zaterdag 10 november 2018

Er gaat heel wat gebeuren in WILDLANDS

Op 11 december 2015 zette ik voor het eerst voet in WILDLANDS Adventure Zoo Emmen. Het was een bouwdag voor pers en bloggers, waarbij er meer verteld werd over de achtergronden, de ideeën, de dieren en de verhaallijnen die het park zou gaan volgen. We klommen in de safaritruck en reden een rondje over het terrein van Serenga, waarbij je met een beetje fantasie de giraffen en neushoorns al om je heen zag lopen. We wandelden door de kas van Jungola en je voelde de sfeer van aapjes en kinderen die zij aan zij zouden klimmen al helemaal. En in Nortica zwommen in gedachten de ijsberen al langs het glas. Ik zag het helemaal zitten als belevenisdierentuin, waarbij je dieren moest zoeken in hun grote verblijven. Ik keek al reikhalzend uit naar de opening die volgend jaar zou volgen… (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries – WILDLANDS 2015-2017)




Op avontuur in
WILDLANDS Adventure Zoo Emmen


Het eerste bezoek

Op zaterdag 19 maart was het dan zover. Ik mocht een kijkje komen nemen in het geopende WILDLANDS. En… ik vond het prachtig. De beleving die werd beloofd tijdens de persdag, die voelde ik wel. De sfeer van ieder werelddeel was tot in de kleinste details uitgevoerd. En de grote verblijven vond ik erg mooi. Vooral het olifantenverblijf en het leeuwenverblijf zorgde voor kippenvel. Als hobbyfotograaf vond ik het zeer fijn dat je de dieren zonder gaas en glas op de foto zet. Niet moeilijk doen met scherptediepte om door gaas heen te komen of weerspiegelingen in het glas. Ik hou er wel van. Maar er waren ook dingen die mij direct opvielen. Zo vond ik het jammer dat je nergens bordjes met informatie over de dieren kon vinden. Ik ken heel veel dieren, maar lang niet alle diersoorten. Dan is het best fijn om snel te zien welke leukerdjes je op de foto zet.



Koninklijke opening
& een mooi bezoek aan
WILDLANDS Adventure Zoo Emmen


Kritieken

Ja, WILDLANDS is niet het oude Dierenpark Emmen. Het was wel een van de veelgehoorde kritieken op het nieuwe park. Veel mensen vinden het teveel een pretpark, en ik moet eerlijk bekennen dat de bouw van een achtbaan bij mij ook twijfels op riep. Door de grote verblijven vonden veel mensen de dieren zijn niet goed zichtbaar. Dat kan natuurlijk. Persoonlijk vind ik dat niet zo een probleem. In verhouding vond ik Nortica wel wat klein vergeleken bij Jungola en het immense Serenga, maar de verschillende delen hebben voor mij wel zo zijn charme. Een ander veelgehoord puntje van kritiek was dat er minder dieren wonen in het park. In tegenstelling tot Dierenpark Emmen is de collectie flink gekrompen. Dat was juist een van de doelen van het park, omdat ze zo de dieren meer ruimte konden bieden. Ook weten veel mensen nu niet precies of WILDLANDS een dierentuin is met attracties of een attractiepark met dieren? En die entreeprijs… die is ook best wel hoog. De kritieken op het ontbreken van informatiebordjes werd al snel opgelost, want deze zijn geplaatst.

Nieuwe weg in slaan

Helaas heeft WILDLANDS – dit is algemeen bekend – verlies geleden. Men had wellicht meer bezoekers verwacht in het park, maar de hoge entreeprijs en de andere veelgenoemde kritieken heeft wellicht veel mensen tegen gehouden om een bezoek aan het prachtige park – want dat is het zeker – te brengen. Begin november bleek dat het echt slecht gaat met het park en dat de verliezen groot zijn (8 miljoen euro). Tijd om het roer om te gooien en een nieuwe, maar zeer vertrouwde weg in te slaan. Erik van Engelen, interim directeur van het dierenpark, ziet de toekomst toch weer zonnig in: ‘We zitten nu in zwaar weer. Door in te grijpen, kunnen we zorgen dat we zo snel mogelijk weer een gezond en nog aantrekkelijker park worden.’ Ten eerste gaan zij dat doen door de dierentuin weer echt dierentuin te maken.

Beter zichtbaar, meer dieren, goedkoper entree

De keuze is duidelijk, zo luidt het nieuwsbericht van het park zelf, WILDLANDS wordt weer dierenpark. De identiteit van het park wordt zo ook weer duidelijker voor bezoekers. Daarnaast zal de entreeprijs naar beneden gaan. Dit maakt een dagje WILDLANDS met het hele gezin een stuk aantrekkelijker. Met het welzijn voor de dieren voorop, zullen een aantal verblijven toch worden aangepast, zodat er ruimte vrij komt voor nieuwe bewoners. En zodat de dieren beter zichtbaar worden voor de bezoekers. Ook zal er een doorsteek komen tussen Nortica en Serenga, zodat je niet twee keer hetzelfde rondje hoeft te doen. Daarnaast is WILDLANDS niet van plan om nog attracties bij te bouwen.

Goede ontwikkeling

Ik hoop dat deze nieuwe plannen deze prachtige dierentuin zeker weer op de kaart gaan zetten. Het park verdient het namelijk om te groeien. Want qua dierenwelzijn gaat het er erg goed. Er zijn verschillende dieren (waaronder leeuwtjes en olifantjes) geboren. En die doorsteek zie ik ook zeker zitten. Uiteraard zullen al deze veranderingen niet over een nacht ijs worden doorgevoerd – ook veranderingen hebben tijd nodig. Op 11 december is het 3 jaar geleden dat ik voor het eerst in het park liep. Met zuigende blubber onder mijn laarzen en nog geen enkel dier in de verblijven. Ik voelde dat hier een bijzonder dierenpark zou komen. En het is ook heel bijzonder, want dat werd bevestigd tijdens mijn eerste bezoek op 19 maart in 2016. Ik hoop van harte dat deze bijzondere dierentuin nog specialer wordt…

Uiteraard blijf ik de nieuwe ontwikkelingen op de voet volgen en zal hier over schrijven. Voor meer informatie over het park kijk je ook eens op WILDLANDS.nl.

1 opmerking:

  1. Ik vond het bijzonder om Wildlands te bezoeken, maar vond de prijs wel erg hoog. Ben erg benieuwd hoe ze zich gaan vernieuwen!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.