maandag 17 april 2023

Hond Gezond 5 tips bij stress

Als ik zelf stress ervaar, vind ik het heerlijk om even met mijn hondje naar buiten te gaan. Maar wat als mijn hondje zelf in de spreekwoordelijke put zit? Dieren hebben ook gevoel en stress, depressief en verdriet zijn heel normale gevoelens waar je hond (of ieder ander dier) last van kan hebben. Onlangs was mijn hondje een beetje verdrietig (nu niet meer!) en dan breekt je hart wel, want hoe moet je die harige viervoeter dan troosten? Ik heb het internet afgestruind en vond deze 5 tips die mij en mijn hondje zeker van pas kwamen! (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

1. Win advies in

Als je denkt dat je hond gestrest is of depressief, ga dan vooral op zoek naar iemand die er verstand van heeft. De dierenarts bijvoorbeeld of (zoals ik in dit geval) de dierenspeciaalzaak. Zij kunnen je verder helpen met bijvoorbeeld een kruidenpreparaat om de stressgevoelens te verminderen. Vermoed je onderliggend lijden (zoals pijn) ga dan naar de dierenarts om dit uit te sluiten of te laten behandelen. Advies inwinnen is altijd goed in deze situaties.

2. Natuurlijke rustgevers

Er zijn verschillende middelen op de markt die je huisdier kunnen helpen wat lekkerder in zijn of haar velletje te zitten. Bach Rescue Remedie voor huisdieren bijvoorbeeld is een echte Bachbloesem tinctuur met extracten van kruiden die ondersteuning kunnen bieden in tijden van stress en depressie. Een paar druppeltjes in het water is voldoende. Bij acute stress kan je zelfs een druppeltje op de tong doen. Om dit keer de stress en het verdriet bij mijn hondje te verminderen heb ik Beaphar No Stress tabletten gebruikt. Dit zijn tabletjes op basis van kruiden die een kalmerend effect kunnen hebben op je huisdier. Ik had zeker het idee dat het werkte, want na het tabletje had hij weer enthousiast van het zinnetje: ‘Ga je mee uit?’

3. …en ontspan….

Als mens weten we dat ontspanning heeeeel hard nodig en zeer welkom is na spanning. Dat geldt ook voor je huisdier. De website Doggo.nl legt niet alleen uit hoe je stress-signalen herkent, maar ook hoe je je hond kan helpen zich te ontspannen. Een massage is bijvoorbeeld een goed idee. Ik weet dat mijn hond het fijn vindt als ik zijn koppie in mijn beide handen leg, zodat ik lekker achter zijn oren en over zijn wangetjes kan kroelen. Daar wordt hij rustig van. Wist je trouwens dat kauwen ook een rustgevend effect heeft op je hond? Geef je hond dus in tijdens van spanning gerust iets om langdurig op te kunnen kauwen, zoals een flostouw, een kauwspeeltje of een gedroogde snack. Het klinkt gek, maar het helpt echt.

4. Regelmaat is belangrijk

Bied je hond een regelmatig ritme dag- en nachtritme aan. Sta samen op, geef je hond op vaste tijden te eten, ga vooral veel wandelen, zodat je hond ook goed kan slapen en vergeet niet samen te spelen. Een balletje gooien geeft plezier voor jou en je hond. Het is goed om veel samen op te trekken, zodat je hond vertrouwen heeft dat jij in de buurt bent. Daarnaast is veel knuffelen en lief zijn voor je hond heel fijn.

5. Geef het goede voorbeeld

Wist je dat je hond je de hele dag volgt? Honden zijn roedeldieren en zijn er helemaal voor jou om je te beschermen. Heb je zelf stress en ben je heel druk? Dan zal je hond dat gedrag soms kopiëren. Geef dus, aldus Doggo.nl, zelf ook het goede voorbeeld. Ga bijvoorbeeld niet schreeuwen als je hond blaft; je hond zal dit namelijk zien alsof jij ook loopt te blaffen naar (ik zeg maar wat) de pakketbezorger die net heeft aangebeld. Heb je zelf last van stress, angst of verdriet, zorg dan ook goed voor jezelf. Daar zal je hond uiteindelijk ook van opknappen.

Tot slot…

Stress, angst, verdriet en depressiviteit kunnen een teken zijn van pijn in het lijf, een uiting bij angstige situaties, maar ook te maken hebben met dat je hond zijn mens mist (om welke reden dan ook). Kijk daarom goed naar je hond en probeer in te schatten hoe hij of zij de situatie ervaart. Stress en angstgevoelens zijn niet goed voor de gezondheid van mens en dier, dus is het altijd goed om er iets aan te doen. Negeer de gevoelens van je hond dus niet en biedt troost, hulp en liefde. Weet je niet zeker wat je moet doen? Raadpleeg dan altijd je dierenarts.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.