maandag 1 juni 2020

🦈 Writing Berries SHARK WEEK Kick-off

Ik ben bang voor haaien. Zo, dat is er uit. Eigenlijk moet ik zeggen dat ik een ware haaienfobie heb. Selachofobie heet dat officieel. Hoe je het ook noemt, het is wat het is… Ik ben bang voor haaien. Ik heb dat al heel lang en leuk is het niet. Haaientunnels, aquaria… als ik alleen in een dierentuin ben, vermijd ik ze, omdat ik als de dood ben om zo een haaienbek tegen te komen. Ben ik met iemand, dan stuur ik diegene even vooruit om polshoogte te nemen. Het hele idee van ‘haai’ geeft me koude rillingen, hartkloppingen en trillende handen. En waarom? Ik kan het niet echt verklaren. Wat ik wel weet is dat haaien prachtige dieren zijn en dat ik baal van die fobie, omdat ik zo dus niet van aquaria en haaientunnels en hun bewoners kan genieten. Deze hele week is het daarom SHARK WEEK op mijn website. Wil je weten wat ik allemaal ga doen om mijn fobie aan te pakken? Lees dan snel verder. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

HAAAAAAAAAAI!

Wie al eens met mij in de aanwezigheid van een haai heeft gezien, weet hoe eng ik de haai vind. Een plaatje, de gedachte aan die bek, het Jaws themamuziekje… ik krijg er de kriebels van. En dan heb ik het nog niet over de aanwezigheid van echte haaien of opgezette exemplaren. Voorbeelden van mijn angst zijn er genoeg en omdat ik iets aan die angst wil doen, daag ik mij zelf wel uit om in de buurt van haaien te komen. Ik heb tot twee keer toe met echte knikkende knieën aan de glaswand in Burgers’ Zoo gestaan. De ene keer met mijn broer en neefje (toen nog heel klein neefje die niet wist dat ik ze eng vond), de andere keer met mijn beste vriendin al knijpend in haar hand. In Diergaarde Blijdorp leidde een andere vriendin mij aan de hand door de haaientunnel, waar ik uiteindelijk toch schrok van een haaienkaak aan het einde van de gang. Met mijn schoonzus stond ik bibberend in de haaientunnel van SeaLife Oberhausen. En als het mag probeer ik de kleine haaien van het Roggenrif in Dolfinarium langs mijn hand te laten zwemmen. Eigenlijk is dat ook de plek waar ik ben begonnen met het aangaan van die haaienangst… Ik ben die angsten zat en hoop dus met deze haaienweek die angst verder in te perken.

Schrijven als therapie

Al een aantal jaren probeer ik wat te doen aan die angst voor haaien door de verwondering voor deze roofvissen te vinden. Maar met knikkende knieën, trillende handen en hartkloppingen in je keel is dat niet gemakkelijk. De beste therapie voor mij is schrijven. Om te kunnen schrijven heb ik informatie nodig. En door te researchen, vragen te stellen en te schrijven, wil ik die verwondering vinden. De afgelopen maanden heb ik veel research gedaan en vragen gesteld aan diverse dierenparken waar haaien wonen. Dit leverde heel veel informatie op en lieve, geruststellende woorden. Deze informatie ga ik uiteraard met jullie delen de komende week. Zo komt er donderdag een artikel over de haaien die leven in verschillende dierentuinen in Nederland.

Naar de haaien

Ik denk dat dit een van de meest persoonlijke weken gaat worden op mijn website en daarom is deze week niet compleet met een persoonlijk haaienverhaal van mijn beste vriendinnetje (jawel, dezelfde als die mij toen stapje voor stapje naar de glaswand in Burgers’ Zoo heeft geleid) die tijdens het duiken tot twee keer toe in contact is geweest met haaien. Zij heeft mij deze verhalen wel vaker verteld, in de hoop mij minder bang te maken, en nu deelt zij het graag deze week via mijn website.

Haaien zijn geen monsters

Bij haaien denken we altijd meteen aan die grote witte, die ergens rondom Australië woont en daar mensen opvreet. Want dat is zo’n beetje de enige manier waarop haaien vaak worden afgeschilderd: als exotische mensetende monsters. Maar dat zijn ze helemaal niet! Deze misvatting wil ik ook graag aanpakken deze week. En wel morgen.

Haaien in de Noordzee

Wist je trouwens dat er heel veel haaien heel dichtbij huis te vinden zijn? In Dolfinarium en Ecomare kun je meer leren over de haaien die woonachtig zijn in onze eigen Noordzee! Deze haaien worden uitgebreid besproken deze week, want Noordzee haaien zijn belangrijk voor de biodiversiteit en het ecosysteem, maar ze zijn ook nog eens heel mooi om te zien. Daarom staan zij aankomende woensdag centraal in een eigen artikel.

Duik mee in de wereld van de haai

Zaterdag lees je meer over hoe we haaien in het wild kunnen helpen. Want veel soorten worden met uitsterven bedreigd door onder meer plastic troep in de wereldwateren. Zondag sluit ik deze week af met een hoe deze week mij heeft geholpen (of juist niet) met mijn haaienfobie. Ik ben natuurlijk al maanden bezig met de voorbereidingen van deze week en *spoiler alert* met positief resultaat. Deze afsluiter gaat gepaard met een overzicht van alle artikelen en wellicht nog een paar foto’s. Dus; duik je mee in de wereld van de haai?

Writing Berries SHARK WEEK programma

🦈 Maandag: Shark Week Kick-off
🦈 Dinsdag: Haaien zijn geen monsters
🦈 Woensdag: Haaien in de Noordzee
🦈 Donderdag: Haaien bewonderen in de dierentuin
🦈 Vrijdag: Persoonlijk: Naar de haaien met Maureen
🦈 Zaterdag: Help haaien in het wild
🦈 Zondag: Shark Week Afsluiting met artikeloverzicht

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.