donderdag 6 februari 2020

Genieten van… GaiaZOO

Ze zijn het Leukste Uitje van Nederland geworden en zelf heb ik het park vier keer bezocht, waarvan drie keer tijdens een persmoment. GaiaZOO is een prachtige, grote dierentuin met bijzondere dieren. En hoewel ik er niet eventjes naar toe rij (het ligt in Kerkrade), geniet ik er wel met volle teugen van als ik er ben. Want het is een mooi, groot park en je moet de dieren soms zoeken in hun verblijf. Daarom deze keer in Genieten van… gaan we naar het mooie GaiaZOO. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Over GaiaZOO

Op 1 juni 2005 opende GaiaZOO onder de naam GaiaPark voor het eerst officieel haar deuren. Dat betekent dus dat GaiaZOO een van de jongste dierenparken is van Nederland en dit jaar haar 15 jarig bestaan viert. In die 15 jaar tijd is er heel veel gebeurd in het park. Zo hadden zij tot 2018 nog cheeta’s, is het Taiga verblijf geheel vernieuwd, zijn er meerdere leeuwtjes geboren in het park en is het LimburgHUIS geopend. GaiaZOO is een dierenpark opgedeeld in verschillende delen, namelijk Rainforest, Savanna, Taiga en Limburg. Daarnaast is er ook een DinoDome; een grote indoor speeltuin. Het park is altijd in beweging en het heeft nog veel wensen voor de toekomst om het park en de leefomgeving van de dieren nog mooier en natuurlijker te maken.


Prijzen en bereikbaarheid

GaiaZOO ligt aan de Gaiaboulevard in Kerkrade en is zeer goed bereikbaar met de auto. Het park beschikt over een eigen parkeerterrein waar je de auto op moment van schrijven voor € 7,50 per dag parkeert. Een parkeerkaart kun je online van te voren aanschaffen. Dat geldt ook voor de entreetickets. Online zijn deze kaarten goedkoper. De normale dagprijs voor kinderen van 3 tot en met 9 jaar is € 14,50, voor iedereen vanaf 10 jaar € 19,50. Online hanteert het park verschillende dagkortingen. Overigens is het park ook goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Met de bus vanaf NS Station Heerlen is het nog zo’n half uurtje naar de dierentuin. Bus 20 brengt je netjes naar de eigen bushalte van GaiaZOO. Check voor de actuele prijzen van tickets en parkeren altijd de website (zie link onderaan dit artikel).


Genieten van bijzondere dieren

Wat maakt GaiaZOO nu zo bijzonder? Voor mij zijn het de bijzondere diersoorten die je niet overal tegenkomt. De eerste keer dat ik het park bezocht, was voor een persmoment met Poopy Cat in 2014 (lees ook: Poopy Cat: ook voor leeuwen). Na het persmoment bij de leeuwen – wat ontzettend leuk was – mocht ik de rest van het park ook bekijken. Een hele wandeling volgde: langs giraffen, Afrikaanse wilde honden, cheeta’s en stokstaartjes in het Savanna gebied, naar de veelvraat en de muskusossen in de Taiga. Ook Limburg heb ik toen bekeken, maar – in verband met reistijd en willen schrijven – ik heb niet overal lang stil kunnen staan.


In 2015 nam ik mijn neefjes mee naar GaiaZOO. Alle werelden hebben we bekeken. De wolven maakten grote indruk en de volière vol parkietjes was ook zeker een hoogtepunt. Wat een kleuren hebben we bij elkaar gezien. In de volière wonen overigens nog meer prachtige vogels, waaronder uilen en natuurlijk ibissen. Uiteraard hebben de neefjes, terwijl tante aan een bakkie koffie zat, heerlijk gespeeld in het DinoDome.


Een paar maanden later was ik weer in het park te vinden. Dit keer om het 10 jarig jubileum mee te vieren. Het tapir verblijf werd geopend, waar ook kleine kikkertjes en mieren wonen en er was wederom voldoende ruimte om na de feestelijkheden nog even het park in te gaan. Daar ben ik bij de kleine leeuwtjes gaan kijken, bij de doodskopaapjes wezen buurten en de gorilla’s bewonderd in hun mooie binnen verblijf.


Het jaar erop, in 2016, bezocht ik het park voor de laatste keer tijdens de feestelijke opening van het schitterende rode pandaverblijf. Hoog tussen de bloesembomen hadden de dieren het direct naar hun zin. Een volgend uitje staat nog steeds op de planning. Want ik heb de flamingo’s nog niet met eigen ogen gezien en ik ben ook zeer benieuwd naar alle andere veranderingen, de dieren en de natuur. Het mooie aan GaiaZOO is namelijk de weidse opzet en de natuurlijke omgeving. Dat er een heel deel aan Limburg en zijn inheemse dieren is gewijd, vind ik echt heel leuk.


Ook bijzonder zijn de speciale voelbeelden. Mensen met een visuele beperking kunnen zo toch genieten van de dierenwereld om hen heen. De speciale beelden zijn zo gemaakt dat je precies kunt voelen hoe bijvoorbeeld een muskusos of een giraf eruit ziet. In de begeleidende tekst (zowel in braille als in letters) is de omschrijving van het dier te voelen.


Tot slot wil ik nog een paar fotootjes delen van dieren die je in GaiaZOO kan tegenkomen. Er is namelijk zoveel te zien in het park…



Kijk ook voor informatie over de dieren, actuele ticketprijzen en meer op GaiaZOO.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.