maandag 20 januari 2020

Hond Gezond: geen zin

Het is koud en grauw buiten. De wind waait, het regent steeds… en als ik op zoek ga naar mijn hondje dan ‘is hij er even niet’. Verstopt in zijn mandje doet hij even net alsof hij mij niet hoort. Oost-Indisch doof? Wellicht. Maar vooral spreekt hij hiermee uit dat hij voor nu geen zin heeft vandaag of geen zin heeft in iets. En dat mag, want ik heb immers ook niet altijd zin om iets te doen, behalve op de bank hangen. Dus waarom mijn hondje niet? (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Projecteren van jouw humeur

Wist je dat honden heel empathisch zijn? Als jij heel vrolijk bent, dan voelen zij dit aan en zijn ze het vaak ook. Maar als je verdrietig bent of boos, dan verandert hun gedrag ook. Veel mensen projecteren op die manier hoe ze zich voelen op de hond en de hond neemt dat over. Ben je wat vermoeider vandaag op Blue Monday? Dan heeft je hondje daar misschien wel last van. Echter wil dit niet zeggen dat je hond geen gevoelens van zichzelf heeft.

Honden en humeur

Als hondenmama of baasje kun je aan je eigen hond best zien of hem iets dwars zit of niet. Een diepe zucht, naar achter gelegen oren, oogjes die zielig naar je kijken… Het gedrag is anders dan wanneer hij vrolijk is, kwispelt en met stralende ogen naar je kijkt. Het is heel belangrijk dat wij als mensen het gedrag van onze honden leren lezen, want zo kunnen we zien hoe hij zich die dag voelt en of er wellicht iets met je trouwe vriendje aan de hand is. Vroeger werd er door experts gezegd dat honden geen humeur als vrolijk, boos of chagrijnig ervaren. Ze kunnen het wellicht niet benoemen, maar ik denk toch wel dat ze een eigen humeur hebben. Puur door het te ervaren en te kijken naar mijn hond.

Geen zin…

Als het regent en ik vol enthousiasme mijn rakker zijn riem om heb gedaan en we staan bij de voordeur, dan zie ik al aan zijn gezicht dat hij geen zin heeft. Mijn hond, zo moet je weten, houdt niet van water. Grote plassen daar springt hij liever over heen en als dat niet lukt, zoekt hij wel een andere weg om ze te vermijden. Hij houdt niet van regen en als ik zeg dat ik ga douchen, dan ligt hij plat als een vloerkleedje onder de tafel. Nee… zwemmen en water is niets voor hem. Als het regent, zoals de afgelopen dagen, dan sta ik al buiten en krijg ik een blik toegeworpen vanaf de drempel die zegt ‘ik dacht het niet vrouwtje’. Toch gaat hij wel mee – hij moet immers even plassen en zo. Als hij een tekenfilmhond was, dan droeg hij zijn eigen donderwolkje met zich mee…

Absoluut niet erg

Natuurlijk mag je hond ook een off-day hebben. Ik heb ook wel eens mijn dag niet en dat mag toch ook? Bovendien hoeft hij niet alles te willen waar jij op dat moment zin in hebt. Meestal maak ik met regen een kortere wandeling. Als het droog is, gaan we gewoon nog een keertje. En het is fijn om hem een extra knuffel te geven, hem in te pakken in een dekentje of handdoek (als hij natgeregend is) of hem gewoon even zijn gangetje te laten gaan als hij geen zin heeft. Een slaapje verder staat hij dan weer voor mijn neus te kwispelen met zijn bal en is hij zijn ‘geen zin’-bui allang weer vergeten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.