maandag 19 november 2018

Hond Gezond: Wandelen in de Herfst

O wat is het koud en guur buiten. Maar het is wel echt herfst nu. Er liggen inmiddels meer bladeren op de grond dan er nog aan de bomen hangen. Terwijl veel mensen langs mij af fietsen met opgetrokken kragen en wollen handschoenen aan, vind ik het heerlijk om nu buiten te zijn. Ja het is koud, maar o wat is het mooi. Met al dat geel en oranje en rood om mij heen. Ik geniet er van. En dat is maar goed ook eigenlijk, want mijn hond houdt van wandelen in dit koelere herfstweer. De bladeren op de grond geven hem heel wat te snuffelen en te ontdekken. Ook voor mij. En daarom vind ik wandelen met de hond extra leuk in de herfst. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Neem een camera mee

Het lage ochtend- en avondlicht biedt overigens ook veel plezier om te fotograferen in de herfst. Ik noem dat strijklicht, omdat het zo tussen de bladeren door lijkt neer te strijken. Neem daarom eens je camera mee als je gaat wandelen met de hond. Je vriendje fotograferen tussen alle prachtige herfstkleuren levert vaak bijzondere plaatjes op. Dit kan ook natuurlijk met de camera van je mobiele telefoon. Tips voor het fotograferen in de herfst en van je hond vind je door op de onderstaande foto’s te klikken.




Fotograferen
in de herfst





Hond Gezond:
Zet je vriendje op de foto


Goede zichtbaarheid

Voor mij gaat veiligheid boven alles. Dat betekent dat nu de avond eerder valt, ik mijn hondje zijn licht halsband weer om doe. Hij is niet zo groot en door die halsband valt hij extra op in het donker. Zo zien automobilisten, fietsers en voetgangers ons tenminste aankomen. Er zijn verschillende manieren waarop je je hond zichtbaarder maakt. Een hesje of jasje met reflectoren bijvoorbeeld of met een lampje aan de riem. Let daarbij wat je hond prettig vindt. Zo vindt de mijne het niet fijn als de lampjes knipperen. Maar een steady brandend lampje vindt hij prima.




Hond Gezond:
Verlichting voor het wandelen


Let op dat je rakker het niet koud krijgt

Natuurlijk zijn veel honden ‘gemaakt’ om lekker buiten te spelen. Vooral honden met een dik pak haar – waar de mijne zeker bij hoort – hebben geen problemen met de lagere temperaturen. Let bij minder behaarde en kleine hondjes wel op dat ze het niet te koud krijgen. Ze lopen immers een stuk lager bij de grond dan wij. Gaat je vriendje erg bibberen, ga dan snel naar huis. Ook een jasje kan helpen om je hondje op temperatuur te houden. Vraag ook je dierenarts om advies als je hond het snel koud lijkt te hebben. En let natuurlijk op de eerste vorst. Er wordt al volop gestrooid en dat is ook niet goed voor hondenpootjes.




Hond Gezond:
Koude hondenpootjes


Ik hoop dat deze tips je nog meer plezier geven van de herfst en de aankomende winter. Mijn hondje en ik gaan er weer volop van genieten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.