maandag 16 september 2019

Hond Gezond: Uit eten met je hond

O wat vind ik het heerlijk om een dagje uit te zijn met mijn hond. Lekker naar de dierentuin (DierenPark Amersfoort of Ouwehands Dierenpark), een stukje fietsen door de natuur of rennen en spelen langs de Texelse stranden. Tijdens een dagje uit gebeurt het nog wel eens dat je even een hapje gaat eten in een restaurant. En ja, dan gaat mijn hondje natuurlijk ook mee. Een restaurant bezoekje kan met al die nieuwe geurtjes en wandelende mensen om je heen een interessante aangelegenheid zijn voor je hond. Met deze tips maak je het leuk voor jullie allebei. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Check of je hond mee mag of niet

Nu zijn niet alle restaurants ervan gediend dat je je hond meeneemt naar binnen, terwijl je bijvoorbeeld wel op het terras buiten mag plaatsnemen. Op Texel mag je hond echt (bijna) overal mee naar binnen. Ook bij Van der Valk hotel/restaurants is de hond van harte welkom en zo zijn er gelukkig nog wel meer plekken te vinden waar je geniet van een hapje en een drankje voor jezelf en soms zelfs de hond. Meestal staat deze informatie op de website van het desbetreffende restaurant. Kun je dit niet vinden, dan is een e-mailtje of belletje vaak genoeg om te weten of je hond mee mag of niet. Op de website Eetnu.nl vind je onder de optie Voorzieningen het kopje Honden Toegestaan. Zo vind je nog sneller de leukste restaurantjes waar je trouwe vriendje welkom is.

Neem zelf een versnapering mee

Heel veel restaurants bieden het met liefde aan hoor, maar het is wel handig om zelf water voor je hond mee te nemen. Zijn eigen vertrouwde bakje, of in mijn geval eigen vertrouwde Dopper fles, is vaak toch wat prettiger. Vooral als je hond niet graag uit een vreemde bak drinkt. Daarnaast is het goed om iets lekkers voor je hond mee te nemen. Een koekje, lekkere kluif en beloningssnoepjes bijvoorbeeld. Het helpt ook om zo je hond te trainen dat een restaurant leuk is en als hij braaf is wat lekkers krijgt.

Neem een dekentje mee

Iets vertrouwds meenemen, zoals een knuffel, deken of een mandje helpt je hond acclimatiseren in een nieuwe omgeving. Hij heeft immers iets bij zich waarbij hij zich vertrouwd en veilig voelt. Daarom neem je naar de dierenarts als je hond moet blijven ook altijd iets van thuis mee. Dus waarom niet ook naar het restaurant. Ben je een dekentje vergeten, dan zou je ook je jas op de grond kunnen leggen voor je hond om op te liggen, als je dit tenminste niet erg vindt.

Een makkelijke riem

In bijna alle restaurants waar honden zijn toegestaan, is het verplicht dat je hond is aangelijnd. Dat is ook wel begrijpelijk. Thuis zit mijn hond vaak bij mij in de keuken als ik sta te koken. Dat vind ik gezellig. Maar er zijn heel veel mensen die dit niet fijn vinden. En in een restaurant is het natuurlijk niet de bedoeling dat je hond daar gezellig de keuken inwandelt. Zorg dat je je hond aan een korte lijn hebt, zodat hij bij je blijft aan tafel en de ober en serveerster niet laat struikelen. Je kan hiervoor de uitloopriem vastzetten of een korte lijn meenemen. Net wat je natuurlijk prettig vindt. Zelf vind ik het fijn om een korte riem te gebruiken met een lus als handvat. Zo kan ik de riem bijvoorbeeld om mijn pols houden of om mijn enkel doen. Ook heb ik een wandelwagentje voor mijn hondje waar hij wel eens in zit als we uit eten gaan. Dan kan hij én niet op ontdekkingstocht gaan door het restaurant én hij heeft een eigen vertrouwd bedje bij zich.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.