donderdag 18 juni 2020

Stadsbeeld Zeehond De Koog

Altijd als ik in De Koog ben, ben ik zo gecharmeerd van de houten zeehond die in het perkje voor de supermarkt ‘ligt’. Kinderen vinden het een fantastisch beeld en rennen er vaak naartoe om de zeehond te omarmen. Anderen zien niet eens dat het een standbeeld is en gebruiken het gestroomlijnde hout als bankje om op te zitten. Voor mij is deze zeehond de ultieme fotoplek. Maar ook het bewijs dat ik echt weer in De Koog op Texel ben. Vandaag daarom meer over deze houten Zeehond. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Zeehond


gemaakt door: Marcel Tielemans
gemaakt van: hout
te vinden op: Texel aan de Nikadel in De Koog
staat daar sinds: 2012

Marcel Tielemans is niet alleen houtkunstenaar; hij is ook boswachter bij Staatsbosbeheer op Texel (dat doet hij inmiddels meer dan 25 jaar). Als boswachter is hij dol op de natuur en dat is in zijn werk terug te zien. De roofvogels, uilen, fantasiesculpturen en andere houten beelden zijn bij menig Texelaar en toerist bekend. Marcel exposeert regelmatig, ook met andere Texelse kunstenaars. Maar ook zijn eigen voortuin aan de Boodtlaan in De Koog is een expositieterrein. Zo kan iedereen zijn houten creaties genieten.

Ander werk van Marcel is te vinden aan de Pelikaanweg in De Koog, namelijk het Sommeltjespad waar diverse houten beelden langs de wandeltocht te vinden zijn.

De Zeehond door de jaren heen, samen met mijn hondje (2012, 2015, 2018, 2019 en 2020):



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.