maandag 6 september 2021

Mijn zomerse dagje uit herinneringen

De vakantietijd is de ideale tijd om heerlijk erop uit te gaan. Nu het weer steeds beter kan, vind ik het des te fijner om met mijn camera op pad te gaan naar een dierenpark, zee of museum. De afgelopen zomer (juni, juli en augustus) bezocht ik tussen het werken door weer wat musea en dierenparken. De zomermaanden zijn wellicht voorbij, maar daarom neem ik je graag even mee langs mijn zomerse herinneringen. We beginnen in Tilburg en eindigen in Apeldoorn…
(foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Textiel museum Tilburg

In het Textiel Museum in Tilburg ontdek je de alles over de geschiedenis van de textielnijverheid in Tilburg en omstreken. Ik ging vooral om naar de jurken van het Eurovisie Songfestival te bewonderen, maar genoot ook zeker van de tentoonstelling over dieren in damast, de oude weefgetouwen voor het maken van dekens en het Textiellab. Het museum biedt heel leuke inzichten in de textielindustrie en kunstwerken gemaakt met textiel, wol en katoen. Het knusse museum beschikt over een heel gezellig museumcafé met goede koffie en heerlijk gebak. Textielmuseum.nl.

DierenPark Amersfoort

Op verschillende momenten deze zomer heb ik DierenPark Amersfoort bezocht. Uiteraard vooral om de nieuwe brilberen (ik hou van beren) te fotograferen. Maar ook omdat ik er lekker met mijn hondje kan wandelen. Ik vind het er altijd heel gezellig en geniet van alle dieren. Van de kleine, ondeugende stokstaartjes tot aan de mooie olifantenfamilie en alles wat er tussen zit. Afgelopen zomer had het park wat extraatjes aangebracht in het park, zoals fotohokjes waar je bijzondere vakantiekiekjes kon maken. DierenParkAmersfoort.nl.

Botanische Tuinen Utrecht

Ik heb in Genieten van… van juli al heel veel verteld over de Botanische Tuinen in Utrecht. Het was een heerlijk uitje in de natuur, tussen prachtige bloemen en vlinders. Het gezellige restaurantje serveert heerlijke verse worteltaart en koffie, allemaal biologisch. Wat heel logisch is voor zo een park. De tuinen zijn opgedeeld in verschillende thema’s met ieder een eigen invulling. Zo wandel je zomaar de wereld rond, dankzij allerlei bloemen, bomen en planten. uu.nl/botanischetuinen.

Anton Pieck Museum

In Hattem ligt het pittoreske Anton Pieck Museum. Ik wilde er al heel lang naar toe en dankzij de tentoonstelling over het Efteling sprookje van Roodkapje eindelijk gegaan. In augustus vertelde ik over het gezellige museum in de rubriek Genieten van…. Al die kunstwerken en tekeningen van Anton Pieck samen, maakte het voor mij een bijzonder uitje. En om al die tekeningen en schetsen voor het huisje van Grootmoeder in de Efteling te zien… Schitterend! Het knusse museumcafé schenkt overigens een goede bak koffie, met een koekje erbij. AntonPieckMuseum.nl.

Ouwehands Dierenpark Rhenen

Afgelopen zomer bezocht ik twee keer Ouwehands Dierenpark in Rhenen voor – je raadt het vast – de beren die er wonen. Uiteraard hou ik ook van alle andere bewoners en was ik heel benieuwd naar het nieuwe Bonobo verblijf. Maar, kom op, beertjes. Daar ben ik gek op. Lekker zwijmelen bij Fan Xing en zijn ouders Wu Wen en Xing Ya. Daarna genieten van het Berenbos – waar een vrijwilliger voor Stichting Bears in Mind leuke merchandise verkocht – om vervolgens te buurten bij de Maleise beertjes en de ijsberen. Dat vind ik echt genieten. Maar misschien schrijf ik daar nog wel eens een Genieten van over… Ouwehand.nl.

Catharijne Convent

Voor een bijzondere tentoonstelling over Maria Magdalena bezocht ik het Catharijne Convent in Utrecht. Het was de eerste keer dat ik een voet zette in het museum en was geïntrigeerd door de mooie objecten en religieuze kunst die er wordt tentoongesteld. Hier ga ik later deze maand meer over vertellen. Net als over de tentoonstelling over de apostel der apostelen; Maria Magdalena. De locatie in combinatie met de mooie verhalen maakt het museum een mooi geheel. Het restaurant serveert een heerlijk menu – ook vegetarisch. CatharijneConvent.nl.

Zandvoorts Museum & Zandvoort

Zeg je Zandvoorts Museum, dan sta ik al bijna met een been in de trein. Vorig jaar dubbel en dwars genoten van dit heerlijke museum en dit jaar eigenlijk nog meer. Ik was uitgenodigd voor de officiële opening van de tentoonstelling over de fantastische Nederlandse coureur Jan Lammers. Prachtige foto’s, gezellige mensen en een heerlijke zonnetje maakte de middag compleet. Natuurlijk heb ik heerlijk over de boulevard geslenterd, want daar is een deel van de expo te vinden. Maar vooral om van de zee te kunnen genieten… ZandvoortsMuseum.nl.

Apenheul

Ik heb best wel een paar favoriete dierenparken en ik kan je verklappen dat Apenheul er daar een van is. Het is sowieso een bijzonder park, aangezien er alleen maar apen te vinden zijn. Dit jaar bestaat het park 50 jaar en ik wilde graag de 50ste babygorilla zien. Nou, dat is gelukt. Samen met het ontdekken van allemaal andere babyaapjes en natuurlijk hun familie. Onlangs is het park aangepast, waardoor er weer wat leuke verrassingen op de route lagen. Het meest bijzonder? Het nieuwe doorloopgebied en het meterslange insectenhotel. Apenheul.nl.

De zomer is wellicht voorbij, maar de nazomer is net begonnen. De herfst is net zo een heerlijke tijd om bovenstaande uitjes te bezoeken. Er staan er overigens al een paar op de agenda. Heerlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.