woensdag 29 oktober 2025

Schrijfcoachtip Verhalen in de middag

Als de nacht voorbij is, de ochtend is aangebroken en je personages zich nog steeds door het leven slaan, dan is het tijd voor de middag. De middag, zo ongeveer tussen 12.00 uur en 17.00 uur, is zo een tijdvak in het leven waar heel veel in kan gebeuren. Lunch, boodschappen doen, winkelen, afspraken, je klaar maken voor de late middag of avond… Het is een mooi tijdstip om te gebruiken in je verhalen. Het kan een moment van intense verveling zijn of juist de romantiek doen oplaaien… Je weet het maar nooit met een verhaal die zich afspeelt in middag. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Magie in de middag

De middag kan een interessant tijdstip zijn voor een verhaal, omdat het weer zijn eigen kenmerken en charmes heeft. Met de middag kan je verschillende kanten op. Zo kun je het verhaal versnellen, bijvoorbeeld omdat je personage nog heel veel moet doen voor de avond begint. Het kan energie geven doordat er leuke dingen gedaan kunnen worden of het is het moment van de dag waarop juist loomheid en verveling hun intrede doen. Zo kun je het verhaal ook aanzienlijk vertragen. Het kan dus meewerken om net dat extra laagje in je verhaal te stoppen.

Kenmerken van de middag

De middag is, zoals het in de naam al verstopt zit, het natuurlijke middelpunt van de dag. Dit kun je gebruiken als symbool van een keerpunt in het verhaal. Je personage heeft de ochtend overleeft en staat nu op het punt geconfronteerd te worden met de actie van de dag. Dit kan van alles zijn; een nieuwe liefde, een rivaliserende winkel die opent in de straat, een wandeling, een rustpunt vinden of een nare ontdekking. Het kan het moment zijn waarop een verhaal versnelt, omdat iemand besluit halverwege de dag ineens van koers te veranderen, of juist het moment waarop alles even stil lijkt te vallen, gewoon omdat je personage er even klaar mee is. De middag is zo een moment waarop de hele dag nog voor je lijkt te liggen en dat kan fijn zijn of juist helemaal niet. De middag kan in de zomer heet en broeierig zijn. Maar ook donker, nat en guur in de herfst. De zon staat op zijn hoogst, maar geldt dat ook voor je personages? In de middag kunnen schaduwen nauwelijks aanwezig zijn of juist heel kort en hard. De realiteit komt letterlijk aan het licht. Gebruik dit om de thema’s in je verhaal luister bij te zetten. Of kondig de avond aan met schaduwen die langzaam langer worden… oef, dat kan heel onheilspellend zijn.

Tijd voor lunch!

Misschien ken je wel iemand die helemaal opbloeit als het gaat over de lunch. Zo iemand die heerlijk uitgebreid kan lunchen, met broodjes, salade, misschien een tosti, sapje en koffie. Zalig toch. De echte middagtypes bloeien in de middag helemaal op; ze hebben zich door de ochtend gesleept en zijn nu op hun piek qua energie. Middagtypes zijn sociaal, energiek en productief. Ze houden van gezelligheid op een terras, een inspirerende werkflow of zelfs een korte powernap. Heerlijk als een veel te vrolijk personage wat denkt door het leven te flierefluiten. Aan de andere kant heb je ochtendmensen of avondmensen die in de middag geen fut hebben. Ze zijn moe, hebben last van concentratieproblemen, zelfs koffie of een 4 uur soepje helpen niet en men heeft een hang naar de avond. Hetzij om op te fleuren als avondmens of om te verlangen naar het warme bedje. Deze verschillen kunnen je personages weer meer diepgang geven. Overigens kan lunchtijd of een terrasje pakken in de middag ideale plekjes zijn om romantiek, spanning of een verrassing in je verhaal te verwerken.

Ugh…middag

Is het al tijd om naar huis te gaan? Dat kan een niet middagmens zich een aantal keer per dag, vooral in de middag afvragen. Misschien wordt het werk wat diegene doet er wel saaier en saaier van als de klok luid tikt, maar er geen moment voorbij lijkt te gaan. En de dag verloopt zo traaaag. Een dergelijk personage wat absoluut niets met de middag heeft, kan een mooi hoofdpersoon zijn. Net als bij de ochtend- en nachtmensen kunnen contrasten heel goed werken. En misschien is die altijd vrolijke dame of heer achter het masker van het middagtype wel eigenlijk heel ongelukkig. Je kan verschillende eigenschappen aandikken of juist gebruiken om zo meer spanning in je verhaal te brengen. Probeer het gerust eens uit. En vergeet daarbij niet de alledaagse handelingen van de middag mee te nemen in je verhaal. Misschien heeft je personage wel een vast ritueel waarbij hij iedere middag een broodje met koffie haalt bij een zaakje op de hoek. Doorbreek deze routine ineens met een onverwachte gebeurtenis! Dat is pas spannend, en haalt je karakters uit jet werk- of schoolritme waarin ze wellicht vastzitten.

Thema’s voor het middaguur

Er zijn verhalen die zich uitermate thuis voelen in de middag. Verhalen die in het ‘coming-of-age’-genre vallen zijn perfect om in de middag te laten afspelen. Kinderen of tieners komen hierin samen in de middag na schooltijd om rond te hangen, avonturen te beleven, erop uit te gaan, elkaar te ontdekken of problemen op te zoeken en te veroorzaken. Je denkt er misschien niet direct aan, maar thrillers en misdaadverhalen die zich op klaarlichte dag afspelen zijn vaak extra spannend. Zo kan een gewone, drukke dag ineens een bedrieglijke achtergrond vormen voor onverwachte en onheilspellende gebeurtenissen. Zo kun je bijvoorbeeld juwelen stelen in een museum op klaarlichte dag… Een ander heerlijk thema voor de middag is een opbloeiende romantische relatie. Romantische scènes voelen vaak luchtiger en realistischer aan wanneer ze plaatsvinden tijdens een lunchpauze of een toevallige ontmoeting op een zonnig terras. Tot slot kan de middag zich goed lenen voor een psychologisch verhaal, want de loomheid van een warme middag kan de gemoedstoestand van een personage perfect weerspiegelen: verveling, vermoeidheid of juist innerlijke onrust.

De middag bruist

Een zoemende bij, het geroezemoes van de koffiecorner, het geluid van winkelend publiek… de middag heeft een eigen ritme waarmee je de sfeer van de dag kan versterken. Iemand die zich eenzaam voelt, voelt zich vaak eenzamer in een drukke omgeving. Iemand die vastzit in de sleur, besluit vaak iets impulsiefs te doen in de middag. Iemand die plaats neemt op een terrasje voor een drankje kan een alcoholist zijn of juist een levensgenieter. De middag is een bruisend tijdstip. Maar hier gebruik van in je verhalen en laat je personages er vervolgens in los om de middag te ervaren. De middag is veelzijdig, verrassend en kan zowel luchtigheid als spanning in je verhaal brengen. Het is hét canvas waarop je personages laten zien wie ze echt zijn; tussen de energie van de ochtend en de belofte van de avond in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.