuw en dat schijnt nu eenmaal lekker te vervilten. Mijn vorige hond (ook een Maltezermix) had ook altijd van die heerlijke viltklitten in zijn haar. Heeft jouw hond ook last van klitten? Misschien helpen deze tips jou en je hondje ook. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Investeer in goede kammen

Er zijn heel veel antiklit kammen en borstels op de markt. Ik kan alleen maar adviseren om een goede te kopen, want je zit aan het kammen en borstelen voor de rest van je vriendjes leven vast. Deze klitten komen namelijk snel terug. Ik heb bij de dierenspeciaalzaak verschillende kammen gekocht. Voor mijn vorige hond had ik er eentje met ijzeren pinnetjes die de klitten open moesten snijden, maar dat werkte niet fijn. De pinnetjes schrapen namelijk zo nu en dan over zijn huid en dat is heel onprettig. Ik heb voor mijn huidige hondje twee kammen gekocht die grover zijn, maar ook door de klit heen snijden. Dit kost wel wat geduld en behendigheid, want je wil de haren niet uit je hond zijn lijf trekken. Wel vind ik deze kammen erg fijn, dankzij de goede handgreep. Op de foto zie je ook een kam met heel fijne tandjes. Deze is vooral fijn om rondom de oren en in de nek te gebruiken, omdat het wat minder hard ‘trekt’. De kam met het houten handvat heb ik al heel lang en is fijn om mee na te kammen.

Speciale hondentondeuse

Het is even een handigheidje en je moet een hond hebben die tegen het geluid en getril van een tondeuse kan, maar dan is het zeker de moeite waard om in een goede hondentondeuse met verschillende opzetkammen te investeren. De mijne komt bij de hondenspeciaalzaak vandaan en is ideaal om staart, nek en rug van klitten te ontdoen.

Miskopen

Ja, uiteraard heb ik ook wel eens wat miskopen gedaan op borstels en kammen. Zo heb ik laatst de semi-elektrische ontklitter gekocht die veel wordt aangeboden op social media. De grove kam is heel fijn, want die glijdt lekker door het haar. Maar de mesjes die erin zitten zijn te zwak om in een keer door de klit heen te snijden. Als kam hou ik er zeker bij, maar niet om klitten te snijden. Dan kan ik beter de tondeuse gebruiken.

Speciale borstels

Ook heb ik borstels in huis om de vacht van mijn hond mee te borstelen. Ideaal om die toch al loszittende haren even lekker op een zachte manier te verwijderen. Ik heb een glansborstel, welke weinig doet voor klitten, maar wel al die losse haren en losse klitten te verwijderen. De handschoen is lekker voor tussendoor. Ook gebruik ik een gewone mensen haarborstel voor mijn hondje zijn vacht, speciaal voor knopen en klitten (zie foto verderop). Deze borstel is van Zenner en helpt heel goed om poten, rug en nek te ontwarren. De borstel is heel fijn om tussen de intensieve klitten uitkam sessies door te gebruiken, want het voelt voor je hond veel prettiger aan.

Goede kappersschaar

Knip je net als ik je hond zijn haren zelf? Dan is het zeer de moeite waard om een goede kappersschaar te kopen. Deze hoeft niet eens heel duur te zijn, want Kruidvat, Etos of Hema hebben deze ook in het eigen merk assortiment opgenomen. Ik heb een Zenner kappersschaar (al heel lang) en die is heel fijn. Af en toe slijpen en je kan weer verder. Als een klit namelijk zo hardnekkig is dat deze niet uit te kammen is, dan gaat de schaar er in. Zo makkelijk is het soms dan ook wel. Soms kun je een klit verticaal door knippen, waardoor deze daarna makkelijker uit te kammen is en je het haar van je hond niet meteen hoeft te kortwieken.

Hou het haar vast tijdens het kammen

Als je net als ik last hebt van knopen en klitten in het haar, dan weet je hoe pijnlijk het uitkammen en uitborstelen daarvan is. Het helpt dan om bij jezelf het haar boven de klit vast te houden, zodat je niet alle haren uit het hoofd trekt. Voor honden geldt ook dat het trekken aan die klitten pijnlijk is. Pak het haar daarom boven de klit, bij de huid vast en kam met beleid de klitten uit. Zo houden jullie het samen ook langer vol. Is je hond al dat gekam en getrek zat? Stop er dan mee en ga de volgende dag weer verder. Dat is veel fijner voor je hond en voor jezelf.

Ik hoop dat deze tips helpen. Veel succes met het uitkammen van de klitten van je hond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.