maandag 3 september 2018

Daag je zelf uit: schrijf een kort verhaal

Voor de eeuwwisseling volgde ik verschillende cursussen, waaronder de cursus Creatief Schrijven van de LOI en daarna de masterclasses bij Script+, om mijn schrijverspassie nog meer te ontwikkelen. In 2001 leverde mij dat een publicatie op met een kort verhaal in de verhalenbundel Allemaal Yang, uitgegeven door Script+. Daar ben ik tot op vandaag super trots op. Het schrijven van een kort verhaal vergt namelijk wel wat scherpte van je pen en je fantasie. Hoewel ik graag lange verhalen schrijf, vind ik het ook heerlijk om nog steeds korte verhalen te schrijven. Als je je schrijfmanschap wil verbeteren, kan ik je dat als schrijfcoach ook van harte aanbevelen. En ik deel graag wat algemene tips voor het schrijven van een kort verhaal. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

1 Zorg voor een goede opbouw

Dit geldt natuurlijk ook voor een lang verhaal (zoals een roman of een novelle), maar bij een kort verhaal is een goede, snelle opbouw zeer belangrijk. Een snelle schets van de personen, de situatie en de omgeving is daarbij gewenst. Het is wel belangrijk voor de diepte van het verhaal dat je lezer zich de personages en het decor voor zich kan zien. Door bijvoorbeeld markante details (een tattoo, bepaalde kleding, haardracht, bloemen langs de kant van de weg, scheef hangend schilderij et cetera) te benadrukken, kan je dat bewerkstelligen.

2 Beperk het aantal hoofdpersonen

Het is belangrijk om niet een heel peloton aan mensen te willen introduceren in een kort verhaal. Lege straten zijn nu ook weer niet nodig, maar de menigte mag een menigte zijn. Geef zo’n twee tot drie karakters een echt overduidelijk gezicht. Zij dragen je verhaal van begin tot eind.

3 Zorg voor een goed plotje of einde

Er zijn tal van verschillende korte verhalen. Wat ze gemeen hebben, is dat van begin tot eind duidelijk is waar het overgaat en het einde is sterk en verrassend. Eigenlijk bouw je vanaf het eerste woord al op tot aan het laatste. Zorg er dus voor dat je verhaal niet als een nachtkaars uitgaat. Het helpt om hiervoor een kort storyboard te maken voor je verhaal.

4 Maak je verhaal niet te lang

Hoe kort mag een kort verhaal eigenlijk zijn? Er zijn korte verhalen van zes woorden (de zes woorden uitdagingen van schrijver Kluun in navolging van Ernest Hemingway), maar ook korte verhalen die langer zijn dan 5000 woorden. Het ligt natuurlijk aan wat je wilt vertellen, maar hou het binnen de perken. Bijvoorbeeld door met jezelf af te spreken het verhaal maar 1 tot 10 A4’tjes getypt lang te maken.

5 Ga ervoor zitten en doe het gewoon

Heb je altijd al verhalen willen schrijven? Doe het dan gewoon. Al is het slechts voor jezelf. Het is heerlijk om in korte verhalen van alles te vertellen. Wil je hierbij specifieke hulp? Dan kan ik als Schrijfcoach zeker helpen. Want ieder verhaal is anders, dus iedere coaching ook. Kijk op de pagina over schrijfcoaching voor meer informatie hierover.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.