woensdag 20 juni 2018

Vakantieblog: Genieten op Texel

Ik hou van Texel. Ja, ik ben een echt Utrechts stadsmeisje, maar als we met de auto de Texelstroom van Teso oprijden en ik met de zeewind in mijn haar, begeleidt door zeemeeuwen, het Noord-Hollandse eiland zie naderen… dan kom ik toch echt een beetje thuis. Vorige week ben ik weer een weekje thuis geweest op Texel voor een heerlijke vakantie (ook qua eten en drinken). Een goede reden om weer eens een blog te schrijven over waarom ik vakantie op Texel zo heerlijk vind.
(foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Beach Park Texel

Zoals voorgaande Jaren verbleven we ook dit jaar op Landal Beach Park Texel bij De Koog. Een heerlijk rustig en luxe vakantiehuizenpark waar de vogels en meeuwen je wekken in de vroege ochtend. De sfeer is gastvrij en heel gemoedelijk. Toevallig kregen we dit jaar hetzelfde huisje toegewezen als vorig jaar . Zelfs mijn hondje herkende het meteen en hoefde niet te wennen aan zijn vakantieadres. Hoewel de basis van ieder huis gelijk is, is toch ieder huis net even anders. Zo had ons huisje twee badkamers: een luxe met bubbelbad beneden en een complete minibadkamer met douche, toilet en wastafel boven.


Badplaats De Koog

Het vakantiepark van Landal ligt op steenworp afstand van De Koog, dé badplaats van Texel. Vanuit het dorp wandel je na een korte duinbeklimming zo het strand op. Het centrum zelf bestaat uit een grote straat met heel vee gezellige eetgelegenheden en souvenirwinkels. Boodschappen doe je bij Jumbo of Lidl, er zijn kappers en een schoonheidssalon, een visboer, drogisterij, specialiteitenwinkel, slagerij en bakkerij. Op veel plekken heb je de mogelijkheid om een fiets te huren. De Koog heeft een bowlingcentrum en kartbaan. Het dorp heeft een heerlijke sfeer. Ook dankzij al het groen erom heen. Je wandelt zo de duinen en de bossen in. Het heeft echt alles voor een heerlijke vakantie.


Eiland voor (zee)honden

Ik heb pas echt vakantie, als mijn hond het ook heeft. En o wat heeft hij het naar zijn zin gehad op het eiland. Texel is heel hondvriendelijk – zolang je wel achter je vriendje opruimt. Dat begint eigenlijk al op de boot, waar hij gewoon mee naar binnen mag en niet per se op het buitendek hoeft te blijven. Op het eiland mag hij veel winkels in en ook in bijna alle restaurants is je hond van harte welkom – sowieso altijd op het terras. Zelfs aan het strand is je hond een graag geziene gast. Hij mag op heel veel plekken lekker loslopen. Zo ook op het strand van De Cocksdorp op de noordpunt van het eiland. De Cocksdorp wordt gekenmerkt door de prachtige rode vuurtoren. Op het strand wordt veel gevliegerd en het is populair bij kitesurfers. En honden! Ik heb lekker met mijn rakker gespeeld op het strand en o wat heeft hij veel lol gehad.


Zeehonden & schapen

Uiteraard is Texel het eiland van de echte zeehonden en van schapen. Ik ben gek op schaapjes en mag graag langs de weilanden wandelen om ze daar te begroeten. En ik ben naar opvangcentrum Ecomare gewandeld, want anders is mijn vakantie niet compleet.


Lekker eten op Texel

Koken op vakantie is leuk, maar uit eten gaan met een Texels Skuumkoppe erbij is nog veel leuker! En dat hebben we ook veelvuldig gedaan. In De Cocksdorp bijvoorbeeld genoten we van een heerlijke lunch bij strandtent Faro2. In De Koog aten we pannenkoeken bij Wad Lekker, werden we verwend bij Italiaan Bella Toscane en lunchten we luxe bij La Casserole. Volgens eigen traditie haalden we bij aankomst op het eiland verse kibbeling bij de Nikadel Speciaal en was mijn ontbijt niet compleet zonder plakje Texelse schapenkaas. Alles wat je eet is vers en met liefde bereidt. Dat proef je. O en heb je zin in echt lekker ijs? Dan ga je naar de ijssalon van Bella Toscane naast de Jumbo. Dit wordt volgens authentiek Italiaans recept met Texelse melk bereidt en is heerlijk.



Uitwaaien en genieten…

Kortom: een week was weer te kort om al het moois en lekkers van het eiland te zien en te proeven. Het was genieten van zon, zee, strand en bolle zeewind. Van krijsende meeuwen en rollende golven… Ik vind het er heerlijk en ben weer vol inspiratie thuisgekomen. Het eiland heeft voor iedereen wat wils, zowel qua bezienswaardigheden als uitjes en accommodaties voor ieder budget. Plan je vakantie een via Texel.net of ga een dagje uit op het eiland om het eerst te verkennen. Er is echt veel te doen en een dagtripje is al puur genieten.


I ♥ Texel

Wil je meer lezen over vakantie op Texel? Klik dan op een van de foto’s van de I ♥ Texel blogs van 2017 en laat je verrassen door de veelzijdigheid van het Waddeneiland.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.