maandag 8 juli 2019

Voorzichtig met zon

O wat worden we verwend met mooie, zeer warme hete zomerse en zonovergoten dagen. De terrassen stromen vol, het strand is extra gezellig en de dagjes uit krijgen steeds meer bezoekers. Het zonnetje is heerlijk voor ons. Want onder invloed van zonlicht maakt de huid vitamine D aan. En dat hebben we in Nederland hard nodig om de donkere dagen van de winter goed door te komen. Maar de zon is niet altijd goed voor ons. Wanneer je te lang in de zon blijft, kan de huid verbranden. En dat willen we natuurlijk niet. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Bescherm je huid goed

Het is dus heel belangrijk dat je de huid goed beschermt. Blijf daarom tussen 11 en 3 uur uit de zon (of trek een T-shirt aan), drink genoeg en gebruik een zonbescherming met een hoge beschermingsfactor. Kinderen, ouderen en mensen met een gevoelige huid beschermen de huid bij voorkeur met factor 30 en 50. Bruint je huid snel en kan je best even in de zon zonder de verbranden? Dan is een factor 20 tot 30 aan te raden. Smeer de huid gedurende de dag regelmatig in. Begin al voordat je naar buiten gaat met insmeren van gezicht, armen, benen, nek, borst en die randjes van je oren en herhaal dit om de 2 tot 3 uur. Heb je een gevoelige huid of verbrand je snel? Dan mag je jezelf na 1 tot 2 uur al weer opnieuw insmeren.

Bescherm je hoofd

De hele dag in de zon is heerlijk, maar niet voor je hoofd. Mensen met dun, fijn haar (of geen haar) kunnen het beste het hoofd beschermen door een pet, hoofdsjaaltje of bandana te dragen. Draag ook gerust een shirt met een kraagje – zoals een blouse, overhemd of polo shirt – zodat je de nek ook kan beschermen tegen de stevige straling van de zon. Door nek en hoofd te beschermen verklein je de kans op een zonneklap of zonnesteek. Een zonnebril helpt daar overigens ook goed bij.

Blijf drinken

Als het warm is, hoef je er weinig voor te doen om te beginnen met zweten. Transpireren is heel goed. Het zorgt er namelijk voor dat er een laagje vocht op de huid komt, zodat de huid een beetje afkoelt. Echter verlies je met overmatig zweten heel veel vocht. Blijf dus water drinken. 2 tot 3 liter is geen overbodige luxe. Een kop thee, koffie of glas frisdrank extra mag ook best. Dat beetje suiker uit de frisdrank kan je ook best een oppepper geven op flauwe momenten. Voeg ook een beker soep of bouillon toe aan je drinkroutine om het zout een beetje bij te vullen.

Zoek de schaduw op

Verkoeling is heel goed als de zon zo schijnt. Zoek dus zoveel mogelijk de schaduw op. Als je bruin wilt worden, wordt je dat ook echt wel in de zon. Geen zin om in de schaduw te gaan zitten? Ga dan tijdig naar binnen. Zo kun je tijdens je dagje uit ook even uit de zon gaan en in een restaurant plaats nemen. Kun je meteen even bij drinken. Veel plezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef op reacties worden anonieme reacties op artikelen niet geplaatst.