dinsdag 13 april 2021

Een dagje Keukenhof met Testen voor Toegang

Vorige week werd bekend gemaakt dat er via de pilot Testen voor Toegang verschillende uitjes en monumenten open zouden mogen. En hoewel veel uitjes aangeven dat ze ook zonder dat een bezoeker een negatieve coronatest hoeft te overleggen een coronaproof dagje uit kunnen verzorgen, zijn ze toch ook wel blij dat dankzij deze pilot ze een dagje open mogen. Zo ook Keukenhof. En ik erbij. Ik hou van Keukenhof en haar prachtige voorjaarsboeketten. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Testbereidheid

De Testen voor Toegang test is er om te zien hoe testbereid Nederland is om iets te kunnen ondernemen. Ik ben testbereid, helemaal als het om Keukenhof gaat. Ik moest ervoor naar Naarden en voor ik thuis was, wist ik dat ik een negatief testresultaat op zak had. Dat je er een stukje voor om moet rijden, is natuurlijk niet voor iedereen even fijn en handig. Voor Testen voor Toegang kun je namelijk alleen terecht bij een aantal vooraf geselecteerde testlocaties. Dit om het project natuurlijk in goede banen te laten leiden en de GGD te ontlasten.


Fleurig cadeautje

Vrijdag reed ik met een glimlach op mijn gezicht naar Keukenhof. Het zonnetje scheen en het voelde alsof ik mijzelf een mooi cadeautje had gegeven die dag. Iedereen was vrolijk, van de medewerkers aan de entree tot aan de tuinmannen. En uiteraard de bezoekers. Iedereen hield netjes afstand bij de entree waar je coronatest werd gecontroleerd. Door zelf je ticket te scannen bij het poortje, kreeg ik uiteindelijk toegang tot het park. En o wat was dat fantastisch. Ik heb genoten van een schitterende dag vol kleuren in de buitenlucht. Afstand houden in Keukenhof is heel makkelijk. Het park is ontzettend groot en er is ruimte genoeg op de paden om elkaar te passeren (vooral met een lager bezoekersaantal dan normaal). In het Willem-Alexander Paviljoen werd je gevraagd om een mondkapje te dragen, zodat je de tulpen kon bewonderen. Verder waren er toiletruimtes geopend en kon je op verschillende punten iets te eten en drinken afhalen. Keurig geregeld dus.


Keukenhof over het testweekend

Overigens heeft Keukenhof 12.500 van de 15.000 mogelijke bezoekers mogen ontvangen dit weekend. Volgens Keukenhof genoten bezoekers zichtbaar van het park. Tot de veelgehoorde opmerkingen behoorden ‘We kunnen eindelijk weer iets ondernemen’ en ‘Wat fijn dat we weer naar Keukenhof kunnen komen’. Natuurlijk was directeur Bart Siemerink blij dat er weer bezoekers zijn in Keukenhof. “Meedoen aan de test is op dit moment de enige mogelijkheid. Maar het is niet de manier waarop we graag onze gasten ontvangen. Wij vinden dat iedereen in Keukenhof op een verantwoorde en veilige manier kan wandelen. Zonder test, net zoals in ieder ander park in ons land. Keukenhof doet mee aan de test om ervoor te zorgen dat we zo snel mogelijk gewoon open kunnen.” Ook dit weekend is Keukenhof open voor de test. Kijk op Keukenhof.nl voor tickets en de toegangsvoorwaarden voor 16, 17 en 18 april 2021.


Wel of niet testen

Als jij je niet wil laten testen, dan is deze pilot van Testen voor Toegang niets voor jou. De dagjes uit geven zelf ook aan dat ze hier nu aan meedoen om open te kunnen – ook als dank voor alle overheidssteun – maar in de nabije toekomst toch liever bezoekers ontvangen die niet per se van te voren getest zijn. We weten nog niet wat de toekomst brengt. Ben jij het niet eens met deze pilot, dan respecteer ik dat zeker. Ondertussen geniet ik nog even na van mijn dagje Keukenhof.