woensdag 10 maart 2021

Daar word ik vrolijk van

Iedere zaterdagavond kijk ik naar Matthijs gaat door op NPO 1. Het is een moment waar ik blij van word. Goede muziek van de steigers, mooie verhalen en het item ‘Humeurmanagement’ brengen een lach op mijn gezicht. En dat is ook precies waar dat item voor is. Want het is best lastig nu om altijd maar positief te blijven in deze tijd. Maar het zette mij ook aan het denken: ‘waar word ik vrolijk van?’ Wat houdt mij positief nu de dagjes uit dicht zijn en ik niet naar die plekken kan waar ik heenga om stress te verminderen? Ik deel het graag. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Focus op positieve nieuwtjes

Met zoveel naar nieuws om je heen, is het soms moeilijk om blij en positief te blijven. Vooral als je ook nog eens alle vervelende reacties op nieuws leest op social media. Probeer daarom je nieuwsvergaring tot één moment per dag te beperken. Lees de krant of kijk een keer het journaal. En probeer dan de vervelende berichten eens te vermijden. Het helpt om negatieve berichten te negeren. Je hoeft je er dan niet druk om te maken. De energie die je dan overhoudt, stemt een stuk positiever. Zo kijk ik liever naar het Jeugdjournaal dan naar het gewone journaal, omdat zij leuke nieuwtjes brengen.

Luister naar muziek

Iedereen heeft wel een bepaald nummer waar je direct een glimlach van op je gezicht krijgt. Zo’n nummer waar je bloed van gaat stromen en waarvan je zin krijgt in de dag. Dat kan een ballad zijn, een Frans chanson, happy hardcore house of een nummer uit de jaren zeventig. Maak eens een playlist met alleen die liedjes en luister ernaar als je je wat minder voelt. Nummers waar ik blij van word? The Lion Sleeps Tonight, Pata Pata, Burning Love van Elvis Presley, Happy van Pharell Williams en Can’t Stop the Feeling van Justin Timberlake. Maar ook Don’t Worry Be Happy (het origineel of van The Baseballs) en de Coffee Song toveren een glimlach op mijn gezicht. Bespeel je een instrument? Maak muziek. Dat maakt mij ook altijd gelukkig.

Duik in je offline hobby

We leven in een online tijd waarbij we het grootste deel van de dag doorbrengen achter een scherm. Daar is niets mis mee, maar het is na een dag thuiswerken eigenlijk best lekker om dan iets te doen waarbij je je mobieltje, computer, tablet en dergelijke niet nodig hebt. Ik hou van haken en breien – dat is wellicht geen verrassing. Sinds de lockdown vorig jaar maart heb ik heel wat haakwerkjes afgerond. Omdat ik de dagjes uit mis, heb ik vooral veel diertjes gemaakt. Een dierentuin bij mij thuis als het ware. Hou je van tekenen, diamond painting, schilderen (al dan niet op nummertje), kleuren of iets anders creatiefs? Bouw met Lego een museum of stad. Zet een stapel spelletjes op tafel. Er is genoeg te bedenken om alleen, samen en met het gezin te doen ter ontspanning waar je ook nog eens blij van wordt.

Ga naar buiten

Waar de vogeltjes fluiten! Gewoon even boodschappen doen op de fiets of een wandelpauze tussen de middag is al voldoende om een positiever gevoel te krijgen. Download eens de Ommetje app van de Hersenstichting (ook voorbij gekomen in het Humeurmanagement item van Matthijs trouwens). Op de website legt men uit waarom wandelen en bewegen juist nu extra belangrijk is. Ik stap graag voor een ommetje op de fiets of ga even een blokje om met mijn hond.

Wat maakt jou blij?

Nu is het jouw beurt: waar word jij gelukkig van? Is het een rondje hardlopen, wandelen in de natuur, uren Netflixen, rondrennen in Animal Crossing of een andere hobby. Laat het mij weten, zodat we elkaar kunnen inspireren je goed te voelen in deze tijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.