donderdag 16 juli 2020

Genieten van… Dolfinarium

Er is een dierentuin waar ik nog niet over gesproken heb in deze rubriek, omdat het een plek is waar veel emotionele waarde aan hangt. Voor mij dan. Het was de plek namelijk waar ik sinds 2004 heel veel ben geweest als alles om mij heen te veel werd. Dan wilde ik gewoon op een steen zitten of op een bankje aan het water en wilde ik de dolfijnen horen spetteren. Dan had ik de wind in mijn haren nodig en de geur van haring uit een walrusmond. Het was de enige plek in die tijd waar ik de wereld om mij heen kon vergeten en mijzelf kon terugvinden. En die plek was (en is) het Dolfinarium in Harderwijk. Ik heb deze Genieten van… om meerdere emotionele redenen een beetje uitgesteld, maar in deze maand vol zee gerelateerde artikelen mocht dit park niet ontbreken. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Over Dolfinarium

Het Dolfinarium kent een zeer lange geschiedenis. Het begon in 1928 als een strandje met wat horeca voor mensen die een boottochtje maakten van Amsterdam naar Harderwijk. Vanaf 1954 kwamen er zeehondjes en zeeleeuwen op het strand wonen. Langzaamaan bouwde het park zich uit tot de wereld van de zee die wij nu kennen. Met de kenmerkende koepel, de prachtige buitenlagune en verschillende oceaanbewoners. Inmiddels ligt het zeepark op een eiland aan Harderwijk. Persoonlijk vind ik dat wel een toffe toevoeging. Meer over de geschiedenis van Dolfinarium tot aan 2012 lees je in het artikel Van boottochtje naar het strand tot bekroonde dolfijnenshow.


Prijzen en bereikbaarheid

Dolfinarium ligt in Harderwijk en is zowel goed met het openbaar vervoer als met de auto bereikbaar. In beide gevallen moet je nog wel de haven doorwandelen om bij het park te komen, maar dat geeft wel een beetje extra sfeer aan je dagje in de wereld van de zee. Een dagkaart voor het Dolfinarium kost op dit moment € 29,50 aan de kassa. Echter zijn de kassa’s momenteel niet open in verband met de coronamaatregelen en zijn de entreekaarten met korting alleen online verkrijgbaar. Kom je met de auto dan parkeer je op een groot terrein bij de molen, genaamd P2. Dit terrein is van de gemeente Harderwijk en die bepaalt dan ook de parkeertarieven. Op moment van schrijven kost een dagkaart voor de auto € 9,00.


Genieten van de bewoners van de zee

In Dolfinarium Harderwijk wonen verschillende zeedieren. Van vissen, roggen en Noordzeehaaien in het Roggenrif tot aan de stoerste (en meest gevaarlijke) zeeleeuwen op de Stoere Stellerstek. Het park is natuurlijk beroemd om de dolfijnen die er wonen, maar we mogen zeker de (opgevangen) bruinvissen, zeehonden, walrussen en zeeleeuwen niet vergeten. Er worden diverse educatieve programma’s gegeven, waaronder rondleidingen en dichtbij de dieren komen, waardoor het besef om de natuur te beschermen wordt vergroot. Veel dieren worden door middel van educatieve presentaties aan de bezoekers getoond.


Ik vind het heerlijk om vooral bij de buitengebieden rond te hangen. Zo heb ik eens bijna een uur op de steiger gezeten bij het zeehondenverblijf om foto’s te maken van zonnende grijze zeehonden. Heb ik lang naar de walrussen gestaard al hangend op het hek en viel ik zelf bijna in slaap van een slapende zeeleeuw. Daarnaast mag ik graag op de brug staan bij de grote natuurlijke waterpartij waar de tuimelaar dolfijnen leven. Het is mooi om ze samen te zien spelen in het water.


En dan heb je nog een onderwater panorama waar ik heel graag ben. Het was in ieder geval de plek waar ik mij soms kon verstoppen voor de buitenwereld, terwijl aan de andere kant van het raam een dolfijn langs kwam zwemmen. Het grote onderwater panorama biedt een kijkje in de winterbaai, de Odiezee en Walrussenwal. De eerste keer dat ik daar een walrus onder water zag zwemmen, zal ik ook zeker niet vergeten. Zo sereen en sierlijk…


Er worden in Dolfinarium ook shows gegeven. Tegenwoordig zijn dat educatieve presentaties. Tijdens deze presentaties wordt meegegeven dat we goed voor de zee en haar bewoners moeten zorgen. Maar ook de speelsheid van de dieren komt naar voren. Ik bezoek deze presentaties ook, maar het is voor mij geen must om ze altijd te zien. Ik ben eigenlijk gelukkiger als ik gewoon aan de waterkant kan staan. Jammer genoeg zijn sommige plekken afgesloten, zodat je de dieren alleen tijdens een presentatie kan zien. Dit is vooral gedaan, zodat de dieren in alle rust lekker kunnen zwemmen en relaxen. Overigens zijn er vaak wel doorkijkpoortjes, zodat je tussen presentaties door ook van de dieren kan genieten.


Over vervuiling en goed zorgen voor de zee gesproken, Dolfinarium heeft ook tentoonstellingsruimtes bij het Roggenrif en de Odiezee. Hier leer je meer over het leven in de zee en wat wij kunnen doen om het te beschermen. Verder zijn er natuurlijk verschillende speeltuinen, geniet je van het zandstrand aan het Veluwemeer én is er een waterspeelplaats met glijbanen en een zwembadje voor nog meer waterpret.


Wil je meer weten over Dolfinarium? Kijk dan op Dolfinarium.nl.