maandag 21 september 2020

Hond Gezond Huilen als een wolf

Het gebeurt wel eens als ik saxofoon sta te oefenen, dat er ineens meegezongen wordt door mijn hond. Vaak bij tonen die hij niet zo prettig vindt (en dat snap ik best; ze zijn best hoog!). Tijdens het spelen hoor ik dan een geluid dat begint bij hem in de borst. Het klinkt warm en toch ook een beetje spookachtig. Een laag ‘awoe’, daar begint het mee. Vanuit de borst ‘zie’ je het geluid bijna door de keel omhoog kruipen, waarbij de ‘oe’ hoger en harder klinkt. Het neusje gaat omhoog, het bekkie open en de ‘woooeeeee’ klinkt hard en lang en dan is het ineens weer weg… Mijn hondje kan echt huilen als een wolfje. En niet alleen als ik bepaalde tonen op mijn saxofoon speel; ook wanneer zijn baassie in zijn ogen te lang weg blijft… (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Wolven gehuil

Het typische ‘aroooooo’ van een wolf kennen we natuurlijk wel. We noemen het huilen, omdat het een klaaglijk geluid is. Wolven hebben verschillende redenen om te huilen. Zo doen ze het om te laten horen dat ze alleen zijn en op zoek zijn naar gezelschap. Maar ook om hun territorium aan te geven. En er zijn huilgeluiden die aangeven waar iedere wolf zich bevindt, bijvoorbeeld tijdens de jacht. Ook samen mogen wolven graag een stukje zingen op deze manier. Het is dus een vorm van roepen, een communicatiemiddel.

Honden doen het ook

Maar waarom gooien hondjes dan ook hun neus in de lucht om ditzelfde geluid te maken? Het wordt vooral toegeschreven aan het ‘ik voel me alleen’-gevoel. Daarom doen puppy’s het snel of kan je hond gedurende de dag dit geluid maken als je niet thuis bent. Als je weet dat honden graag in een familiegroep leven (net als wolven), dan is het dus helemaal niet zo vreemd dat hij gaat zitten roepen als je niet thuis bent. Misschien verwacht hij wel dat je even een ‘arooooo’ terug doet, zodat hij je locatie weet. Maar helaas hoor jij je hond niet als je boodschappen doet of naar het werk bent om antwoord te geven. In het geval van het meezingen als je muziek maakt, denk ik dat de toonhoogte hem gewoon niet aanstaat.

Verlatingsangst geeft stress

Is je hond sterk verbonden met je, dan vindt hij het niet leuk als je hem alleen laat. Hij wil immers graag bij je zijn. Verlatingsangst geeft je hond heel veel stress. Hij kan er niets aan doen dat hij zich zo voelt, maar de oplopende nervositeit kan wel heel schadelijk zijn voor de gezondheid van je trouwe viervoeter. Het is daarom beter om een andere oplossing te vinden. Moet je toch weg en kan je vriendje niet mee? Overweeg dan eens een oppas. Stichting OOPOEH bijvoorbeeld biedt oppasopa’s en oma’s bij je in de buurt die graag op je hondje passen. Daarmee vang je twee vliegen in één klap: je hond is overdag in goed gezelschap en de oppasoma of opa voelt zich ook minder alleen.

Voor het teamgevoel

Je ziet wel eens filmpjes op YouTube van een baasje dat eerst ‘arooo’ doet en dat de hond dit dan nadoet. Dit komt voort uit een teamgevoel. Wolven janken soms samen om te laten horen dat ze één familie zijn. Dus dat mag je best wel eens aan je hond laten weten door samen de neus in de lucht te gooien en even te zingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.