maandag 29 maart 2021

Ga naar buiten, waar de vogeltjes fluiten

Wat is het vandaag schitterend weer! Ook dinsdag en woensdag schijnt het zo schitterend te blijven. Ideaal weer dus om – in mijn geval – met de hond er even op uit te gaan. Uiteraard blijft het verstandig om je aan de coronamaatregelen te houden. Maar binnen die maatregelen – afstand houden en dergelijke – is het best mogelijk om een paar mooie plekken te vinden om van de buitenlucht te genieten! (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Ommetje, goed voor lijf en geest

Het maken van een ommetje – al is dat alleen al rondom je huis – helpt om je hoofd even tot rust te brengen. Buiten word je al snel afgeleid door fluitende vogeltjes, althans, dat geldt voor mij. Om je hoofd tot rust te brengen, is het wel aan te raden dat je je dus focust op je omgeving. Kijk eens naar dat plantje wat tussen de tegels door probeert te groeien. Ontdek de voorjaarsbloemen in de wijk. Luister naar de vogels, zoek waar ze zitten… Door je op je omgeving te richten, kom je even los van werk en huishouden. En het levert mij weer heel veel inspiratie op om aan de slag te gaan! Op de website van de Hersenstichting lees je meer over hoe belangrijk het is voor je hoofd om een ommetje te maken.


Bezoekje aan het bos

Vandaag stapte ik in de auto voor een bezoekje aan het bos van de Utrechtse Heuvelrug te Rhenen. Daar hebben we de loopgraven van de Grebbelinie bekeken. Dat was wel even een dingetje, want een oudoom van mij heeft daar gevochten. Best bijzonder om dan ineens op zo een plek te staan, waar hij ook is geweest. En wat bijzonder om dat zomaar ineens tussen de bomen tegen te komen.


Neem je ogen mee naar buiten

Het was vandaag overigens ook net alsof ik in een Pearle reclame was beland. Je weet wel, die van dat jongetje die met zijn grootouders naar het bos gaat en daar een vogeltje spot. Zo stond ik ook rond te loeren. Want je hoort al die vogeltjes wel, maar waar o waar zitten ze verstopt. Hoog in de boom? Laag? Voor je? Ik vind het heerlijk om zo in de natuur te lopen. Want je weet maar nooit wat voor leven je allemaal tegenkomt. En ja… ik heb wel wat vogeltjes gezien vandaag.


Gezond voor je hond

Naar het bos gaan, rondkijken en genieten van het zonnetje is goed voor mensen, maar ook gezond voor je hond. Mijn hond had het maar druk met al die nieuwe geurtjes! We hadden een stukje bos waar honden los mogen lopen (mits onder appel), zodat hij alle ruimte had om zelf op ontdekkingstocht te kunnen gaan. Volgens mij heeft hij er wel van genoten. Let wel: dit is ook de tijd van het jaar waarop teken hun weg gaan zoeken naar een gastheer of gastvrouw. Met deze 5 tips bij vlooien en teken hou jij je hond teekvrij.


In het bos wonen wilde dieren

Het sprookje van Roodkapje was al duidelijk: je moet op de paden blijven. In het bos wonen namelijk wilde dieren (♪ in het bos, in het bos ♪) en die moeten we natuurlijk beschermen. Ga je naar het bos? Verstoor het leven er dan niet. Blijf op de paden, ga niet zomaar rondstruinen, blijf van boomtakken af (het kan namelijk zomaar een huisje zijn) en hou je aan de gedragsregels van de natuurgebieden. Vooral nu in het voorjaar de jonkies geboren worden, is het heel belangrijk dat we de dieren met rust laten. Dus… blijf op de paden en geniet van alles om je heen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.