donderdag 14 mei 2020

Genieten van… ARTIS

Het was jaren geleden dat ik ARTIS in Amsterdam voor het laatst bezocht. Ik was nog een kind en kon mij alleen een paar delen herinneren. In 2018 stapte ik in de trein om ARTIS opnieuw te gaan ontdekken. De hoofdreden was dat ik de jaguars en hun kleintjes graag wilde zien. En wat ik vond was heel anders dan ik nog wist of wat ik van reputatie nog in mijn hoofd had zitten. Je moet namelijk weten dat ARTIS dé oudste dierentuin is van Nederland en dat er nog gebouwen staan uit de negentiende eeuw (waaronder dierverblijven) die op de monumentenlijst staan. Verblijven uit die tijd waren aanzienlijk kleiner, ook omdat men toen nog niet veel wist van dierenwelzijn dan nu. De verblijven nu zijn uiteraard aanzienlijk verbeterd. Mijn bezoek in 2018 resulteerde in een tweede en de derde staat inmiddels op stapel (zodra alles weer open is), want het is genieten in ARTIS. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Over ARTIS

ARTIS werd op 1 mei 1838 opgericht door Gerardus Frederik Westerman, Johann Wilhelm Heinrich Werlemann en Jan Jacob Wijsmuller. De naam luidde ‘Zoölogisch Genootschap Natura Artis Magistra’. Het doel van ARTIS was om de natuur in levende en niet-levende vorm dichter bij welgestelde burgers te brengen. Als welgestelde burger kon je lid worden van de sociëteit. Het lidmaatschap kostte 10 gulden per jaar. Dat was in die tijd een vermogen. Pas sinds 1852 mochten ook niet-welgestelde burgers een kijkje nemen in het park. De toegang bedroeg 25 cent en men mocht alleen in de maand september langskomen. Inmiddels is ARTIS uitgegroeid tot een ware stadsdierentuin met verschillende bewoners en is gewoon iedereen die een bezoekje wil komen brengen van harte welkom om de monumentale poorten te passeren.


Prijzen en bereikbaarheid

Op moment van schrijven kost een entreeticket voor volwassenen en kinderen vanaf 10 jaar € 24,00 en voor kinderen van 3 tot en met 9 jaar € 20,50. Het park is heel goed bereikbaar vanaf Amsterdam Centraal Station (wandeling van 15 tot 20 minuten) en met tram en bus. Woon je in Amsterdam? Dan ben je er ook zo op de fiets. ARTIS heeft een eigen parkeerterrein waar je als dagbezoeker voor € 15,00 parkeert. Het parkeergeld komt ten goede aan het verbeteren en vernieuwen van ARTIS.


Genieten van… nieuwe verblijven in een historische setting

ARTIS ademt historie. Dat voel je al als je de poorten met goud gekleurde beelden passeert. Maar je ziet het ook in de monumenten die in het park staan. Deze, vaak oude verblijven mogen niet worden afgebroken en zijn daarom op een prachtige wijze in nieuwe verblijven en het landschap opgenomen. Dat vond ik echt mooi om te zien, hoe nieuw en geschiedenis samenkomen, zonder dat het een afbreuk doet aan het ander. Want die geschiedenis van ARTIS wil je tijdens het bezoek ook zien (en voelen).


Wat ik erg leuk vond, is dat ik in ARTIS verschillende diersoorten heb gezien die je niet zomaar overal tegenkomt. Een fennek bijvoorbeeld, maar ook de vleerhond en suikereekhoorn. En zo kom je nog wel meer kleine en grote dieren tegen die andere dierentuinen in Nederland niet zo snel huisvesten. Ik heb ook vooral van de binnenverblijven genoten waar je gewoon oog in oog staat met een luiaard of heel dichtbij de slingeraapjes aan het glas staat.


Als je aan de poort staat, dan verwacht je eigenlijk niet dat het park zo groot is en zo een verscheidenheid aan dieren huisvest. Ik merkte bij mijn tweede bezoek, dat ik de eerste keer gewoon een deel was vergeten. Dat kwam onder meer ook doordat ik de weg nog niet ken in het park en ik heel graag de jaguars wilde zien (en daar dus op gefocust was). De grootste verrassing was het olifantenverblijf. Dat je gewoon op borsthoogte aan het water staat… wauw.


Het idee dat ik van ARTIS had, dat heb ik symbolisch in de prullenbak gestopt. Het was op en top genieten! Van de badderende sneeuwuil tot de alpensteenbok die hoog op zijn berg lag en van de zeeleeuwen tot de rode panda… het is gewoon een bijzonder park met een historische sfeer. Bovendien sta je heel dichtbij de dieren. Dat vind ik dan weer heel fijn. Er staat nog een bezoek in de planning, want ik ben nog niet in het aquarium geweest, heb de apen nog niet buiten bewonderd en wil toch ook gewoon weer naar de Afrikaanse wilde honden, jaguars en andere bewoners van deze historische dierentuin.



Wil je meer weten over ARTIS? Kijk dan op ARTIS.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.