maandag 9 januari 2017

Hond Gezond: Overgewicht bij honden

Net als jij houdt ook je hond van lekker eten. Zelf geef ik mijn hondje naast zijn eigen hapje ook graag wat lekkers tussendoor. Een kauwkluif voor zijn tanden bijvoorbeeld of een koekje, omdat hij zo braaf is geweest. En soms, ja ik geef het toe, krijgt hij koekje of snoepje teveel. Maar ik let wel altijd op zijn gewicht. Want overgewicht bij je hond kan heel gevaarlijk zijn voor zijn hart, vaten en gewrichten. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Sperziebonen & rijst
Mijn hondje is gelukkig niet te zwaar, maar we hebben Foxen gehad die wel kampten met overgewicht (toen ik klein was). Ik weet nog goed dat ik met een van de dames in de mand zat en haar sperziebonen voerde. Dat was namelijk het dieet wat ze kreeg: sperziebonen met rijst en kip. Nu is ze daar inderdaad mee afgevallen, maar voorkomen is wel beter dan genezen.

Let op wat je tussendoor geeft…
Daarom is het belangrijk goed op te letten wat je geeft. Net als wij willen hondjes graag snoepen. En of dit nu hondensnoepjes zijn of een stukje van je gehaktbal van het avondeten, let gewoon op wat je je hondje geeft. Teveel is namelijk nooit goed. En vraagt je hond niet om een snoepje, dan hoef je het ook niet te geven.

…en de hoeveelheid brokjes
Naast tussendoortjes is het ook belangrijk om te kijken hoeveel eten je je hond geeft overdag. Ik geef mijn hondje twee keer per dag te eten: ’s morgens en ’s avonds. Tussendoor krijgt hij dan altijd wat lekkers. Ik merk aan hem dat dit genoeg is om tevreden te zijn. Nu heb ik gelukkig een hondje dat stopt wanneer hij vol zit, maar er zijn ook hondjes die door blijven eten. Dan is het aan jou om te bepalen wat genoeg is voor je hond. Meestal staat het ook op de verpakking van vlees en brokken hoeveel genoeg moet zijn voor je hond.

Ga wandelen
Overgewicht kun je voorkomen door dus te letten op voeding, maar ook door meer te bewegen. Hiermee sla je overigens meteen twee vliegen in één klap: jij moet namelijk ook aan de wandel. Samen met mijn hondje maak ik ’s morgens altijd een lange wandeling. En ook ’s avonds gaan we vaak een blokje om. Dit is vaak een kleiner rondje. Soms draai ik het om. Neem tijdens de wandeling eens een bal mee of een frisbee. Zoek een veldje op waar honden mogen rennen en speel even een kwartier tot half uurtje. Dat houdt je hond zijn gewicht op peil – en het maakt de band tussen jullie nog sterker.

Wat te doen bij overgewicht
Heeft je hond overgewicht en ben je bang voor gezondheidsproblemen? Ga dan eens langs bij de dierenarts of je dierenspeciaalzaak. Misschien is er iets dat je zelf al kunt doen. Bijvoorbeeld door het veranderen van voeding. Wees eerlijk tegen degene aan wie je advies vraagt, daar heeft je hond het meeste baat bij. Dieetvoeding kan helpen om je hond sneller op gewicht te krijgen. Is je hond erg zwaar, ga dan niet meteen heel lange wandelingen maken of rennen met de hond. Net als bij mensen moet je een trainingsprogramma opbouwen, anders vraag je wel heel veel van je trouwe vriendje. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Vraag aan een hondentrainer of dierenarts advies hoe je het beste een bewegingsprogramma voor jou en je hond kunt vormgeven. Dan weet je zeker dat het goed komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.