maandag 10 september 2018

Hond Gezond: Therapeut op pootjes

Praat jij wel eens met je hond? Als je bij mij binnen zou komen – en ik zou het niet weten natuurlijk – dan kun je mij zomaar betrappen op het feit dat ik gezellig met mijn hondje aan het praten ben. Althans, ik praat. Hij luistert (hoop ik) naar mijn zorgen en verhalen. Door tegen mijn hondje te praten kom ik tot rust. Zo zet ik makkelijker mijn planning op een rijtje of weet ik weer wat ik moet doen als het voor mijn gevoel even tegen zit. Dat is heel fijn. Misschien worden honden daarom ook wel therapeuten op pootjes genoemd. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Mijn kleine therapeutjes

Ik heb het geluk gehad te zijn opgegroeid met honden om mij heen. Als klein meisje kroop ik graag bij onze Fox Terriër in de mand om met haar te praten en te knuffelen. Later kreeg ik zelf een Maltezer Leeuwtje die mij bijna 17 jaar lang door dik en dun gesteund heeft. En nu loopt mijn zwart/witte Boomer om mij heen die mij zo nu en dan eens achter de computer vandaan haalt om te spelen en een kletspraatje. Maar waarom worden mensen rustiger van honden?

Knuffelen werkt bloeddrukverlagend

Uit diverse wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat het aaien en knuffelen van huisdieren bloeddrukverlagend werkt. Deze onderzoeken worden vaak gedaan met ouderen. Door met een dier op schoot te zitten en ze te aaien, wordt de aanmaak van oxytocine (het hormoon dat je een goed, liefdevol gevoel geeft) bevordert en vermindert het cortisolgehalte (stresshormoon) in het bloed. Ook bij kinderen is vastgesteld dat even aaien en bij de hond zijn de stresshormonen doet afnemen. Natuurlijk geldt dit ook voor het aaien van konijntjes, katten en andere huisdieren die graag bij je zijn.

Leuk voor mens en dier

Honden houden er overigens ook wel van om zo nu en dan eens lekker met de baas of het vrouwtje te knuffelen. Maar je hebt knuffelen en knuffelen. En van sommige manieren van knuffelen, daar raakt je hond juist gestrest van – zo blijkt uit onderzoek. Het gaat hierbij om de knuffelhoudgreep, waarbij je de hond stevig omarmt. Daar houden honden weer niet zo van, omdat ze dan niet weg kunnen lopen. Overigens verschilt dat natuurlijk ook weer van hond tot hond. Mijn ouwe bokje vond het heerlijk om in mijn armen te liggen en echt vastgehouden te worden, mijn huidige vriendje wil graag bij je liggen, maar niet ingeklemd worden. Let daar dus mee op bij je hond en leer kinderen dat aaien en knuffelen okay is, maar dat de hond niet ingeklemd mag worden.

Wandelen helpt ook

Wist je dat het ook goed is om te wandelen met je hond? Tijdens een wandeling in de frisse buitenlucht kun je je hoofd namelijk leegmaken. Maar je maakt ook weer een gelukshormoon aan, waar je van opknapt als je even niet lekker in je vel zit. Nu kun je natuurlijk ook gaan wandelen zonder hond, maar persoonlijk vind ik het gezelliger met.

Oppashond

Heb je zelf geen hond, maar heb je soms behoefte aan een aaibare therapeut op pootjes? Misschien kun je eens een dagje passen op de hond van je beste vriend(in), broer, zus, ouders of de buren. Dat is zo nu en dan net zo gezellig. Voor ouderen is er onder meer Sichting OOPOEH (Opa’s en Oma’s Passen Op Een Hond) waarbij een oppashond en een oppas samen worden gebracht. Dit is leuk voor de honden en het is fijn voor de oppasser.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.