maandag 15 juni 2020

Hond Gezond jeukende voetjes

Mijn hondje heeft last van jeukende voetjes. Hij kan uren knagen aan zijn pootjes, waardoor het eigenlijk nog erger wordt. Of eigenlijk moet ik zeggen ‘werd’. Een paar weken terug bij de dierenarts hebben we besproken wat we konden doen aan deze jeuk en we kwamen samen tot een plan om de jeuk weg te nemen en te verminderen. Eerder schreef ik al eens over het fenomeen ’popcornvoetjes’ bij de hond (een zeer goed gelezen artikel overigens), wat uitlegt waarom de voetjes bij jeuk naar popcorn kunnen ruiken en hoe je eczeem bij je hondje kan behandelen. Vandaag vertel ik graag meer over jeukende voetjes. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Allergische reactie

Jeuk met uitslag is meestal een uiting van een allergie. Het is daarom goed om de dierenarts eens naar de pootjes te laten kijken. Waarvoor je hond allergisch is, kun je laten onderzoeken door middel van een test bij de dierenarts. In veel gevallen heeft de jeuk te maken met een voedselallergie. Maar ook een contactallergie kan de jeuk veroorzaken. Denk hierbij aan bepaalde zeep die je gebruikt om te dweilen in huis of wanneer er buiten met pekelzout is gestrooid.

Schimmelinfectie

Wist je dat honden ook last kunnen hebben van een huidschimmelinfectie tussen de tenen? Net als mensen dus. Deze schimmelinfecties zijn hardnekkig, omdat de schimmels via huidschilfers overal in blijven vastkleven. Denk hierbij aan kussens, dekbedden, manden, speeltjes, vloerkleden en natuurlijk de haren van de hond. Deze huidschimmelinfectie brengt roodheid, jeuk en schilfering met zich mee.

Behandelen

Er zijn verschillende manieren om de allergie of een infectie te tackelen. Ik heb er met mijn dierenarts voor gekozen om de symptomen te bestrijden en de huid te verzorgen. We hebben een tablettenkuurtje gedaan om de jeuk te stoppen en dat hielp ontzettend snel. Na een paar dagen zag ik al resultaat, knaagde mijn hond niet op zijn pootjes en werd de huid weer mooi roze. Daarnaast krijgt hij iedere week een voetbad (niet zijn meest favoriete bezigheid, zoals je op de foto kunt zien) met een speciale shampoo wat helpt om de huid te reinigen en te kalmeren. Ook dit helpt. Af en toe likt hij nog wel aan zijn voetjes, maar dat doen honden ook om de pootjes na een wandeling schoon te maken.

Op blijven letten

Gelukkig hebben de tabletten in combinatie met de voetbadjes geholpen, maar het blijft wel opletten natuurlijk. Als de infectie terugkomt, zo hebben we afgesproken, dan is jeukbestrijding niet genoeg en gaan we op zoek wat we verder kunnen doen. Want jeuk is nu eenmaal heel vervelend. Voor nu hoop ik dat hij er voorlopig vanaf is.

Heeft jouw hond ook jeuk aan de voeten (gehad) en wil je je ervaringen delen? Laat gerust een reactie achter hier onder het artikel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.