maandag 20 juni 2022

Hond Gezond Speciale hondenijsjes

O wat is het alweer warm geweest vorige week. Ik heb voor mijn hondje de koelband alweer uit de kast gehaald en om gedaan. Mijn kleine rakker heeft ook heerlijk geslapen voor de ventilator (hij was zelfs blij dat we deze tevoorschijn haalde). Mijn hondje houdt van de zon, want als de tuindeur open staat gaat hij nog wel eens opwarmen op het terras. Maar op extreem warme dagen heeft hij het er maar slecht mee. En dan lonkt hij altijd naar de ijsblokjes in mijn glas … Een hondenijsje zou dan best wel lekker zijn, toch? Maar hoe kom je aan een hondenijsje? (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Smoofl hondenijsjes

Nieuw in het schap bij de dierenspeciaalzaak zijn de speciale hondenijsje van Smoofl. Ze bestaan uit een handige poedermix waar je water bij doet en dan in een vormpje giet. Met een kauwstokje als lollystokje maak je het af en zet je het geheel in de vriezer. Er zijn smaken als watermeloen, aardbei, pindakaas en appel. De ijsjes zijn compleet vrij van lactose, gluten en granen. Daarnaast zijn ze geheel vegetarisch. Smoofl ijsjes zijn heel gemakkelijk te maken en volgens verschillende bronnen genieten honden er op en top van.

Blaf ijs van Roberto Gelato

Een van de meest lekkere Italiaanse ijsjes in Utrecht haal je bij Roberto Gelato. Roberto maakt ambachtelijk ijs voor iedereen in heel veel verschillende smaken. Hij schuwt daarbij niet om bijzonder ijs te creëren voor mensen én honden. Zo maakt hij geregeld Blaf ijs, zonder lactose en suiker, maar met groenten! Jawel, Blaf ijs bestaat bijvoorbeeld uit worteltjes of doperwtjes en dat de honden van Utrecht er van smullen moge duidelijk zijn (het is namelijk geregeld uitverkocht). Ga je dus in Utrecht een lekker ijsje halen bij Roberto Gelato voor jou en je hond, dan kun je het beste van te voren even bellen of er nog een Blaf ijsje voorradig is.

Zelf ijsjes maken

Op een speciale website voor honden vond ik ooit een recept voor pupsicles; ijsjes gemaakt van kwark met pindakaas en bosbessen. Deze mix deed ik in een siliconen cupcake vorm en vroor ik in. Mijn vriendje vond het op zijn meest positief gezegd ‘wel aardig’, maar na een paar likjes was meneer er eigenlijk wel klaar mee. Geen succes in ons huis dus. Op de website van ZooPlus daarentegen zijn 7 makkelijke en lekkere recepten te vinden om zelf ijsjes te maken voor je hond. Met natvoer bijvoorbeeld of met gepureerd fruit. Ook vind je een boodschappenlijstje met producten geschikt voor honden. Een van de recepten (okay, het is meer een tip) die erbij staat, pas ik eigenlijk altijd al toe: een ijsklontje in zijn water. Zelf geef ik mijn hondje ook nog wel eens een stukje meloen of komkommer uit de koelkast; is ook wel zo verfrissend.

Water & schaduw

Is je hond niet zo van de ijsjes of van ijskoud water? Lauw water en veel schaduw zijn natuurlijk heel goed voor je hond om het hoofd koel te houden. Evenals een koelmat, koelband, een zwembadje in de tuin of een koele plek in huis, zoals de keuken, gang of badkamer. Laat je vriendje of vriendinnetje vooral zijn of haar eigen weg zoeken tijdens warme dagen; hij of zij weet het beste wat er nodig is.

Leesvoer

Meer weten over hondenijsjes? Lees dan ook even IJsjes voor je hond. Voor verkoelingstips verwijs ik je graag nog even door naar Hitteplan voor je hond en Pas op voor oververhitting bij je hond. Zo hou je samen het hoofd koel en genieten jullie nog meer van de zomer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.